BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megtalálni a választ

Milyen túlélési stratégiát folytatnak az egyre globalizálódó hazai IT-piacon a magyar tulajdonban lévő informatikai vállalkozások? Kinek melyik út a legígéretesebb a biztosabb jövő szempontjából? A rendszerváltáskor indulók közül néhányan már meg is találták a kérdésekre a választ. Induló sorozatunkban a még válaszút előtt állók közül most Vadász Pált, a Montana csoport tulajdonos-vezetőjét kérdeztük?

A multikhoz kapcsolódó sznobizmus és ennek nyomán a globális cégek abszolút fölénye jellemzi a hazai informatikai piacot, a helytelen arányt ráadásul maga a piac meghatározó részét adó közbeszerzés diktálja – emeli ki Vadász Pál. Hozzáteszi: más piacokon egészségesebb a megoszlás. Lengyelországban és ma már egyre jellemzőbben Romániában is az ottani döntéshozók a szállítói megbízások esetében előnyös megkülönböztetést alkalmaznak a helyi cégek javára. Magyarországon a hazai vállalkozások nehezen tudnak ebből a körből kitörni. A rátermettebbek talán megtalálják a réseket, ahol hozzáadott értéket is fel lehet mutatni.

Magukat az utóbbi kategóriába sorolja a Montana-vezér, hozzátéve, az extenzív piaci növekedés elmúltával más esélye alig van a túlélésre berendezkedőknek. Hisz az innovációban, az ezen alapuló saját termékekben, ezek közé sorolja a cég által kifejlesztett irat- és dokumentumkezelő, valamint szövegbányász szoftvert. Az előbbi működik a schengeni információs rendszerben, az utóbbival pedig 400 millió forintos k+f támogatást nyert el a cég. A célpiacot jól eltaláló saját fejlesztésű termékekkel van esély a külföldi piacokon való megjelenésre is. Fontos a több lábon állás, a Montana négy pilléren – rendszer-integráció, informatikai biztonság, dokumentum- és tudásmenedzsment – nyugszik – sorolja Vadász Pál.

Az 1989-ben alapított 130 fős társaság bevételeinek már mintegy kétharmadát a szolgáltatások adják, ez fontos stratégiai cél a vállalat jövőbeni terveiben is. A szolgáltatásokkal, termékekkel egyelőre közvetett módon regionális multinacionális cégeken keresztül lép ki a térségi piacokra.

A cég már többször is felkeltette a befektetők figyelmét, egy kockázatitőke-társaság 2001-ben szállt volna be, de az ügylet a New York-i terrortámadás miatt meghiúsult. „Nem vagyunk tőkebevonási kényszerhelyzetben, sőt, kisebb cégek megvásárlásában magunk is gondolkodunk” – emelte ki a vezérigazgató. A Montana eddig egy céget vett, 1999-ben szerezte meg az információbiztonsági technológiával foglalkozó Noreg Kft.-t. A fúzióra is nyitott lenne, de, mint Vadász Pál mondja, már minden szóba jöhető partnerrel tárgyalt, s ezekből csak azt a következtetést szűrte le, hogy a hazai IT-cégeket is sújtja a turáni átok, mindenki csak a maga ura akar lenni, vagy túlértékeli saját vállalkozását.

Sági Gyöngyi-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.