BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Láthatatlan légi forradalom

Hatalmas forradalom söpör végig a légi közlekedésen napjainkban, noha ebből az utasok mit sem észlelnek. A legújabb repülőgépekbe ugyanis olyan GPS-alapú globális navigációs rendszert építenek, amelyek már nemcsak repülni, de fel- és leszállni is képesek emberi segítség nélkül.

Ez a megoldás nagyságrendekkel olcsóbb, mint a ma használt elektronikus repülőtérre vezető rendszerek (ILS), amelyek nagy pontossággal dolgoznak ugyan, de sokkal érzékenyebbek a zavarjelekre. A GPS-alapú, GBAS (Ground Based Augmentation System) névre keresztelt megoldás ugyanakkor ±20 méteres pontossággal működik, ezért a gép adatait a reptereken kiigazítják és visszasugározzák azokat, hogy pontosan a leszállópályára tegye le a gépet a robotpilóta.

Miközben a régi rendszerek kiépítése irányonként 500 ezer euróba, vagyis felszállópályánként 1 millió euróba kerül, a GBAS csak 400 ezer eurót igényel, s egyidejűleg akár 49 fel- és leszállást képes irányítani 50 kilométeres sugarú körben – írja a Financial Times Deutschland. Az új technológia különösen azon repterek biztonságán javíthat, amelyek eddig szerény forgalmuk miatt nem áldoztak ilyen rávezető rendszerekre.

Ugyanakkor a régi rendszert már kiépítőknél sem céltalan az új megoldás telepítése, hiszen a GBAS a földi gurulóutak biztonságát is növeli, hiszen azzal ott is pontosan nyomon lehet követni valamennyi gépet. Ez pedig a rossz látási körülmények közötti fel- és leszállások időigényét is csökkenti.

Az új rendszer elterjedéséhez azonban még évekre lehet szükség, hiszen bár az új gépeket már felszerelik a megfelelő vevőberendezéssel, a régieken ilyesmi nincs, így azok nem is láthatók a rendszer monitorjain. A jövő útja azonban ez: Sydney-ben és Memphisben már üzembe is állították a GBAS-t, amely a régivel párhuzamosan működik, s jelenleg folyik az engedélyezést megelőző teszteljárás Spanyol-, Francia- és Németországban is. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.