„Az én személyiségi jogaimat ne sértse se a Gaskó, se senki más!” – mondta kissé vehemensen egy középkorú házaspár nőtagja vasárnap este nem sokkal hat óra után a budapesti Déli pályaudvaron. A házaspár mindkét tagja vidéken dolgozó pedagógus, és azon bosszankodtak, hogy valószínűleg nem fognak tudni eljutni munkahelyükre. A Déliben ez idő tájt nem volt sok utas, de hiába kérdezte közülük bárki is az Információt, senki sem nem tudta megmondani, lesznek-e induló vonatok este és reggel. Ez csak később, a műszakváltás után dőlt el.
„Ha legközelebb vonattal megyek, nem veszek jegyet, és ha jön az ellenőr, azt mondom, hogy bocsi, most én sztrájkolok” – mondta erre egy fiatalabb nő. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) vezetői bizonyára folyamatosan csuklottak az este folyamán, mert az utasoktól kaptak hideget-meleget. „Ezek csak a tévéműsorokat járják, és így is-úgy is megkapják a zsozsót” – mondta el véleményét Gaskó Istvánra, a VDSZSZ elnökére célozva egy másik nő.
A VDSZSZ vasárnap nulla órától hirdetett sztrájkot, de az egész országra csak este hattól terjesztették ki. A vasutasok azt remélik: a nyomás fokozásával sikerül elérniük, hogy a MÁV elmozduljon merev álláspontjáról, és érdemi tárgyalásra kerülhet sor. Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója azonban kijelentette: a MÁV álláspontja nem változott, nincs jogi alapja a VDSZSZ követeléseinek, azok irreálisak. A vezérigazgató kiemelte: a MÁV Cargót a privatizációs törvény szabályai alapján értékesítették, amely szerint csak a privatizált társaság munkavállalói részesülhetnek részvényjuttatásban.
Gaskó István szerint, ha a MÁV meg akarna állapodni, akkor meg tudna, hiszen az ehhez szükséges forrás a munkáltató rendelkezésére áll. A szakszervezet egyik követelését, a vasutasonkénti 250 ezer forint részesedést a MÁV Cargo privatizációs bevételéből Gaskó véleménye szerint két év alatt is lehetne teljesíteni, például, ha az idén 130 ezer, jövőre 120 ezer forintot adnának. A 10 százalék kihelyezési pótlék forrásigénye mintegy 800 millió forint lenne, ehhez képest a vasutassztrájk által júliusig okozott kár már meghaladja az egymilliárd forintot.
A szakszervezet kéri azt is, hogy a MÁV vonja vissza az új menetrendet, mert az az érdekképviselet szerint sem az utasoknak, sem a dolgozóknak nem felel meg. A VDSZSZ elnöke elmondta: konzultálnak a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) képviselőivel arról, hogyan lehetne összekapcsolni a reptéri és a vasúti akciót a nyomásgyakorlás erősítése érdekében.
„A Fidesz rendelkezésére álló adatok szerint a magyar kormány, illetve a közlekedési tárca mind a mai napig nem kötötte meg a közszolgáltatási szerződést a MÁV-val” – mondta Fónagy János. Az ellenzéki párt szakpolitikusa szerint azt sem lehet tudni, hogy a magyar vasútnak van-e 2009-re szóló érvényes menetrendje.
Kimaradó és késő vonatok országszerte
Nem jártak vasárnap az InterCity-k és gyorsvonatok Miskolcra, csupán Hatvanig vagy Füzesabonyig lehetett eljutni. A Békéscsabán áthaladó nemzetközi InterCity-ket törölték, az arra menő gyorsvonatok a menetrend szerintinél több helyen álltak meg. A Budapest–Szob-vonalon át Szlovákiába közlekedő nemzetközi vonatok nem jártak. A Székesfehérváron át Velencébe tartó Venezia Express sem indult el. Törölték a Corona nemzetközi gyors indulását is, amely Brassóba közlekedett volna.
A vonatok indulásáról vagy annak elmaradásáról a MÁV-nál érdeklődhet:
06 40 49 49 49
Ferihegy: megállapodás nincs, zsúfoltság van
Nem született megállapodás a Budapest Airport (BA) vezetői és a sztrájkoló két szakszervezet képviselői közötti, vasárnapi, mintegy négyórás egyeztetésen – közölték a felek a tárgyalások befejezése után. Közben nőtt a zsúfoltság a ferihegyi reptéren a délutáni forgalmas időszakban: a gépek késve indultak, az 1-es terminálról közlekedő diszkont légitársasági gépek indulását 12 és 18 óra között felfüggesztette a BA. Az easyJet törölte berlini, a WizzAir pedig brüsszeli járatát.
Szollár Domokos, a BA szóvivője a tárgyalásról elmondta: a repülőteret üzemeltető társaság vezetői írásban adták át álláspontjukat a szakszervezetek követeléseiről, és arra kérték az érdekképviselőket, hogy a dokumentumot ismertessék a dolgozókkal. A LESZ és a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ) vezetői szerint a BA csupán „semmitmondó általánosságokban” válaszolt a munkavállalók 12 pontos, „tárgyilagos” követeléseire. A szakszervezetek időközben bejelentették: közös szolidaritási sztrájkon gondolkodik az összes ferihegyi érdekképviseleti tömörülés. Csorba Attila, a LESZ elnöke hangsúlyozta: a szakszervezetek jelenlegi döntésükkel növelni akarják a nyomást a munkáltatóra az érdemi tárgyalások megkezdése érdekében.
A WizzAir kártérítést követel a BA-tól. A diszkont légitársaság közölte: felháborítónak tartja a BA menedzsmentjének inkompetenciáját. Hangsúlyozzák, hogy a reptéri kaotikus helyzet fenntarthatatlan, és azt tervezik, hogy benyújtják a számlát a reptér üzemeltetőjének. „A négy napja tartó káosz arra utal, hogy a BA menedzsmentje teljes mértékben figyelmen kívül hagyja az utasok érdekeit” – közölte a légitársaság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.