BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

„Nyitott égbolt” mobilozóknak

Mindjárt két cég is magának követeli az elsőbbségi jogot a fedélzeti mobilozás kapcsán. Pár napos eltéréssel jelentette be az OnAir és a Telenor, hogy túl van az első sikeres éles teszteken. A téma, hogy a repülőgépeken mobilokat is lehessen használni, már régóta foglalkoztatja a fejlesztőket. Egyes szakértők azt is megkockáztatják, hogy a mostani tilalom mögött nem a fedélzeti rendszerek megzavarásától való félelem áll, hanem a műholdas kommunikációs lobbi; az üléstámlákba épített telefonokon ma még meglehetősen horribilis – 10-15 dolláros – percdíjakon lehet kommunikálni.

Az égbolt az utóbbi évek fejlesztői törekvései nyomán, úgy látszik, hamarosan a mobilcégek előtt is megnyílik. A szolgáltatás iránt felmérések szerint főként az üzleti utasok részéről várható fokozott igény, annak tudatában is, hogy a fedélzeti mobilozás tarifái megegyeznek majd a nemzetközi roamingdíjakkal.

Az Air France és az OnAir mindenesetre április elején már bejelentette, hogy megkezdi a fedélzeti hanghívások kezdeményezésének és fogadásának tesztelését. A francia légitársaság járatain teljes körű mobilszolgáltatás bevezetésére készülnek, amely nemcsak a hanghívást teszi lehetővé a fedélzetről, hanem az SMS-ek, elektronikus levelek küldését és fogadását.

Az Air France és az OnAir már tavaly decemberben megkezdte az első fedélzeti kísérleteket a nemzetközi járatokon. Az első három hónap alatt az utasok küldhettek és fogadhattak SMS-eket és e-maileket csatolmányokkal. Az OnAir az Inmarsat SwiftBroadband műholdas csatlakozás segítségével közvetíti a hangot és az adatokat a repülőgép és a külvilág között. A kísérleti szolgáltatás alatt gyűjtött adatok segítségével az Air France felméri, mely szolgáltatásra – hanghívás és adatforgalom, vagy csak az utóbbi – van az utasok részéről leginkább igény.

Áprilistól az utasok ugyanúgy használhatják mobiltelefonjaikat és GPRS-eszközeiket a levegőben, mint a földön. Külföldre utazáskor a szolgáltatás igénybevételéhez roamingszerződés szükséges. Az igénybevétel díját az utas mobilszolgáltatója számlázza ki, a megszokott módon.

Az Air France/OnAir szolgáltatás háromezer méter felett aktiválódik. Az egyidejű hívások száma maximum hat, az SMS- és az e-mail forgalom pedig korlátlan. E-mail csatolmányok letöltését is lehetővé teszik. A francia légitársaság új mobilszolgáltatását az európai útvonalakon közlekedő Airbus A318-as típusú repülőgépen teszteli. A mobilszolgáltatást nyújtó OnAir tulajdonosai között ott van a repülőgépgyártó Airbus.

Az Emirates Dubai és Casablanca közötti járatán március 20-án bonyolították le az első fedélzeti mobilhívást az arab légitársaságnál bevezetett AeroMobile rendszernek köszönhetően – adta hírül a napokban a Telenor. A norvég szolgáltató, amely a magyar Pannon tulajdonosa is, a brit ARINC Inc. céggel alapított közös vállalkozást a repülőgépes mobilrendszer kifejlesztésére. Ez a társaság is a maga fejlesztését tartja a világ első valódi fedélzeti mobilos megoldásának.

Mi jöhet még a fedélzeten?

Elektronikai gyártók készíti már azoknak a digitális minikivetítőknek a prototípusát, amelyek mobiltelefonhoz csatlakoztathatók. Így a repülőgépen utazókat nemcsak a szomszéd mobiltelefonálása idegesítheti, hanem az asztalkára helyezhető projektorok lézeres fénye is. Az első ilyen készülékek piacra dobását 350 dolláros áron karácsonyra ígérik a gyártók.

Aztán jönnek a második generációs megoldások, amelyeknél a kivetítőt magába a mobiltelefonba építik, éppúgy, mint manapság a kamerákat. A piac 2012-re már többmilliárd dolláros lesz.

Aztán jönnek a második generációs megoldások, amelyeknél a kivetítőt magába a mobiltelefonba építik, éppúgy, mint manapság a kamerákat. A piac 2012-re már többmilliárd dolláros lesz.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.