BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyot nézünk Ázsián

Miközben Európában még csak az idén várható több országban is a valódi mobiltévés sugárzás beindulása, a szolgáltatásban globálisan már egyértelműen Ázsia játssza a meghatározó szerepet. A világon jelenleg közel 50 millió főre tehető mobilos tévénéző mintegy négyötöde Japánban és Dél-Koreában található. A svéd Berg Insight elemzőcég ennek kapcsán kiemeli, hogy a költséges infrastruktúra még jó néhány évig hátráltathatja az öreg kontinensen a szolgáltatás jelentősebb mértékű felfutását. Igaz viszont, hogy ma egyelőre a készülékkínálat is meglehetősen szűkös. Jelenleg csupán a Nokiának, a Samsungnak, az LG-nek és a Sagemnek van DVB-H-képes készüléke, de még csak egy-egy modell.

A sikeres starthoz szükséges a megfelelő üzleti modell is, illetve a szolgáltatás ügyfeleknek kellően csábító árazása. Utóbbit átalánydíjban havi 20 dollárra teszi a DVB-H szabványt képviselő nemzetközi szövetség. A Mobile DTV Alliance egyik legutóbbi jelentésében azt is javasolja, hogy az operátorok külön hálózatot építsenek a szolgáltatásra; a tanulmány 500 millió és 2 milliárd dollár közé becsüli ennek költségét. A megtérülés kapcsán amerikai példát hoz fel, feltételezve, hogy az ottani mobil-előfizetők negyede hajlandó lesz megfizetni a havi 20 dolláros átalánydíjat. A mobiltévéből az operátorok évi 12 milliárd dollár pluszbevételhez juthatnak. Még ha ennek a felét el is viszik a tartalomszolgáltatók, marad kellő nyereséghányad a szolgáltatásból az infrastruktúra-tulajdonosoknak is. A szövetség az Európában folyó kísérletek eredményei alapján hisz abban, hogy az előfizetők legalább negyede itt is hajlandó lesz előfizetni a termékre. Olaszországban, Finnországban és Nagy-Britanniában a tesztelők 50 százaléka jelezte, hogy vevő lenne a szolgáltatásra, azt követően, hogy ténylegesen is kipróbálhatta azt.

Szakértők szerint a mobiltévés reklámok is generálhatnak pluszjövedelmet a szolgáltatóknak, de azok nem lehetnek túl hosszúak. További bevételi forrást jelenthet a tévéprogrammal együtt kínált mobilinternet-hozzáférés, egyebek mellett netes vásárlásra.

Magyarországon már két teszt is indult a mobiltévé kapcsán. Az Antenna Hungária és a T-Mobile együttműködésében először 2007. április 1-jétől július 1-jéig folytattak kísérletet, mindenekelőtt a cégek műszaki dolgozóinak a bevonásával tesztelték a DVB-H-alapú szolgáltatást. Legutóbb – az Antenna Hungária, a Nokia Siemens Network, a T-Mobile és a Vodafone között létrejött megállapodás alapján – 2008. január 20-ig tartott egy újabb tesztidőszak, amelyet két Nokia készüléken lehetett fogni. A most zárult vizsgálat során az operátorok egységesen 11 magyar nyelvű csatornát sugároztak.

A kereskedelmi szolgáltatás magyarországi elindításához azonban még számos feltételnek kell teljesülnie: mindekelőtt a mobiltelevíziózást lehetővé tevő szabályozásnak és a kijelölt frekvenciának, de fontos a megfelelő tartalomkínálat, a készülékek kellő választéka és megfelelő árazása is.

A korábbi tervvel ellentétben, amely arról szólt, hogy 2007. október végéig kiírják a szükséges frekvenciatendert, az Országgyűlés novemberben a digitális földfelszíni tévés műsorszórás kulcsfontosságú pályázatának elhalasztására szavazott. Időközben elfogadták a műsorterjesztés és a digitális átállás szabályairól szóló 2007-es és az 1996-os médiatörvény módosítását. Az új jogszabály szerint a korábban meghatározottnál 14 hónappal később, 2008 utolsó napjáig kell kiírni az első digitális televíziós továbbító csatorna (multiplex) működtetési pályázatát.

A kereskedelmi szolgáltatás nyújtására három, jól elkülönülő kereskedelmi modell létezik. Az első szerint a mobiloperátorok konzorcium(ok)ba szerveződve indulnak közvetlenül a frekvenciáért, és a teljes értékláncot maguk irányítják, a tartalomaggregálástól a sugárzáson át az előfizetések kezeléséig. Ezt a modellt követik Németországban, Spanyolországban és Csehországban. A másik szerint a műsorszóró szolgáltató cég kezében van a frekvenciasugárzási jog, és azt nagykereskedelmi alapon értékesíti tovább a mobiloperátoroknak. Ezt alkalmazzák Olaszországban, Hollandiában és Finnországban. A harmadik tisztán műsorszórói modell, ahol a frekvenciát birtokló műsorszóró saját maga végzi a teljes tevékenységet. E modell felé haladnak Franciaországban.

Tévé DVB-H-alapon

A DVB-H (Digital Video Broadcasting – Handheld) szabvány audio- és videotartalmak, élő televíziós adások mobileszközökre továbbítását teszi lehetővé. Az EU tagországaiban a DVB-H szabvány lesz az elfogadott mobiltelevíziós technológia. Ezen belül két cég verseng a DVB-H platform beszállítói címért, a Thomson és a Nokia Siemens Network (NSN). Élő szolgáltatás Itáliában van, ahol már több százezres az előfizetői bázis.




Díjazás és készülékek. A siker egyik kulcskérdése a szolgáltatás díjazása. Jelenleg Olaszországban már működik mobiltévés szolgáltatás, az ottani 19 eurós havidíj azonban a magyarországi piacon egész biztosan irreálisan magas lenne – véli Winkler János, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese. Hozzátette: a harmadik generációs szolgáltatások bevezetésének idejéhez hasonlóan ma még ugyancsak szűkös a rendelkezésre álló készülékkínálat is, de ez reményei szerint a tényleges kereskedelmi bevezetéssel látványosan bővül majd.

Akkukímélő technológia. Ez a technológia jóval kisebb terhelést jelent a készülék akkumulátorának, így több órán át is használható a szolgáltatás – mondja Podhorányi László, a Vodafone Magyarország vezérigazgató-helyettese. Erre építve olyan üzleti modell alakítható ki, amely az éles start után gyors felfutást tesz lehetővé. Noha a frekvenciatender nem halad a várakozásoknak megfelelő ütemben, nem vagyunk késésben, hiszen a tartalmakban, a hálózati technológiában, a készülékek terén jóval több várható el a szállítói oldaltól is. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.