Képzeljenek el egy olyan rendszert, amely lehetővé teszi a gépkocsik számára, hogy kommunikáljanak egymással: információkat küldözgessenek az utak helyzetéről, s előre figyelmeztessék az utánuk jövőket az aktuálisan fellépő problémákra, mint például a hosszú sorra, a balesetekre, avagy a jeges szakaszokra. Utópiáról aligha lehet beszélni, hiszen kutatások már folynak ez ügyben, a SmartWeb szakértői ilyen irányba nyomulnak. A kutatás a német oktatási tárca, néhány magántulajdonú társaság és a kutatási központ szakemberei együttműködésének köszönhetően indult el, amelynek hátterében az utak biztonságosabbá tétele húzódott meg.
Milyen célokat fogalmaztak meg a szakemberek? Ott található a járművek közötti P2P jellegű kapcsolat létrehozása, amelyen keresztül tájékoztatni tudják az autósokat és a motorosokat az utakon fellépő problémákról, lehetővé téve a számukra, hogy azokra időben felkészülhessenek vagy alternatív utat választhassanak a kikerülésre. A kommunikáció nem közvetlenül a gépkocsivezetők között zajlana (mint például abban az esetben, amikor a lassítás miatt a vészvillogót nyomják be), hanem az autók között, automatikus módon.
A szenzorok között található például olyan, amelynek segítségével az autó észleli az aszfalton lévő lefagyást, az olajfoltot vagy a vizes úttesten való megcsúszás veszélyét. Ez esetben az információt továbbküldi a mögötte haladó autónak, az pedig az utána következőnek, azaz egyfajta láncolat jön létre, amely a távolabb lévő gépjárművekhez is elér. A szatellites navigációs rendszerekkel szemben ebben az esetben a közlekedésről és az utakról szóló információk nemcsak az egyénekhez érnek el, hanem az autók saját maguk létrehoznak egy egyedi kooperációt, ráadásul az itt hallható hírek az éppen aktuális állapotot tükrözik.
A SmartWeb igyekszik arra is figyelmet fordítani, hogy az autó is biztonságosan értesítse a vezetőt a várható veszélyekről, azaz a friss kommunikációt minél „intelligensebb” módon közölje vele, nehogy elvonja a figyelmét az útról. A számítógép tehát mérlegeli a szituáció súlyosságát, s eldönti, hogy a műszerfalon elhelyezett szenzorokkal közvetíti a várható veszélyt vagy audio módon. Sőt egyesek nem zárják ki, hogy olyan megoldások is szóba jöhetnek, ahol nem csupán a gépjárművezetők kerülhetnek be a „láncolatba”, hanem a motorosok és kerékpárosok is.
A SmartWeb nem az egyetlen olyan társaság, amely elindította a kutatást az autósok megfelelő információs ellátottságáért, hogy biztonságosabbá tegye számukra a közlekedést az új technológia felhasználásával. A versenybe többen is beszálltak, így a Car2Car Communication Consortium, amely a járművek közötti szabványos kommunikáció – egy 5,9 megahertzes hálózat – kialakításán dolgozik. Az Európában futó többi projekt között említhető a PreVent Initiative, Aide Program, illetve a GST Telematic Program, ezek mind a vezető biztonságát helyezik előtérbe, elektronikus asszisztenciaszolgáltatás nyújtásával. (FB)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.