BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Navigációs üzletek

Már a navigációs piacon is megkezdődött a konszolidáció időszaka. Komoly vetélkedés indult például a műholdas globális helymeghatározó rendszerre (GPS) épülő navigációs rendszerekhez térképeket készítő holland Tele Atlas tulajdonjogáért.

Az ugyancsak holland TomTom – amely az autós navigációs berendezések legnagyobb gyártója a világon – november elején az amerikai Garmint licitálta felül: ez utóbbi részvényenként 24,5 eurós árat kínált, amelyre az immár 28 százalékos Tele Atlas-részesedést tulajdonló TomTom papíronként 30 eurós ajánlattal válaszolt.

Az eset érdekessége, hogy a TomTom júliusban csupán 21,25 eurót ígért a papírokért. A két holland cég ugyanis már akkor megegyezett az ügyletről, de ez év áprilisában a kínai Mio előretörése miatt a készülékpiacon a globális másodikról a harmadik helyre visszaszorult Garmin októberi ajánlata keresztülhúzta a számításaikat, amikor ellenségesnek minősített ajánlatával az eredetileg 1,8 milliárd euróra tervezett tranzakciót akkor 2,1 milliárdosra tornázta fel. Így nem meglepő, hogy most a Tele Atlas vezetése azonnal a TomTom új ajánlatának elfogadását javasolta a részvényeseknek.

A két hardvergyártó egyaránt jól járna, ha sikerülne a legfontosabb szoftverelem, a térképgyártás bekebelezése, különösen, mivel a Tele Atlas a világ második legnagyobb ilyen társasága. A termékeiben döntően Tele Atlas-térképeket használó és így a cég első számú vevőjének számító TomTom menedzsmentjének legutóbbi nyilatkozta szerint ugyanis az ágazat újabb húzóereje a valós idejű közlekedési információk értékesítése lehet. Ezt az indokolja, hogy az önálló vagy hordozható telefonokba, autókba és kéziszámítógépekbe szerelt mobil GPS-vevőkre továbbított információk lehetővé teszik, hogy a készülékek az aktuális útlezárások, balesetek, dugók, terelések elkerülésével határozzák meg a leggyorsabb/legrövidebb utat felhasználóik számára.

A gyártó e technológiától reméli, hogy megőrizheti piaci részesedését az olyan konkurens hordozható készülékek gyártóival szemben, mint például a telefonjaiba egyre gyakrabban GPS-t is építő finn Nokia. Ráadásul a TomTom nem kockáztathatja meg, hogy elveszítse legnagyobb beszállítóját, főként nem úgy, hogy azt éppen a konkurense vásárolja fel az orra elől, hiszen a készülékekhez adott vagy azokba tölthető térképek részletezettsége, frissessége és pontossága alapvető szempont a vásárlói döntésekkor.

A másik fontos érv az lehet, hogy a TomTom vezérigazgatója, Harrold Goddijn úgy látja: a közlekedési információk vételi lehetőségének készülékbe építése és az adatok sugárzása hatalmas távlatokat kínál. Később ezen a rendszeren keresztül ugyanis értékesíthetők más valós idejű információk is, például a szabad parkolóhelyek elhelyezkedése, ahová a készülék automatikusan el is navigálhatja tulajdonosát.

Pénzügyi szempontból fontos, hogy az egyszeri bevételt generáló készülékeladással szemben ily módon a folyamatos előfizetési díjak jelenthetik az év végére az Egyesült Államokban 30 százalékos piaci részesedést elérni kívánó TomTom fő bevételi forrását éppúgy, mint a nyomtatógyártók számára a tintapatronok. Ez pedig a teljes üzleti modell átszabását jelenti. Innen nézve a legalább éves rendszerességgel frissített és bővített térképek gyártása és értékesítése – amely szintén folyamatos bevételt ígér – remekül illeszkedik a várakozásoknál jobb harmadik negyedéves számok október végi közzététele után az idei eladási előrejelzését 1,7-ről 1,8 milliárd euróra, illetve 14-15 millióról 15-16 millió darabra emelő holland cég új stratégiájába.

A Tele Atlasért folyó vetélkedésbe akkor szállt be a Garmin, amikor eldőlt: a világ legnagyobb térképgyártóját, az amerikai Navteqet a Nokia szerezheti meg 8,1 milliárd dollárért. Márpedig a 2006-os 16 millió darabos globális készülékpiac az idén a szakértők szerint a duplájára hízhat, az emelkedés fő hajtóereje pedig a csökkenő készülékár.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.