Turizmus. A golf hazai bemutatkozását 1902-ben, a lóversenypályán szervezte báró Andrássy Géza. Az első golfpálya Tátralomnicban épült, itt rendezték meg az első versenyt is, 1919-ben. A pálya építtetője Lauber Dezső, a golfklub elnöke és a Magyar Olimpiai Bizottság titkára, később többszörös magyar golfbajnok. A II. világháború után Magyarországon is, mint a legtöbb közép- és kelet-európai országban, betiltották a golfozást, csak 1989 után nyílt lehetőség a további fejlesztésére. A Magyar Golf Szövetség (tagjai: 15 golfklub, 12 driving range) különböző versenyeket szervez, és számos nemzetközi vállalat érdeklődik a magyarországi golfberuházások iránt. A tapasztalat más európai országokban azt bizonyítja, hogy a golfpályák építése alig jövedelmező üzlet. Azonban egy pálya gyakran a legfőbb vonzerőt jelenheti egy adott helyszínen, ezáltal keresletet vonz a beruházás további, sokkal jövedelmezőbb fejlesztéséhez: mint a lakóingatlan-együttes, egy vagy több szálloda, konferencialehetőségek, spa- és wellnessközpont, kaszinó. A golf az elmúlt két évtizedben óriásit fejlődött világszerte. Annak ellenére, hogy még mindig a felső tízezer sportjának tekintik, egyre népszerűbbé válik Közép- és Kelet-Európában is. A meglévő golfpályákon túl több golfberuházás zajlik Magyarországon, elsősorban a főbb turisztikai régiók közelében (pl.: Balaton és a jól ismert gyógyhelyek) és vidéki nagyvárosok, mint Székesfehérvár környezetében. A magyarországi golfpályák jelenleg átlagosan 200-300 tagot számlálnak, ez jelentősen elmarad a nyugat-európai golfklubok átlagos tagságától (400-500 tag) – tudtuk meg a Magyar Turizmus Zrt.-től.
Jó üzletnek bizonyulhat a golf, és ezt nemcsak a statisztikák bizonyítják, hanem az is, hogy az MFB Invest is beszállt a „golfbizniszbe”: tavaly 48 százalékos részesedést szerzett a Royal Balaton Golf & Yacht Club Zrt.-ben, amelynek létesítményeit ez év szeptemberében át is adják.
A befektetés értéke 1,5 milliárd forint körül van, a hozam az EU tőkebefektetésekre vonatkozó elvárásai alapján 20-25 százalékos lehet.
A jövedelmezőség, a bevételek összetételén is van hová fejlődniük a kelet-közép-európai üzemeltetőknek. A KPMG adatai szerint az átlagos jövedelmezőség szempontjából Közép-Európa a középmezőnybe tartozik, Kelet-
Európa teljesít a leggyengébben, az élen – az egyébként sok más számban is vezető – Közel-Kelet áll az egy játéknapra eső 20 ezer eurós bevétellel.
Míg régiónkban a bevételek csaknem 30 százaléka a tagsági díjakból származik, addig a közel-keleti és dél-afrikai összegek 70-80 százaléka a pályadíjakból (green fee) és más tevékenységekből.VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.