BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amikor a gépek a megrendelők

A mobilszolgáltatók már évek óta piacaik telítődése ellen küzdenek, de most úgy tűnik, a technika fejlődése siet a segítségükre. A gépek közötti kommunikáció ugyanis egyre nagyobb mértékben épül a mobilhálózatokra: így például a fejlesztők olyan termékeket álmodnak a jövő otthonába, mint azok a hűtőszekrények, amelyek saját tartalmuk fogyása alapján adják le a boltoknak gazdájuk házhoz szállítási megrendeléseit.

Az ilyen kommunikáció a szolgáltatóknak két szempontból is előnyös – emlékeztet a Handelsblatt. Egyrészt a gépek a tapasztalatok szerint jóval hűségesebbek az embereknél: szinte egyetlen üzemeltetőnek sem jut eszébe költségei lefaragása érdekében kicserélni a berendezések SIM kártyáit. Másrészt ezen a piacon az alapszerződések általában 3–5 évig tartanak, tehát jóval tovább, mint egy magánszemély által aláírt, legfeljebb kétesztendős hűségnyilatkozat.

A szolgáltatók legnagyobb bánatára azonban ma még csupán néhány alkalmazásra terjed ki a gép-gép (M2M) kommunikáció. A helyzet aligha változik meg gyökeresen a közeljövőben, az M2M ugyanis nem sok profitot termel. A gépek ugyanis csak addig foglalják a vonalat, amíg fontos mondanivalójuk van, pletykálásról szó sem lehet. Többletszolgáltatások sem adhatók el, s az ügyfelek a készülékeiket sem cserélgetik.

A szolgáltatók azonban még nem adták fel: a navigációs rendszereket gyártó Tomtom például az egyik nemzetközi mobilszolgáltató ügyfeleinek adataira építve kíván létrehozni egy forgalmidugó-jelző rendszert. A Tomtom rendszerében figyeli, hol tartózkodnak a mobilszolgáltató ügyfelei, s így azonosíthatják a zsúfolt utcákat.

Másutt, így Magyarországon is egészségügyi alkalmazásokat fejlesztenek: az otthonukban élő idős emberek egészségi állapotát felügyelő berendezések ugyanis szintén használhatják a mobiltelefonos hálózatot mérési eredményeik orvoshoz továbbítására. VG

Még gyerekcipőben az M2M-piac

A Gartner piackutató szerint 2006-ban világszerte 14 millió M2M-berendezést adtak el, összességében 602 millió euró értékben.

Ez ugyan az előző évhez képest jó egyharmados növekedést jelent, ám az ugyanezen évben eladott egymilliárd hagyományos készülékhez képest legfeljebb aprópénz.

Ez ugyan az előző évhez képest jó egyharmados növekedést jelent, ám az ugyanezen évben eladott egymilliárd hagyományos készülékhez képest legfeljebb aprópénz.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.