A GVH január 15-én tette közzé határozatát, melyben elmarasztalja a Magyar Telekomot az ígért sávszélesség be nem tartása miatt. A dokumentum szerint a vállalat „honlapján 2007 áprilisától arról tájékoztatta a fogyasztókat, hogy a T-DSL Profi Grátisz, a T-DSL 4000 és a T-DSL Profi Grátisz Partner díjcsomagokkal akár 4 Mbit/sec, a T-DSL Profi Ritmus és a T-DSL 8000 díjcsomagokkal akár 8 Mbit/s maximális letöltési sebesség érhető el. A GVH azonban megállapította, hogy a 2007. március 1-jei sávszélesség-bővítés után a 256/4480 kbit/sec sávszélességű, valamint a 480/8096 kbit/sec sávszélességű csomagok tekintetében nem volt olyan fogyasztó, aki a hirdetett maximális sávszélesség-értéken tudta igénybe venni a szolgáltatást.”
A döntés értelmében „a fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatásai miatt a Magyar Telekom Nyrt. 75 millió forintos bírság megfizetésére köteles.” A Magyar Telekom kommunikációs igazgatósága arról tájékoztatott: a döntéssel a cég nem ért egyet, és ezzel kapcsolatban bírósághoz fordult.
Magyarországon 2004. óta vehetik igénybe a fogyasztók az ADSL internetet. A technológia lényege, hogy az internet hagyományos, analóg telefonvonalon keresztül érkezik a felhasználókhoz. 2007. januárjában a GVH által közölt adatok szerint 632 ezer aktív ADSL előfizetést tartottak nyilván, ezen kívül 307 ezren más DSL technológiát („kábelnetet”) használnak. A szélessávú internet szolgáltatók egy része 2007 tavaszán sávszélesítést végzett.
Mi okozza a sávszélességel kapcsolatos problémákat?
Tüdős András, a Magyar Telekom Szélessávú szolgáltatás fejlesztési osztályvezetője elmondta: a vezetékes telefonhálózatra épülő ADSL szolgáltatások esetében a vonal hossza, minősége a meghatározó, de fontos tényező az egy kábelben párhuzamosan futó szélessávú összeköttetések száma és az épületen belüli kábelezés minősége. A kábelnet technológia eseten a koaxiális hálózat hossza, minősége, illetve az egy adott szegmensre csatlakozó felhasználók száma a döntő.
Hozzátette: valamennyi technológia esetén van egy elméleti maximális sávszélesség, egy az adott helyszínen elérhető sebesség és egy a pillanatnyi forgalmi viszonyok, azaz az egyidejűség szabta korlát. A minőséget, sebességet meghatározó tényezők egy része időben nem állandó, ezért lehetnek bizonyos kritikus esetekben időszakos problémák, illetve sok helyszínen a szolgáltatás nem nyújtható megbízhatóan.
Mint arról Márton György, a Nemzeti Hírközlési Hivatal (NHH) szóvivője tájékoztatott, a szolgáltatóknak tudniuk kell, hogy adott területen milyen sávszélesség érhető el. Az internetszolgáltató egy kormányrendelet értelmében köteles meghatározni azt a sávszélességet, amelyet garantáltan képes produkálni.
Arra nem tér ki a rendelet, hogy ez a sávszélesség mekkora lehet egy szélessávúnak hirdetett szolgáltatás esetében. A szolgáltatók tehát az Általános Szerződési Feltételekben meghatároznak egy sávszélesség-értéket, amely az esetek egy részében jóval a reklámokban látható sávszélesség alatt marad. A hirdetésekből egyébként legtöbbször kiderül, hogy maximális sávszélességről van szó, nem a garantált értékről. Az adott területen igénybe vehető szélessáv-szolgáltatások paramétereinek objektív összehasonlíthatósága érdekében hozta létre az NHH a TANTUSZ honlapot. Itt az internetezők település, utca, és irányítószám megadásával tekinthetik meg, milyen szolgáltatók milyen áron, és milyen sávszélességgel állnak rendelkezésre. (Hasonló részletességű szélessávkereső szolgáltatás található a Világgazdaság honlapján is.)
Előfordul azonban, hogy míg a TANTUSZ utca szintű keresője lehetőségként megad egy szolgáltatót, például a T-Online-t addig a T-Online saját ADSL keresője (amely nem csak az utcát, hanem a házszámot is figyelembe veszi) azt írja: ezen a címen ADSL szolgáltatás nem létesíthető. A TANTUSZ adatbázisát a szolgáltatók által nyújtott információk alapján töltik fel, azok a honlapon szereplő szöveg szerint tájékoztató jellegűek.
A Magyar Telekom kommunikációs igazgatósága ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott: a társaság a saját kereső alkalmazását tekintik hiteles forrásnak. Hozzátették, az NHH Tantusz honlapján lévő keresőhöz történő adatszolgáltatásnál jelezték, hogy ezen információk tájékoztató jellegűek, a különbségek pedig abból is adódhatnak, hogy a két kereső eltérő mélységben vizsgálja az adatokat. A Magyar Telekom véleménye szerint a DSL dinamikusan fejlődő szolgáltatás és piac, továbbá számos paramétertől függ a megvalósíthatósága, a létesítés lehetőségéről mindig az egyedi igény alapján történt műszaki felmérés alapján lehet teljes biztonsággal nyilatkozni.
Míg a reklámokban tehát a maximális sávszélességet látjuk, a szolgáltatók csak a jóval alacsonyabb garantált értéket kötelesek teljesíteni. Ez természeten megtalálható az Általános Szerződési Feltétek között, más – a sávszélességet befolyásoló – tényezőkkel együtt. A TANTUSZ célja, hogy elősegítse a fogyasztók pártatlan tájékoztatását, az ott megtalálható eredmények azonban nem minden esetben megbízhatóak.
Márton György a problémákkal kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy a helyzeten nem hatósági eszközökkel lehet leginkább javítani. Az NHH mindent elkövet annak érdekében, hogy TANTUSZ-on megjelenő adatok minél pontosabbak legyenek. Hozzátette azt is, hogy az elmúlt időszakban intenzív verseny alakult ki a szélessávú internet szolgáltatók között, a cégek pedig elsősorban a minél nagyobb sávszélesség ígéretével próbálják megnyerni az ügyfeleket. Az NHH szóvivője szerint jogszabályi szintű megoldást jelenthetne, ha meghatároznák, hogy a garantált sávszélesség a maximálisnak legalább hány százaléka lenne, ilyen irányú tervről azonban az NHH-nak nincs tudomása. Ugyanakkor Márton szerint jogi beavatkozás nélkül is előrelépést lehetne tenni, ha a szolgáltatók megállapodnának egymással a garantált sávszélesség ügyében. Hozzátette: szeretnék tovább bővíteni a TANTUSZ keresőjét azzal, hogy nem csak a szolgáltatók által közölt maximális sávszélességet közlik, hanem azt is, ennek milyen mértékben tudott megfelelni az adott szolgáltató az adott helyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.