BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autós kommunikáció

Képzeljenek el egy olyan rendszert, amely lehetővé teszi a gépkocsik számára, hogy kommunikáljanak egymással: információkat küldözgessenek az utak helyzetéről, s előre figyelmeztessék az utánuk jövőket az aktuálisan fellépő problémákra, mint például a hosszú sorra, a balesetekre, avagy a jeges szakaszokra. Utópiáról aligha lehet beszélni, hiszen kutatások már folynak ez ügyben, a SmartWeb szakértői ilyen irányba nyomulnak. A kutatás a német oktatási tárca, néhány magántulajdonú társaság és a kutatási központ szakemberei együttműködésének köszönhetően indult el, amelynek hátterében az utak biztonságosabbá tétele húzódott meg.

Milyen célokat fogalmaztak meg a szakemberek? Ott található a járművek közötti P2P jellegű kapcsolat létrehozása, amelyen keresztül tájékoztatni tudják az autósokat és a motorosokat az utakon fellépő problémákról, lehetővé téve a számukra, hogy azokra időben felkészülhessenek vagy alternatív utat választhassanak a kikerülésre. A kommunikáció nem közvetlenül a gépkocsivezetők között zajlana (mint például abban az esetben, amikor a lassítás miatt a vészvillogót nyomják be), hanem az autók között, automatikus módon.

A szenzorok között található például olyan, amelynek segítségével az autó észleli az aszfalton lévő lefagyást, az olajfoltot vagy a vizes úttesten való megcsúszás veszélyét. Ez esetben az információt továbbküldi a mögötte haladó autónak, az pedig az utána következőnek, azaz egyfajta láncolat jön létre, amely a távolabb lévő gépjárművekhez is elér. A szatellites navigációs rendszerekkel szemben ebben az esetben a közlekedésről és az utakról szóló információk nemcsak az egyénekhez érnek el, hanem az autók saját maguk létrehoznak egy egyedi kooperációt, ráadásul az itt hallható hírek az éppen aktuális állapotot tükrözik.

A SmartWeb igyekszik arra is figyelmet fordítani, hogy az autó is biztonságosan értesítse a vezetőt a várható veszélyekről, azaz a friss kommunikációt minél „intelligensebb” módon közölje vele, nehogy elvonja a figyelmét az útról. A számítógép tehát mérlegeli a szituáció súlyosságát, s eldönti, hogy a műszerfalon elhelyezett szenzorokkal közvetíti a várható veszélyt vagy audio módon. Sőt egyesek nem zárják ki, hogy olyan megoldások is szóba jöhetnek, ahol nem csupán a gépjárművezetők kerülhetnek be a „láncolatba”, hanem a motorosok és kerékpárosok is.

A SmartWeb nem az egyetlen olyan társaság, amely elindította a kutatást az autósok megfelelő információs ellátottságáért, hogy biztonságosabbá tegye számukra a közlekedést az új technológia felhasználásával. A versenybe többen is beszálltak, így a Car2Car Communication Consortium, amely a járművek közötti szabványos kommunikáció – egy 5,9 megahertzes hálózat – kialakításán dolgozik. Az Európában futó többi projekt között említhető a PreVent Initiative, Aide Program, illetve a GST Telematic Program, ezek mind a vezető biztonságát helyezik előtérbe, elektronikus asszisztenciaszolgáltatás nyújtásával. (FB)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.