BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jöhet a média-iPod

Bár egyes szakértők szerint az e-könyv ideje még korántsem jött el, a tapasztalat mást mutat. Sorra jelennek meg az újdonságok, miközben az érdeklődés is egyre nő a sokak által még utópisztikusnak tartott termék iránt.

A világ legnagyobb online kiskereskedelmi hálózata, az Amazon májusban bejelentett újítása, a nagyobb – 15 helyett 24 centiméteres átlójú – képernyővel ellátott olvasója abba az irányba mutat, hogy a digitális és a nyomtatott sajtó egyesülése elkerülhetetlen. A Kindle DX ugyanis lehetővé teszi, hogy napilapok, magazinok is olvashatóvá váljanak, igaz, egyelőre fekete-fehér változatban. Előnyt jelent ugyanakkor, hogy a korábbi típusokhoz hasonlóan az e-tinta technológiát használja, azaz napfényben is lehet olvasni, s nem fárasztja a szemet. Három napilap már lecsapott az újdonságra, a The New York Times, a Boston Globe és a Washington Post cikkeit egy pilotprogram keretében nyártól már olvashatják az előfizetők az e-olvasón. (A Kindle egyébként éjszakánként tölti le a tulajdonos által kiválasztott újságok, blogok, magazinok friss számait, tartalmait.) A napilapkiadók lépésében az is komoly szerepet játszik, hogy új lehetőségeket kell találniuk a jelenleg visszaesést mutató eladási adataik miatt. A brit The Guardian kiadója szerint elérkezett a „média-iPod” ideje, amely lehetővé teszi, hogy a napilapok már tenyérben elférő készülékekkel is olvashatóvá váljanak.


Jóllehet az Amazon ezzel a termékével korántsem tekinthető az „első fecskének”, hiszen japán és holland riválisok is rendelkeznek hasonló jellegű olvasóval, méretéből és piaci jelenlétéből fakadóan azonban alighanem mégis az első komolyabb szereplője ennek a piacnak. Az Amazon egyébként az idén már újított, hiszen megjelentette a Kindle 2-t, amelynél számos újítást vezetett be: feleolyan vastag, mint az első generációs olvasó, e-ink kijelzője 16 szürkeárnyalat megjelenítésére képes (a korábbi négyet tudott), 200 helyett 1500 könyv tárolását biztosítja, míg a súlya nem éri el a 300 grammot. A jelenleg elérhető e-könyv-kínálat korántsem nevezhető csekélynek: a korábbi 91 ezerről mintegy 240 ezer darabra nőtt, melyek közül 103 a The New York Times aktuális 110-es bestsellerlistáján szereplő könyvek közül kerül ki. Az e-könyv formátum mindenesetre jól jön, egyes adatok szerint ugyanis amelyik könyvnek elkészül a Kindle-verziója, annak átlagosan 35 százalékkal ugrik meg a forgalma.


Kérdés azonban, hogy az e-olvasók díja mennyiben hat ki az érdeklődésre. Az Amazon elmondása szerint a Kindle olvasóiból már több mint félmilliót adott el. S bár a Kindle DX 489 dolláros ára ugyan meghaladja az elődjéét, még mindig olcsóbbnak tekinthető a japán Fujitsu hasonló méretű, ám színes kijelzővel ellátott termékénél: a múlt hónapban napvilágot látott Fujitsu Frontech olvasónak a szigetországban 1000 dollár az ára.


Versenytársakban nincs hiány, a Sonynak és a holland iRexnek is van már szerződése újságokkal, míg a francia távközlési szolgáltató, az Orange éppen most fejezte be „próba együttműködését” öt francia napilappal, köztük van a Le Monde és a Les Echos is. S bár sikeresnek ítélte az e-olvasós módszert az előfizetők körében, az Orange még nem döntötte el, mely platformon célozza meg a nyomtatott sajtó előfizetőit, hiszen mint fogalmaztak, a piac igen gyorsan változik. Miután az okos telefonok ára igen gyors ütemben csökken, lehetővé válhat, hogy egyetlen készülék szolgáljon számos tevékenység végzésére a könyvolvasástól a tévénézéséig, ráadásul ez egyszerűbb megoldást kínálna a kiadók számára is.

Munkatársunktól-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.