Az online aukciók növekvő elfogadottságát mutatja az is, hogy olyan termékek is megjelennek, amelyekkel kapcsolatban nem gondolná az ember, hogy az interneten keresztül árulják. Így például a Vatera.hu-n tavaly helikoptert is árultak, hamarosan pedig már repülőgép-alkatrészeket, sőt akár repülőgépeket is lehet majd vásárolni a legnagyobb hazai online aukciós piactéren – mondta el Csupor Erik, a portált üzemeltető Vatera.hu Kft. ügyvezető igazgatója.
A Vatera.hu-n a legnépszerűbb termékcsoportok a számítástechnikai, elektronikai eszközök, antik tárgyak, gyűjtemények, de egyre nagyobb forgalmat bonyolítanak az ékszereket, órákat kínáló felhasználók is. Megjelentek teljesen új termékkörök is a múlt évben a Vatera.hu-n, így például egy nagy piaci szereplő belépésének köszönhetően a háziállat-tartással kapcsolatosak – közölte Csupor Erik.
Bár még nem nevezhető elterjedtnek, hogy vállalkozások is megjelenjenek kínálatukkal az internetes aukciós portálokon, azért egyre több cég ismeri fel a megoldásban rejlő lehetőségeket – vázolta a helyzetet Dobra Péter, a TeszVesz.hu igazgatója. Hogy miért előnyös ez a konstrukció a cégeknek? Kész webáruházat kapnak, így megspórolják a fejlesztési költségeket, emellett azonnal többszázezres felhasználói körhöz jutnak el, nem kell „bevezetniük” az oldalukat – sorolja az előnyöket a TeszVesz.hu vezetője. Egyelőre még ugyanazt a felületet használják az egyéni és a céges felhasználók, de ha a vállalkozások jelenléte olyan mértékűvé válik, hogy az valamilyen ok miatt hátrányos lenne a magánszemélyek számára, létrehoznak a társaságok számára egy külön felületet – tette hozzá Dobra Péter. A TeszVesz.hu-n egyébként jelenleg 17 fő-, és számos alkategória van, amelyeken belül több mint egymillió terméket kínálnak eladásra. A legnépszerűbbek a ruházati cikkek, ékszerek, kozmetikumok, a mobilkommunikációs és számítástechnikai eszközök – számolt be a tapasztalatokról Dobra Péter.
Nem panaszkodhatnak a legnagyobb hazai online piacterek üzemeltetői a múlt évre, mind a Vatera, mind a TeszVesz jelentős forgalom és felhasználói szám növekedés ért el. A Vatera.hu átmenő forgalma a 2006-oshoz képest 41 százalékkal nőtt tavaly, elérve a 6,9 milliárd forintot. A portál napi egyedi látogatóinak száma tartósan 100 ezer felett van, a napi oldalletöltések száma megközelíti az 5 milliót, ez alapján a tíz legnagyobb magyar weboldal között van. Az oldalon regisztrált felhasználók száma 2008. januárban meghaladja a 450 ezret, az egyedi aukciók száma pedig a 950 ezret. Az érdeklődök 2 millió termék közül válogathatnak, az oldalra naponta átlagban több mint 120 ezer terméket töltenek fel, 22 fő kategóriában.
A TeszVesz.hu-n tavaly kétmilliárd forintért vásároltak a felhasználók, míg 2006-ban 820 millió forint volt ez az érték. A portál regisztrált felhasználóinak száma egy év alatt megduplázódott, január végén 410 ezer körül volt.
A felhasználók megtartására, illetve számuk további növelésére mindkét portál üzemeltetői folyamatosan fejlesztenek. A Vatera.hu számos olyan újdonsággal készül erre az évre, amelyek elsősorban a felhasználói élményt fokozzák – mondta el Csupor Erik. Javítják az eladói hatékonyságot, könnyebb lesz az oldalon való tájékozódás, előrelépést terveznek a kezelhetőségben. Az újítások a 2. negyedévtől fokozatosan jelennek majd meg a portálon, egyébként közülük több a felhasználók visszajelzései alapján valósul meg – tette hozzá Csupor Erik. A Sanoma Payback Kommunikációs Kft. által üzemeltetett TeszVesz.hu-nál az adásvétel lebonyolításában történt tavaly nagy előrelépés, Dobra Péter elmondása szerint töredékére csökkent az idő, amelyet az eladónak erre kell szánnia.
Hogy mit hoz a jövő az aukciós portálok számára? Az üzemeltetők optimisták, a tavalyihoz hasonlóan gyors növekedést várnak, de a konkrét számokról egyelőre nem szívesen nyilatkoznak. A Vatera-hu-nál komoly előrelépést jelenthet, hogy 2008. február elsején elindult a szlovák oldal, amelyre már a működés első pár napjában több száz terméket töltöttek fel a felhasználók.
A TeszVesz.hu-t üzemeltető Sanoma Payback Kommunikációs Kft.-ben 51 százalékos részesedéssel bíró Payback csoportnak Európa számos országában vannak online aukciós portáljai. Így övék a tízmillió felhasználóval rendelkező lengyel Allegro.pl, de szlovák, orosz, ukrán portáljaik is vannak, illetve a múlt évben megjelentek Romániában és Bulgáriában is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.