BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre több gyerekkel próbálnak kapcsolatot létesíteni idegenek a neten

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által működtetett Internet Hotline szerint 2023-ban érkezett bejelentések 42 százaléka érkezett gyermekek online szexuális bántalmazásával, az azt ábrázoló felvételekkel összefüggésben. Ennek kivédésére edukációs kampányt indít az Internet Hotline, amelynek célja, hogy a szülők és a gyermekek is minél hamarabb felismerjék az online visszaéléseket és merjenek segítséget kérni.

A gyermekek egyre fiatalabb korban jutnak okostelefonhoz és csatlakoznak közösségi oldalakhoz, amellyel megnő az online veszélyekkel való találkozás esélye is. Erre az aggasztó tendenciára mutatott rá az NMHH digitális szülőség (Digital Parenting) kutatása – számol be a fiatalok online bántalmazása ellen fellépő új edukációs kampány hátteréről a nemzeti médiahatóság. 

Edukációs kampány
 Az edukációs kampány a gyermekeknek és a szülőknek is segítséget nyújt / Fotó:  Iris van den Broek / ANP MAG / AFP

Az edukációs kampány segíti az áldozatokat és hozzátartózóikat

A kutatás szerint különösen riasztó, hogy 

három év alatt a duplájára nőtt, 9 százalékról 18 százalékra azoknak a 11–16 éves gyermekeknek az aránya, akikkel idegen személy már megpróbált kapcsolatban lépni online. 

Emellett az is kiderült, hogy a megkérdezett gyermekek közül minden 10. visszajelöli az őt bejelölő idegent. 

Szülőként azonban sokan nincsenek tisztában ezekkel az információkkal, hiszen nem találkoztak még az online behálózás vagy a kortárs online bántalmazás problémájával. Így, ha gyermekük egy, a fentiekhez hasonló szituáció következtében visszaélés áldozatává válik, tanácstalannak, dühösnek és kétségbeesettnek érezhetik magukat, nem tudják, hová, kihez fordulhatnak. A kampányban arra biztatjuk a szülőket, akik azzal szembesülnek, hogy gyermeküket online sérelem érte, hogy merjenek segítséget kérni, hiszen szülőként sincsenek egyedül, nem kell egyedül megoldaniuk egy számukra ismeretlen helyzetet.

Nem vagyunk felkészülve az online visszaélésekre

Míg az offline veszélyek kivédésére már egészen kisgyermekkortól tanítják a gyermekeket, a digitális térben történő biztonságos jelenlét korai elsajátítása legalább ennyire fontos volna. Az INHOPE nemzetközi szövetség 2023-ban több mint félmillió, gyermekkel szembeni szexuális bántalmazást ábrázoló felvétel eltávolítását kezdeményezte világszerte, a felvételek 80 százalékán ráadásul 13 évnél fiatalabb gyermekek szerepeltek. 

A helyzet sajnos itthon sem jobb: 

az NMHH által működtetett Internet Hotline jelentése szerint Magyarországon a 2023-ban érkezett bejelentések 42 százaléka érkezett gyermekek online szexuális bántalmazásával, azt ábrázoló felvételekkel összefüggésben. 

E körben a vizsgált bejelentések közel 17 százalékánál, azaz majdnem minden 6., gyermekpornográfia kategóriában érkezett bejelentésnél feltételezték azt az elemzők, hogy a felvételt online behálózás – grooming – során csalták ki a gyermektől. Szintén jelentős probléma a kortársak online bántalmazása – cyberbullying – is, amikor a kortársak közötti zaklatás nemcsak az iskolában, hanem az otthoni környezetben is folyamatos stresszhelyzeteket teremt.

Nem vagy egyedül 

Az Internet Hotline tapasztalatai szerint a gyermekek gyakran próbálják egyedül megoldani ezeket a helyzeteket, azt feltételezve, hogy a felnőttek úgysem tudnak segíteni, pedig lenne hova fordulni: 

az NMHH által 2011-ben létrehozott Internet Hotline jogsegélyszolgálat fennállása óta már több mint 18 ezer bejelentést kezelt online visszaélésekkel kapcsolatban. 

A bejelentéseket – amelyeket akár anonim módon is meg lehet tenni – szakképzett elemzők kezelik. Ha visszaélés gyanúja merül fel, a szakértők a szolgáltatókhoz fordulnak a sérelmezett tartalmak vizsgálata céljából, illetve bűncselekmény gyanúja esetén a rendőrséggel veszik fel a kapcsolatot. Az Internet Hotline szoros együttműködésben áll a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Irodával, valamint a legnagyobb közösségimédia-platformokkal is, így például a Metával, a Google, a YouTube, a TikTok és a Discord munkatársaival.

Főként a szülőket célozza meg a kampány

A bejelentések kezelése mellett kiemelten fontos a tájékoztató tevékenység is: az októberben induló edukációs kampány elsősorban a szülőket célozza, hiszen fontos, hogy felismerjék, ha gyermekük online visszaélés áldozatává vált, és tudják: van hová fordulni és merjenek is segítséget kérni. Csalár Dorina, az Internet Hotline osztályvezetője elmondta, a kampányban felhívják a szülők figyelmét azokra az online jelenségekre és veszélyekre, amelyekkel gyermekeik és ők maguk is találkozhatnak az online térben. Arra biztatják a szülőket, hogy bátran merjenek segítséget kérni. 

A kampány három fő témakör köré épül: 

Utóbbinál mint mondta, igyekeznek mindent megtenni, hogy a képeket, amelyek közléséhez nem járultak hozzá, mielőbb eltávolítsák az internetről.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.