Idén ismét megrendezték Németországban a Demoscene egyik legnagyobb eseményét a 4 napos Breakpoint 2007
találkozót. Azt a nemzetközi összejövetelt és versenyt, ahol fiatal,
hobbista programozók, grafikusok és zenészek mellett időnként
feltűnnek a játékipar elismert fejlesztői is. A cél adott: minden
csapat el akarja kápráztatni a közönséget, szigorúan szabadidőben
készített látványos, valós idejű (realtime) animációkkal, azaz
demókkal.
A valós idejű animációk, szaknyelven „demók”, készítése még a 80-as
években indult el, az akkori meglehetősen korlátozott képességű
számítógépeken. Az idő előrehaladtával és a technika fejlődésével egy
új, önálló művészeti ág, és egy e köré formálódó nemzetközi közösség,
szubkultúra alakult ki, ami demoscene-nek nevezi önmagát. A közösség
méretére jellemző, hogy évente 60-80 fesztivált rendeznek a világ
minden táján, nem ritkán több ezer résztvevővel. A fesztiválokon, -
melyeknek legalább olyan fontos része az alkotók találkozása,
barátságok, kapcsolatok kialakítása, mint maga a verseny, - a többféle
animációs kategóriákon kívül zene és grafikai művekkel is indulhatnak
a résztvevők.
A valós idejű kifejezés esetünkben azt takarja, hogy az ilyen
kisfilmek, ellentétben a legtöbb számítógépen kreált animációval, nem
előre letárolt képkockák sorozatából állnak össze. Az alkotók nem
egyszerűen egy animációt készítenek, hanem egy számítógépes programot,
amely minden egyes megjelenítendő képkockát a felhasználó gépen számít
ki, megjelenítés közben. Ebből fakad a műfaj érdekessége is. Egy ilyen
animációt éppen ezért nem egyszerűen egy grafikus készít, hanem
programozó, grafikus és zenész összehangolt munkájának eredménye. Ezek
az animációk megvalósításuk technikai hátterét tekintve leginkább a
játékprogramokhoz, megjelenésükben pedig legtöbbször rövidfilmekhez,
videóklipekhez hasonlítanak.
Rengeteg érdekes produkció született az idei Breakpointon is.
Kihagyhatatlan az Fr-041: Debris, a Kkrieger alkotóinak új demója,
mely szokásukhoz híven mindösze 180 kilobájtban produkál
játékprogramokat megszégyenítő látványvilágot. A kifejezetten
játékprogramok futtatására tervezett konzolokra is számos kiváló
alkotás készült. Itt mutatták be a világ első Xbox 360-as demóját. A
The Black Lotus nevű csapat (mely nagyrészt a Battlefield sorozat
fejlesztőiből áll) Suicide Barbie című demójával PSP-n produkált
lélegzetelállító vizuális megoldásokat. Több magyar siker is
született, például a speciális (azaz méretében korlátozott)
játékprogram kategóriában győztes, rendkívül mókás robotszumó játék.
Ezt mindenképp érdemes kipróbálni, ráadásul mérete kevesebb, mint 100
kilobyte.
A versenyek mellett érdekes, leginkább szakmai jellegű előadások is
zajlottak, melyek témája elsősorban a programozás, grafika és a
játékprogram fejlesztés volt. Az idei meghívottak között szerepelt a
minden játékrajongó által rettegett filmrendező, Uwe Boll is, aki igen
szabadszájú előadással és még sehol nem látott filmjelenetekkel
készült. VGO
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.