BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Régiós jövőkép

Milyen túlélési stratégiát folytatnak a globalizálódó és már a válság hatásaival is sújtott hazai informatikai piacon a magyar tulajdonban lévő vállalkozások? Néhány hónapja indított sorozatunkban ezúttal Szabó Tamást, az Alerant Zrt. vezérigazgatóját faggatjuk, aki már részese volt cégek alapításának és eladásának is.

A programtervező matematikusként végzett Szabó Tamás az SZKI által 1991-ben alapított IQSoft Rt.-nél kezdte karrierjét. Hat évvel később, alig 30 évesen már ügyvezetője volt a cégnek. A vállalatot az informatikai boom kellős közepén, 1999-ben vásárolta fel a KFKI csoport. Az akkori lépést Szabó Tamás főként azzal indokolta, hogy a dolgozói és menedzsmenttulajdonú IQSoft végig nagyon alultőkésített vállalkozás volt. Kisebb cégként sokszor előnytelenebb szerződéseket kellett bevállalniuk, mint mondja, „kénytelenek voltunk figyelembe venni, hogy hol állunk a táplálkozási láncban”. Szükségük volt egy erős és lehetőleg szakmai befektetőre, ezt a KFKI-ban meg is találták.

A KFKI-n belül egy újabb izgalmas feladat ígérkezett, megbízták a csoport amerikai leánycégének létesítésével és irányításával. „Az arra kialakított modell, amelyben a KFKI-IQSoft szolgáltatási tevékenységét akartuk eladni a fejlett piacokon, két és fél évig működött. Azok a megoldások még nyugat-európai, amerikai mércével is inkább a nagyvállalatokra szabottak voltak, oda bekerülni viszont elsősorban kapcsolat és bizalom kérdése, így a kívülről jöttnek mindig nehezebb. Egyedi alkalmazásfejlesztésű szolgáltatást árultunk, vagyis nem volt hozzá termék, ráadásul nem is réspiacon jelentünk meg, árban sem tudtunk versenyezni az indiai cégekkel. Erre néhány hónap alatt rájöttünk, elkezdtünk kisvállalkozásoknak szóló terméket fejleszteni, és végül azt árultuk szolgáltatással együtt” – mondja Szabó Tamás.


Öt éve jött vissza a tengerentúlról, és új vállalat építésébe fogott, erre volt iqsoftos kollégái is ösztönözték. Az Alerant Informatikai Zrt., amelynek résztulajdonos ügyvezetője, rendkívül dinamikus, évi 50–100 százalékos növekedést felmutató öt évet tudhat maga mögött. Két évvel az indulás után a bevétel már átlépte az első milliárdot, tavalyra pedig megközelítette a másodikat.

A fejlődés ütemét mutatja, hogy a Deloitte közép-európai piacot vizsgáló Fast 50 felmérésében az idén a negyedik leggyorsabban növekvő cég lett. Az Alerant 16 fővel alakult meg, most negyvenen vannak, illetve támaszkodhatnak még egy 70 fős alvállalkozói holdudvarra is.


A fő profilt kezdetben az alkalmazásszerverekkel vagy köztesszoftverekkel foglalkozó BEA Systems magyarországi képviselete adta, ehhez a cég szakértői tették hozzá a szellemi többletértéket, a megrendelő igényei szerinti testre szabást. A BEA Systemset azonban a közelmúltban felvásárolta az Oracle, s ez is profilbővítésre késztette a társaságot. A licenceladásokból ennek következtében ugyanis már nem számíthatnak akkora bevételre, mint korábban. Szabó Tamás azonban gyorsan hozzáteszi, a licencforgalom már korábban is csak a bevétel 10 százalékát adta. Egy-másfél éve kezdtek el megoldásszállítóvá válni, tehát ma már nem a licenc mellé adják el a saját fejlesztést, hanem fordítva. A szállítói háttér is kiegészült más köztesszoftvergyártóval. A profilbővítés nyomán megváltozik a projektek mérete: eddig többnyire 100 millió forintosak voltak, most félmilliárdosak is lehetnek.

A válság az idén még nem hat a cégre, mert annyi a megrendelés. Ráadásul a tevékenység egy jelentős része a már eladott rendszerek továbbfejlesztése, támogatása. Az új projektekben azonban Szabó Tamás is lát visszaesést, főként a banki megrendelők oldalán. „De ez sem olyan nagy baj – mondja –, mert így egy kicsit több időt tudunk fordítani saját alkalmazottaink továbbképzésére, saját termék fejlesztésére.” Kérdésünkre, hogy hoszszabb távon mit terveznek az Aleranttal Szabó Tamás így válaszol: „Tőzsdére nem akarjuk vinni, abban viszont látunk perspektívát, hogy eljussunk olyan regionális piacokra, ahol igény lehet a speciális szaktudásunkra és az ezekre épülő szolgáltatásokra.”

Sági Gyöngyi-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.