BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Meddig fejlődhet még a demó-technika?

Idén ismét megrendezték Németországban a  Demoscene  egyik  legnagyobb  eseményét  a  4 napos Breakpoint 2007
találkozót.  Azt  a nemzetközi összejövetelt és versenyt, ahol fiatal,
hobbista   programozók,   grafikusok   és  zenészek  mellett  időnként
feltűnnek  a  játékipar  elismert  fejlesztői  is. A cél adott: minden
csapat  el  akarja  kápráztatni  a  közönséget, szigorúan szabadidőben
készített   látványos,   valós  idejű  (realtime)  animációkkal,  azaz
demókkal.

A  valós  idejű  animációk, szaknyelven „demók”, készítése még a 80-as
években  indult  el,  az  akkori  meglehetősen  korlátozott  képességű
számítógépeken.  Az idő előrehaladtával és a technika fejlődésével egy
új,  önálló művészeti ág, és egy e köré formálódó nemzetközi közösség,
szubkultúra  alakult  ki, ami demoscene-nek nevezi önmagát. A közösség
méretére  jellemző,  hogy  évente  60-80  fesztivált rendeznek a világ
minden  táján,  nem  ritkán több ezer résztvevővel. A fesztiválokon, -
melyeknek   legalább   olyan  fontos  része  az  alkotók  találkozása,
barátságok, kapcsolatok kialakítása, mint maga a verseny, - a többféle
animációs  kategóriákon kívül zene és grafikai művekkel is indulhatnak
a résztvevők.

A  valós  idejű  kifejezés  esetünkben  azt  takarja,  hogy  az  ilyen
kisfilmek,  ellentétben a legtöbb számítógépen kreált animációval, nem
előre  letárolt  képkockák  sorozatából  állnak  össze. Az alkotók nem
egyszerűen egy animációt készítenek, hanem egy számítógépes programot,
amely minden egyes megjelenítendő képkockát a felhasználó gépen számít
ki, megjelenítés közben. Ebből fakad a műfaj érdekessége is. Egy ilyen
animációt  éppen  ezért  nem  egyszerűen  egy  grafikus  készít, hanem
programozó, grafikus és zenész összehangolt munkájának eredménye. Ezek
az  animációk  megvalósításuk  technikai hátterét tekintve leginkább a
játékprogramokhoz,  megjelenésükben  pedig legtöbbször rövidfilmekhez,
videóklipekhez hasonlítanak.

Rengeteg   érdekes   produkció  született  az  idei  Breakpointon  is.
Kihagyhatatlan  az  Fr-041:  Debris,  a Kkrieger alkotóinak új demója,
mely    szokásukhoz    híven   mindösze   180   kilobájtban   produkál
játékprogramokat    megszégyenítő   látványvilágot.   A   kifejezetten
játékprogramok  futtatására  tervezett  konzolokra  is  számos  kiváló
alkotás  készült.  Itt mutatták be a világ első Xbox 360-as demóját. A
The  Black  Lotus  nevű  csapat  (mely nagyrészt a Battlefield sorozat
fejlesztőiből  áll)  Suicide  Barbie  című  demójával  PSP-n produkált
lélegzetelállító   vizuális   megoldásokat.   Több   magyar  siker  is
született,   például   a   speciális   (azaz   méretében  korlátozott)
játékprogram  kategóriában  győztes, rendkívül mókás robotszumó játék.
Ezt  mindenképp érdemes kipróbálni, ráadásul mérete kevesebb, mint 100
kilobyte.

A  versenyek  mellett  érdekes, leginkább szakmai jellegű előadások is
zajlottak,  melyek  témája  elsősorban  a  programozás,  grafika  és a
játékprogram  fejlesztés  volt. Az idei meghívottak között szerepelt a
minden játékrajongó által rettegett filmrendező, Uwe Boll is, aki igen
szabadszájú  előadással  és  még  sehol  nem  látott  filmjelenetekkel
készült. VGO

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.