BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Változó mobilos szabályok

Jobb, ha a jövőben szerényebb ütemhez szoktatják magukat a mobiltelefonok piacán a szerződéses elektronikai gyártók – figyelmeztet legutóbbi előrejelzésében az amerikai iSuppli elemzőcég. A gazdasági válság ugyanis erőteljes nyomást gyakorolt már eddig is az új készülékek értékesíthetőségére, s egyelőre a prognózisok sem ígérnek túl sok jót. Így egyáltalán nem meglepő, hogy a márkagyártók saját kárenyhítésként házon belülre szervezik vissza a telefonok összeszerelését. Erre legutóbb éppen a piacvezető Nokia szánta rá magát, néhány hete bejelentette: további több mint ötmilliárd dollárnyi üzletet von vissza szerződéses elektronikai összeszerelő partnereitől (EMS). A finn cég már tavaly is a teljes összeszerelő volumenének csak 17 százalékát szervezte ki szerződéses gyártókhoz, szemben az egy évvel korábbi 21,5-del. (A világ vezető mobiltelefon-gyártójának eddigi válságkezelő lépései a vezető EMS-vállalatok – Foxconn, Elcoteq, Jabil – magyarországi érdekeltségeit is érintették.)

A válság az elemzők szerint felszámolja a konjunktúra éveinek sikeres EMS-üzleti modelljét, vagyis a vertikális beszállítói láncot is, ez főként a részegységszállítókat érinti majd érzékenyen. Amikor jól megy az üzlet, az ellátási és a gyártói rendszerek egymást támogatva növekedhetnek, de ha beüt a krízis, a dolog már nem tud hatékonyan működni – vélik elemzők.

Szakértők szerint az EMS-cégeknek a korábbi években megszokott 20-30 százalékos növekedés után az idén mindenképpen jó néhány százalékos mínusszal kell számolniuk – még a tíz legnagyobb piaci szereplőnek is. Utóbbiak 2009-ben világszinten együttvéve 129,9 milliárd dolláros bevétellel számolhatnak, szemben az egy évvel korábbi közel 134 milliárddal. Pedig már a múlt év sem volt igazán fényes az iparági szereplők számára. A legnagyobb EMS-gyártó tajvani Foxconn még elmondhatta magáról, hogy 2008-at is növekvő bevétellel zárta, ám a mindössze 1,3 százalékos többlet messze elmarad az egy évvel korábbi húszszázalékos gyarapodástól.

A piac további meghatározó szereplői közül a Flextronicsnak egy-, a Celesticának ötszázalékos forgalom-visszaeséssel kellett számolnia. A Sanmina hiába hajtott végre az elmúlt másfél évben jelentős átalakítást a veszteséges tevékenységek eladásával, a bevétele 2008-ban 32 százalékkal volt kevesebb, mint az előző évben, de nem járt jobban a finn Elcoteq sem, forgalma 13 százalékkal csökkent.

A közelmúltban láttak napvilágot az első negyedévi globális mobilkészülék-értékesítési mutatók, amelyek már két számjegyű visszaesést jeleznek az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Az idei első három hónapban 258 millió telefont szállítottak világszerte a gyártók, ezt a skandináv ABI Research ugyanakkor inkább pozitívumként értékelte, hiszen a társaság erre az időszakra ennél kisebb mennyiséget, 253,5 milliót jelzett előre. Az eltérést szakértők azzal magyarázzák, hogy a készülék-nagykereskedők a múlt év utolsó negyedében kisöpörték a raktárakat, számítva a további jelentős piaci mélyrepülésre, ez azonban mégsem egészen így következett be. Ezért most már optimistább a piackutató az év egészére vonatkozó előrejelzésében is, a korábban becsült 8,4-es visszaesést már csak nyolcszázalékosra teszi. Úgy látja, a második negyedévben – amely egyébként normális piaci körülmények között az egyik legerősebb három hónap szokott lenni – a csökkenés mértéke már csak tízszázalékos lesz.

A viharos időket minden gyártó másként vészeli át; az ABI Research elemzői szerint jól vették az akadályokat a dél-koreai gyártók, a Samsung és az LG – előbbi 17,8, utóbbi 8,8 százalékra növelte a piaci részesedését. A másik nyertes a Blackberryt gyártó RIM, amely három százalékra tornászta fel magát, s ehhez elég volt egy igazán sikeres készüléket piacra dobnia. Az Apple egyelőre csak megtartani tudta másfél százalékos részesedését, várhatóan csak az év második felében képes erősíteni, amikor megjelennek a 3G-s iPhone testvérei.

A piacvezető Nokia 36,2 százalékot mondhat magáénak a világ mobiltelefon-értékesítéséből, a finn cég némi lélegzetvételnyi időhöz azt követően juthat, ha piacra dobja legújabb okos telefonját, az N97-est. Sokat hozott a konyhára az E71-es is, de van még mit behoznia az egyre népszerűbbé váló érintőképernyős szegmensben. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.