BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válságban is kell

Az idén és a következő évben a videojáték-eladások a válság ellenére is jól mehetnek világszerte – vélik iparági szakértők a Nintendo, a Sony és a Microsoft ma is erős értékesítési adataira alapozva. A rajongók várhatóan máshol spórolnak majd.

Az észak-amerikai pénzügyi tanácsadó és elemző Bank of Montreal (BoM) mutatói szerint ma világszerte 50 százalékkal több játékkonzol van, mint egy esztendővel ezelőtt. Ez különösen azért nagy szó, mert az idei karácsonyi szezon, amely hagyományosan az éves értékesítés zömét adja, még előttünk áll – emlékeztet a The New York Times.

A Microsoft pénzügyi vezetője, Mindy Mount egészen addig ment, hogy az ágazatot – amelyet első látásra egyfajta luxustermék-előállítónak gondolnánk – az alapvető fogyasztási cikkek gyártóihoz hasonlóan az átlagnál jóval kevésbé viselik majd meg a világgazdasági problémák. A Nintendo amerikai vezetője, Reggie Fils-Aime pedig azzal dicsekedett, hogy Wii asztali konzoljuk eladásai stabilak, míg a zsebben elférő DS játékgépük forgalma 20 százalékkal nőtt az előző esztendőhöz képest. Így aztán egyelőre szó sincs a ma 250 dollárért (mintegy 55 ezer forintért) kínált Wii árának csökkentéséről, amelyet korábban egyes elemzők valószínű válságkezelési lépésnek tekintettek, miután a Microsoft szeptemberben a legegyszerűbb Xbox 360-as játékgépe árát 200 dollárra mérsékelte. A Sony még tavaly vágta vissza a Playstation 3 tengerentúli árait: a 80 gigabyte-os merevlemezzel és Blu-ray lejátszóval szerelt változat mostanság 400 dollárt kóstál.


A cégvezetők optimizmusa azonban lehet kötelező kincstári bizakodás is: mindegyikük úgy vélte, az ágazat jövőjére csak óvatos bizakodással tekinthetünk, ám a saját társaságuk fejlődésével kapcsolatban nincsenek kétségeik. Ez a feszültség az ellátási láncban is tetten érhető: miközben a nagy beszállítók a tenyerüket dörzsölik, az Egyesült Államok legnagyobb elektronikai kereskedelmi lánca, a Best Buy a közelmúltban csökkentette nyereség-előrejelzését, a versenytárs Circuit City Stores pedig csődöt jelentett.

Ugyanakkor a gyártók optimizmusát támasztja alá, hogy a francia játék-előállító, az Ubisoft Entertainment szerint termékeik a Wal-Martban és a játékkereskedő GameStopnál is szépen fogynak. Úgy kalkulálnak, hogy az észak-amerikai és európai videojáték-piac 2008-ban 20 százalékos növekedést ér el, és 2009 is „nagyszerű év lesz”.


Az elemzők szerint ennél jóval árnyaltabb a kép. A jövőbeli növekedés kulcsa ugyanis azok meghódítása, akik eddig nem érdeklődtek az ilyen játékok iránt. Csakhogy ők a válság miatt a korábbinál is jobban meggondolják, mire költsék a pénzüket. Hasonló lehet a helyzet a szoftvereknél is: a már géppel rendelkezők alighanem a legjobb játékokra spórolnak majd, a közepes színvonaltól így érezhető lehet a visszaesés.

A THQ szoftverfejlesztő máris eredménycsökkenést, leépítéseket és fejlesztésleállítást jelentett be, a kasszasiker Grand Theft Auto szoftversorozatról ismert Take-Two Interactive Software pedig egyenesen „nem túl biztatónak” nevezte az ünnepi szezon kilátásait a toplistáról lemaradó játékok előállítói számára.

Munkatársunktól-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.