BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kódolt üzenetek

Hazánkban a piac szereplői egyelőre csak ismerkednek az új technológiával, Nyugat-Európában és főleg Japánban viszont egyre ismertebb és elterjedtebb a kétdimenziós (vagy datamatrix) vonalkód használata. Bár a megoldás még nem teljesen kiforrott, az alkalmazás népszerűségét jelzi, hogy egyre több iparág fedezi fel magának.

Felhasználásának szinte csak a képzelet szabhat határt, gyakorlatilag bármilyen információ kódolására alkalmas, akár nyomtatott (például könyvek, CD-k borítója, mozifilmek plakátjai), akár online felületeken (portálok), akár az elektronikus médiában (televízió).


Szakemberek úgy vélik, az új vonalkód a várakozási időt az élet több területén is lerövidítheti, mivel kuponként és belépőjegyként is szolgálhat. Az alkalmazást eddig főként egyfajta marketingeszközként használták. Ez esetben mindig valamilyen titok vagy megfejtendő információ rejtőzik mögötte, amellyel a felhasználókat könnyebben aktivitásra lehet bírni. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a reklámozók számára is fontos információkat tartalmaz, ugyanis mérhető a kódot lekérdezők aránya – hangsúlyozza Peter Hofbauer, a Dimoco GmbH képviselője.

A kényelmi alkalmazásokon túl biztonsági funkciókat is elláthatnak, termékinformációkat tartalmazhatnak, de a márkavédelem és a hamisítás elleni küzdelem fontos eszköze is lehet a kétdimenziós vonalkód – emeli ki Krázli Zoltán, a GS1 Magyarország vezető szakértője.

Használatának legnagyobb előnye, hogy sokkal kisebb helyen elfér, és akár két-háromezer karaktert is magában foglalhat. A mobilkód használatának két változata létezik: a push és a pull. Az előbbi alkalmazásakor a szolgáltató küldi ki a felhasználónak MMS-ben a kódot, az utóbbinál a felhasználó másolja be magának, s az átirányítja őt a tényleges információkat tartalmazó WAP-os vagy webes linkre.

A kétdimenziós vonalkód itthon tavaly debütált – beléptetésre használták a Sziget Fesztiválon. A több tízezer felhasználót megmozgató igazi próba ez év tavaszán a Sanoma kiadó, valamint a T- Mobile és a Pannon közös szervezésében zajlott. A kódot több tízezer olvasó töltötte le, így számukról, olvasási szokásaikról is információt kaphatott a kiadó. VG

A mobilkód használata

Mobile Tagging: az az eljárás, amellyel a kétdimenziós vonalkódot (taget) a mobiltelefonba épített kamera lefotózza, tartalmát a készülék feldolgozza, majd a kódot tartalmazó információ megjelenik a kijelzőn.

A kódolvasó szoftver a tartalommal szoros összefüggésben lévő helyre irányítja át a felhasználót. A kamerás mobillal olvasható kód használatához speciális Java szoftver szükséges. Egyelőre kevés készülékben található előre telepített vonalkódolvasó, de az internetről letölthető a szükséges szoftver.

A kódolvasó szoftver a tartalommal szoros összefüggésben lévő helyre irányítja át a felhasználót. A kamerás mobillal olvasható kód használatához speciális Java szoftver szükséges. Egyelőre kevés készülékben található előre telepített vonalkódolvasó, de az internetről letölthető a szükséges szoftver.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.