BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az SMS bejött, az MMS kevésbé

Magyarországon a tizenöt év feletti lakosság háromnegyede, mintegy 6,4 millió fő már valamilyen szinten használója a mobiltelefonnak, kétharmaduk SMS-t is küld rendszeresen – állapítja meg a BellResearch piackutató cég infokommunikációs jelentésében. Egy előfizető havonta átlagosan 15 SMS-t küld, de e mögött az adat mögött igen szélsőséges a szóródás, vannak, akik szinte sohasem küldenek szöveges üzenetet, de olyanok is léteznek, akik havi szinten akár több mint százat is küldenek, utóbbiak főként a 24 év alatti ügyfelek közül kerülnek ki.

Ugyanakkor az SMS-alapú szolgáltatások használata – tehát azok, amelyek szöveges üzenet küldésével vagy fogadásával teszik lehetővé bizonyos szolgáltatások megrendelését, valamilyen ügyintézést – még manapság sem számít éppenséggel gyakorinak. A felnőtt lakosság alig hét százaléka veszi igénybe ezt a szolgáltatást.

Kevesen élnek a képüzenetküldés lehetőségével is, noha egyébként a felmérés szerint Magyarországon legalább 3,3 millió olyan készülék van használatban, amely erre képes, a szolgáltatóknál pedig csak egy ingyenes regisztráció szükséges a funkció aktiválásához. Mégis csupán alig valamivel több mint egyharmaduk küldött vagy fogadott az elmúlt időben MMS-t. Ha mégis, többségük a saját mobiltelefonjával készített fényképet küldi tovább.

A múlt év vége óta nyilvánossá tett mobilinternetes statisztikák viszont egyértelmű fejlődést mutatnak. A mobilinternet technológiailag már közel egy évtizede elérhető Magyarországon, de igazi lendületet az utóbbi két-három évben kapott, miután a szolgáltatók felgyorsították széles sávú mobilhálózataik kiépítését, és miután tömegesen is elérhetővé váltak az erre alkalmas okos telefonok, illetve a számítógépekhez használható modemek.

A tavaly decemberi 494 ezerről április végére 566 ezerre nőtt a hazai ügyfelek száma. Az év végéig további több százezerrel emelkedhet a mobilinternet-előfizetők száma Magyarországon. A nemzetközi piackutatók előrejelzései is igazolni látszanak a hazai szolgáltatók terveit. Az amerikai Pyramid Research egyik legutóbbi elemzése szerint a következő négy évben rendkívül gyors fejlődés elé nézhet a mobil-szélessáv Magyarországon. Az operátorok ebből származó bevétele 2012-re már meghaladja a hagyományos GSM-szolgáltatásokból származót. Úgy látják, négy év múlva a harmadik generációs előfizetések aránya meghaladja a 62 százalékot, szemben a jelenlegi kevesebb mint tízzel. A felfutás a szolgáltatók forgalmában is érezteti majd a hatását, a mobil-adatátvitelből származó bevétel a tavalyihoz képest lényegében megkétszereződik. A jelentés szerint 2008-ban ebben a piaci szegmensben a három operátor átlagos bevétele 11,4 százalék volt, ez négy év múlva elérheti a 20,9-et. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.