BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mobilos rekordok

Egyre rövidebb idő telik el egy-egy újabb mérföldkő eléréséhez a világ mobilpiacán. Alig négy évvel az első milliárdos és két évvel a második milliárdos küszöb átlépése után a világ ma már hárommilliárd mobil-előfizetőt számlál – derül ki a GSM-szolgáltatók globális szövetsége (GSMA) kimutatásából.

Soha nem látott méretű további üzletet hozhat néhány éven belül a SMS-szolgáltatás is. Az e terület szakértőjének számító Acision cég előrejelzése szerint a szöveges üzenetekből származó globális bevételek a mostanihoz képest 2011-re megduplázódnak, elérhetik a 165 milliárd dollárt. Ki gondolná ezt egy olyan szolgáltatásról, amelynek ekkora sikeréhez 15 évvel ezelőtti bevezetése idején még nem sok reményt fűztek a kifejlesztői. Mára a legnagyobb adatforgalmi bevételt jelenti az operátoroknak.

A látványos növekedést az indiai, észak-amerikai és a kínai piacon várható átlagon felüli fejlődéstől várják a szakértők. A brit Ovum piackutató cég korábban ugyanerre az időtartamra 42 százalékkal alacsonyabb mutatót, 116 milliárd dollárt jelzett.

A mobilüzenet-küldés meghatározó cégének számító Acision emellett úgy látja, hogy az érett nyugat-európai és a délkelet-ázsiai piacon is komoly növekedési lehetőségek vannak még a szövegesüzenet-üzletben. A társaság szakértői szerint másfél évtizeddel ezelőtti megjelenése óta az SMS hatezerszeres megtérülést tudott felmutatni.

Ráadásul ennek a szolgáltatásnak a fejlesztése sem áll le, egyes, főként távol-keleti szolgáltatóknál már elérhető többlet az out-of-office automatikus SMS-üzenet lehetőségének igénybevétele.

A Pyramid Research egyik legutóbbi tanulmánya rámutat, hogy az SMS 2012-ig a világ adatforgalmának meghatározó eleme marad, főként a fejlődő piacokon, ahol részaránya még arra az időszakra sem megy 45 százalék alá, miközben a fejlett piacokon kevesebb mint a 25 százalékát képviseli majd.

Eközben csúcsokat döntenek a szolgáltatók az előfizető-gyűjtésben is. Tizenhét évvel ezelőtt indult el az első GSM-alapú hálózat a világon, ahol ma több mint 700 mobilszolgáltató működik, 218 országban van jelen a technológia. Az előfizetők száma másodpercenként 15-tel, napi 1,3 millióval bővül.

A világ legnagyobb GSM-piaca Kína, ahol az előfizetők száma megközelíti az 510 milliót, ezzel a távol-keleti ország 14 százalékkal részesedik a harmadik milliárd „kitermeléséből”. Az ottani mobilszolgáltatók havonta több mint hétmillió új ügyfelet számolnak. Növekedésben nem sokkal marad le Kína mögött India, ahol az előfizetők száma 193 millió, de a havi bővülés itt is eléri a hatmilliót. India 12 százalékkal vette ki a részét a harmadik milliárdban. Oroszország a dobogó harmadik fokán áll 178 millióval, őt követi Brazília 93 millióval.

A GSM-világ fejlődése a jövőben is töretlen, főleg a fejlődő országok jóvoltából, amelyek az új előfizetések 85 százalékát hozzák – áll a GSMA jelentésében.

Mobilos beszállókártya

A mobiljukat néhány hete már mint beszállókártyát is használhatják a Lufthansa Hamburg–München, illetve Hamburg–Frankfurt közötti járatainak utasai – derül ki a cég közleményéből. Ha a légi utas ezt a megoldást választja, e-mailben vagy SMS-ben kap egy elektronikus beszállókártyát az internetképes mobiltelefonjára. Az e-beszállókártya az utas nevét, a járat számát és az indulás időpontját kétdimenziós vonalkódon tartalmazza, így a csak kézipoggyásszal útnak indulóknak csupán a biztonsági ellenőrzésen kell átesniük, a beszállókapunál pedig szkenner olvassa le a telefonról a jegy adatait.

A mobiltelefonos foglaláskor az e-mail cím megadása és ellenőrzése után az utas azonnal megkapja elektronikus beszállókártyáját. Alternatív megoldásként SMS-ben is kérheti a szolgáltatást: ebben az esetben az okos telefonra a foglalás adatait tartalmazó linket és az azonosításhoz szükséges kétdimenziós vonalkódot küldi el a rendszer. Ez esetben az utasnak a beszállás előtt még be kell hívnia az internetes oldalt és online módon érvényesítenie a beszállókártyáját. Májustól ez utóbbi szolgáltatás az SMS-check-int választóknak is elérhető.

Májustól a Lufthansa az online check-in szolgáltatási körét is bővíti: ezentúl az utasok a vízum adatait és az útlevélszámokat is megadhatják. Az azonosítás pedig a hitel- vagy a törzsutaskártya mellett pedig már más Star Alliance tag partnerkártyáival is elvégezhető, így a British Midland, a US Airways, a TAP Air Portugal vagy a Spanair törzsutaskártyáit is felismeri a rendszer. VG

Munkatársunktól Mobilos beszállókártya A mobiljukat néhány hete már mint beszállókártyát is használhatják a Lufthansa Hamburg–München, illetve Hamburg–Frankfurt közötti járatainak utasai – derül ki a cég közleményéből. Ha a légi utas ezt a megoldást választja, e-mailben vagy SMS-ben kap egy elektronikus beszállókártyát az internetképes mobiltelefonjára. Az e-beszállókártya az utas nevét, a járat számát és az indulás időpontját kétdimenziós vonalkódon tartalmazza, így a csak kézipoggyásszal útnak indulóknak csupán a biztonsági ellenőrzésen kell átesniük, a beszállókapunál pedig szkenner olvassa le a telefonról a jegy adatait.

A mobiltelefonos foglaláskor az e-mail cím megadása és ellenőrzése után az utas azonnal megkapja elektronikus beszállókártyáját. Alternatív megoldásként SMS-ben is kérheti a szolgáltatást: ebben az esetben az okos telefonra a foglalás adatait tartalmazó linket és az azonosításhoz szükséges kétdimenziós vonalkódot küldi el a rendszer. Ez esetben az utasnak a beszállás előtt még be kell hívnia az internetes oldalt és online módon érvényesítenie a beszállókártyáját. Májustól ez utóbbi szolgáltatás az SMS-check-int választóknak is elérhető.

Májustól a Lufthansa az online check-in szolgáltatási körét is bővíti: ezentúl az utasok a vízum adatait és az útlevélszámokat is megadhatják. Az azonosítás pedig a hitel- vagy a törzsutaskártya mellett pedig már más Star Alliance tag partnerkártyáival is elvégezhető, így a British Midland, a US Airways, a TAP Air Portugal vagy a Spanair törzsutaskártyáit is felismeri a rendszer. VG-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.