BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Webbarát vásárlók

Két év alatt – 2005 és 2007 között – több mint duplájára, 600 ezerre nőtt Magyarországon az interneten vásárlók száma – derül ki a Nemzeti Médiaanalízis kutatássorozat részeként készült Szonda Ipsos-felmérésből. Bár a weben vásárlók aránya nem változott drasztikusan az internethasználókon belül – 2005-ben 14, tavaly év végén 20 százalék volt –, ám mivel jelentősen nőtt a netet használók száma, a világhálón vásárlóké is magasabb lett.

Még többen látogatják az e-kereskedelmi oldalakat, mivel nagyon magas azoknak az internethasználóknak az aránya, akik ha nem is vásárolnak a világhálón keresztül, de információkat keresnek, tájékozódnak az online áruházak oldalain – egy 2007-es, a Szonda Ipsos által végzett kutatás alapján a heti internetezők 74 százaléka tartozik ebbe a csoportba.

Több mint 1,8 millió internetező, azaz valamivel több mint minden ötödik felnőtt magyarországi lakos legalább egy alkalommal felkeresett a Szonda Ipsos által vizsgált 80 webhely közül legalább egy aukciós oldalt, online üzletet vagy ár-összehasonlító felületet 2007 utolsó hónapjában. Ha ezeket szétválasztjuk üzletekre, aukciós és ár-összehasonlító site-okra, akkor összességében az előbbiek vonzzák a legtöbb internetezőt (1,55 millió látogató, aukciós oldalak: 990 ezer, ár-összehasonlító felületek: 960 ezer havi egyedi látogató), de az árverezési oldalak között találjuk a legnagyobb e-kereskedelmi piaci szereplőket, legalábbis a felhasználók számát illetően.

Évről évre látványosan nő a hazai online kiskereskedelmi forgalom, és bár végleges adatok még nem állnak rendelkezésre, a GKIeNet becslése szerint tavaly már 45 milliárd forintos volt ez a szegmens, ez 50 százalékos fejlődést jelent 2006-hoz képest. Ebben az összegben nem szerepelnek az interneten értékesített utazási és biztosítási szolgáltatások, illetve a webes piacterek forgalma. Ez utóbbi tétel Kis Gergely, a GKIeNet ügyvezető igazgatója szerint mintegy 11 milliárd forinttal növelné meg a 2007-es online kiskereskedelmi forgalmat. A korábbi évek bővülési ütemét figyelembe véve a két legnagyobb hazai online aukciós cég átmenő forgalma 2008 végére meghaladhatja a 18 milliárd forintot.


Bizalomhiány. Bár az elmúlt két évben dinamikusan emelkedett az interneten keresztül kosaras rendszerben értékesítő boltok forgalma, még mindig csak a teljes kiskereskedelmi forgalom fél százalékát adja. Az internetes vásárlás elterjedésének egyik legfőbb akadálya az alacsony internetpenetráción kívül a fogyasztói bizalom hiánya. A vásárlók nem szívesen fizetnek előre olyan javakért, amiket csak a képernyőjükön láttak. Ezt támasztják alá a GKIeNet felmérésének adatai is, amelyek szerint a 2006-ban bonyolított vásárlások 82 százalékában utánvétes fizetést választottak a felhasználók (2005-ben ez az arány még 92 százalék volt), ebből 79 százalék volt futárszolgálatos és három százalék postai utánvét. Az esetek 14 százalékában a helyszínen, készpénzzel fizettek a megrendelők, mindössze három százalék választotta a banki átutalást és csak két százalék az online bankkártyás fizetési lehetőséget. A mobiltelefon segítségével (SMS küldésével) történő fizetés a felmérés során megkérdezett webáruházak közül egyiknél sem fordult elő, míg az egyéb kategóriában a csekkel (készpénzes átutalási megbízással) való kiegyenlítést a tranzakciók elhanyagolható hányadában említették.


Önszabályozás. A vásárlói bizalom erősítését szolgálja az a kezdeményezés, amelynek célja egy az online áruházak minősítésére szolgáló rendszer létrehozása a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), valamint több szakmai szervezet, az Inforum, a Matisz és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület együttműködésében. Az elképzelés lényege, hogy különböző szempontok – informatikai megoldások, jogi működési környezet, felhasználóbarátság – szerint értékelik az online áruházak szolgáltatásait, és a kritériumoknak megfelelő vállalkozások elnyerik a tanúsítványt. A fél év végére várhatóan elkészül az a kézikönyv, amely tartalmazza, milyen szempontok alapján értékelik majd az online áruházakat, és az elképzelések szerint az év vége felé már lesz olyan társaság, amely elnyerte ezt a tanúsítványt.

A rendszer működtetését a szakmai szervezetek alkotta konzorcium végzi, a GKM a kialakításában vesz részt. A cél, hogy minél előbb önfenntartó legyen az elektronikus kereskedelmi minősítő rendszer, vagyis állami támogatás nélkül működjön.


Koncentráció. Szükség is van az online áruházak minősítésére, hiszen a 2005-ös kereskedelmi törvény tavalyi módosításával nagymértékben leegyszerűsödött a webboltok létrehozása, mivel a korábbi gyakorlattal szemben már nem szükséges üzlethelyiséget fenntartaniuk a netes üzletek tulajdonosainak. A hazai online kiskereskedelemre egyébként az elmúlt évekhez hasonlóan tavaly is a nagyfokú koncentráltság volt jellemző, vagyis a forgalom túlnyomó többségét a legnagyobb üzletek adták.

A GKIeNet becslése alapján 2007-ben az online kiskereskedelmi boltok közel 40 százalékának éves nettó árbevétele nem érte el az ötmillió forintot – mondta el Kis Gergely. Igaz, ez az arány magasnak mondható, ugyanakkor jelentős javulást mutat, hiszen a korábbi esztendőkben az áruházaknak még több mint háromnegyede ebbe a kategóriába tartozott. Mindez azt jelzi, hogy a valóban életképes ötletek egy jó üzleti modellel sikeres vállalkozást eredményeznek, míg ennek ellenkezői mindössze egy életképtelen próbálkozást jelentenek – tette hozzá a GKIeNet ügyvezetője.


Aukciós siker. A legsikeresebb site-ok a látogatószámot tekintve a nagy aukciós oldalak, a Vatera.hu és a Teszvesz.hu. Decemberben a Vatera.hut 680 ezer, a Teszvesz. hu-t 650 ezer látogató kereste fel, ezeket a két ár-összehasonlító oldal követte, az Arukereso.hu 470 ezer és a Kirakat.hu 460 ezer, és csak ezt követően találunk a listában valódi online áruházat, a Bookline.hu-t 400 ezer látogatóval.

A hagyományos üzletekben nehezen beszerezhető tárgyak is fellelhetők, olcsóbb árak érhetők el – ezeket az előnyöket említik leggyakrabban az online aukciós portá-lok szolgáltatásait igénybe vevő internetezők a Gremius Hungary Kft. piackutató cég felmérése szerint. A legnagyobb hazai netes aukciós oldalak üzemeltetőinek tapasztalatai szerint időnként valóban különleges termékkörök is megjelennek a kínálatban, olyanok is, amelyekkel kapcsolatban kevesen gondolnák, hogy a világhálón keresztül is lehet árulni. Így például a Vatera.hun tavaly helikoptert is lehetett venni, hamarosan pedig már repülőgép-alkatrészeket, sőt akár repülőgépeket is lehet majd vásárolni a legnagyobb hazai online aukciós piactéren – mondta el Csupor Erik, a portált üzemeltető Vatera.hu Kft. ügyvezető igazgatója. Az érdeklődők kétmillió termék közül válogathatnak a portálon, a site-ra naponta átlagban több mint 120 ezer terméket töltenek fel, 22 fő kategóriában.

A másik nagy hazai online aukciós portálon, a Teszvesz.hun jelenleg 17 fő- és számos alkategória van, amelyeken belül több mint egymillió terméket kínálnak eladásra. A legnépszerűbbek a ruházati cikkek, az ékszerek, a kozmetikumok, a mobilkommunikációs és számítástechnikai eszközök – számolt be a tapasztalatokról Dobra Péter, a Teszvesz.hu igazgatója. A Gremius adatai szerint egyébként a hazai internetezők többsége egyelőre előnyben részesíti az online üzleteket az aukciókkal szemben. Míg az előbbiekben a vásárlók mintegy 92 százaléka költött már pénzt korábban, addig az aukciós oldalakon csak 24 százalékuk vett valamit.

Ennek ellenére nem panaszkodhatnak a legnagyobb hazai online piacterek üzemeltetői a múlt évre, mind a Vatera, mind a Teszvesz jelentős forgalom- és felhasználóiszám-növekedés ért el. A Vatera.hu átmenő forgalma a 2006-oshoz képest 41 százalékkal nőtt tavaly, elérve a 6,9 milliárd forintot. Az oldalon regisztrált felhasználók száma már meghaladja a 470 ezret, az egyedi aukciók száma pedig a 950 ezret. A Teszvesz.hun tavaly kétmilliárd forintért vásároltak a felhasználók, míg 2006-ban 820 millió forint volt ez az érték. A portál regisztrált felhasználóinak száma egy év alatt megduplázódott, január végén 410 ezer körül volt.


Rekordév után. A legnagyobb hazai online üzletekről összességében is elmondható, hogy jó évet zártak 2007-ben, igaz, a forgalom növelése érdekében szinte kivétel nélkül jelentős kínálatbővítést hajtottak végre. A Bookline.hu Nyrt.-nél a 2006-os 1,4 milliárd forintos forgalom után tavaly már 2,7 milliárd körül alakult a bevétel. Az egyik legnagyobb hazai webáruház még karácsony előtt teljes kínálattal elindította műszaki osztályát is. A korábban online könyvesboltként ismert vállalkozás már eddig is több termékkörrel bővítette kínálatát – a CD-k, DVD-k mellett drogériát is üzemeltetnek –, amelyek az idén várhatóan már a forgalom meghatározó részét adják.

Egymilliárd forintos forgalmat ért el 2007-ben az egyik legrégebbi hazai internetes áruház, az eBolt, ez 20 százalékos bővülést jelent 2006-hoz képest. A vállalatnál ez évben további 20-30 százalékos forgalomnövekedéssel számolnak. A műszaki termékeket forgalmazó webboltban tavaly megkezdték a barkácsgépek értékesítését is. A cég 2006-ban költözött új telephelyre, amely a raktárkészlet bővülését és naponta akár több száz küldemény kiküldését eredményezte (a karácsonyi csúcsidőszakban naponta hatszáz csomagot kezeltek). Annak érdekében, hogy ki tudják szolgálni a megnövekedett forgalmat, átalakították az ügyviteli rendszert.

Mintegy ötödével nőtt tavaly az élelmiszert és vegyi árukat forgalmazó G’Roby Netshop Kft. forgalma is, elérve az 1,2 milliárd forintot – közölte Nagy Sándor, a társaság ügyvezető igazgatója. Látványosan bővült a regisztrált felhasználók száma is, a 2006. végi 23 ezerről tavaly decemberre 28 ezerre. A cégnél az idén az autóflotta korszerűsítését tervezik, emellett komoly fejlesztésre készülnek a webáruház site-ján.

Az online kiskereskedelem fejlődését jól mutatja az is, hogy a Fotexnet internetes bevásárlóközpontban lévő üzletek száma egy év alatt 30 százalékkal, közel 100-ra nőtt, az üzletek forgalma pedig 220-225 százalékkal bővült 2006-hoz képest – közölte Porkoláb Péter, a Fotexnet Kft. ügyvezető igazgatója. Duplájára nőtt az egy áruházra vetített havi tranzakciószám is az elmúlt évben, és hasonló mértékben bővült a látogatók és az újonnan regisztráltak száma is.


Határon túl. A legnagyobb hazai webáruházak már a terjeszkedéshez is elég erősnek érzik magukat. A folyamat elindítója a Bookline volt, amelynek romániai online üzlete 2007 második felében nyílt meg, míg Szlovákiában néhány hónappal korábban kezdték meg az értékesítést. A határokon túlra tekint az eBolt is, a társaság jövőre szeretné kiterjeszteni a szolgáltatását Szlovákiára és Romániára – már készülnek az ezeket a területeket kiszolgáló weboldalak. A Vatera.hu pedig február elején indította el szlovákiai oldalát.

Az aukciós oldalak használatának okai

(online vásárlók körében, százalék)

Máshol nehezen beszerezhető termékek is megtalálhatók 48

Alacsonyabbak az árak, mint a hagyományos üzletekben 45

Bármikor leadható a rendelés 26

Használt termékeket is be lehet szerezni 24

Időmegtakarítás 21

Szélesebb a választék, mint a hagyományos üzletekben 19

Pontos információkat talál a termékekről 10

Házhoz szállítás 9

Egyéb okok 2

Nem tudom, nehéz megmondani 2

Forrás: Gremius

Kalocsai Zoltán Az aukciós oldalak használatának okai (online vásárlók körében, százalék)

Máshol nehezen beszerezhető termékek is megtalálhatók 48

Alacsonyabbak az árak, mint a hagyományos üzletekben 45

Bármikor leadható a rendelés 26

Használt termékeket is be lehet szerezni 24

Időmegtakarítás 21

Szélesebb a választék, mint a hagyományos üzletekben 19

Pontos információkat talál a termékekről 10

Házhoz szállítás 9

Egyéb okok 2

Nem tudom, nehéz megmondani 2

Forrás: Gremius-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.