BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tévedések végjátéka

Számos tévhit hátráltatja a számítógépes kiszervezés magyarországi üzletmenetének felfutását. Ezeket a negatív összefüggéseket főként a megfelelő információk hiányával magyarázzák a piac szereplői.

Nagyon lassan terjednek az alternatív készpénzkímélő informatikai megoldások, pedig az ilyen, recesszió sújtotta időkben az e szolgáltatást ajánló társaságoknak, így az outsourcing cégeknek virágozniuk kellene, de mégsem ezt látjuk – emelte ki Tóthmátyás Tibor, a kiszervezéssel foglalkozó Navigator Zrt. elnöke. Szerinte az IT-outsourcing piacának stagnálását főként azzal lehet magyarázni, hogy sok a vele kapcsolatos tévhit, ami főként az információhiányra épül. Juhász Lajos vezérigazgató akár tízet is fel tud ezekből sorolni.


Az egyik ilyen tévhit, hogy a szolgáltatás bevezetését nem lehet megúszni beruházás nélkül, pedig a gyakorlat azt mutatja, hogy egy korszerű informatikai rendszer változtatás nélkül is kiszervezhető. Sőt, vannak olyan társaságok, amelyek a szolgáltatás díjába beépítik a szükséges IT-eszközök finanszírozását is, így a megrendelők könyvelésében nem jelenik meg a beruházás.

A potenciális felhasználók egy része úgy véli, az outsourcing többe kerül, mint az IT-rendszerek belső üzemeltetése. A számítások mást mutatnak – mondja Juhász Lajos. Egy százötven munkaállomással és három telephellyel rendelkező vállalat informatikai rendszerének üzemeltetése esetében a szolgáltatás negyven százalékkal olcsóbb. Nem kell tartaniuk az ügyfeleknek attól sem, hogy kiszervezés esetén a vállalat bizalmas adatai esetleg illetéktelen kezekbe kerülhetnek, sőt, a tapasztalat azt mutatja, hogy nagyobb biztonságban vannak, mint egy belső rendszergazda kezelésében. A külső cégekkel kötött részletes szerződések megfelelő garanciát nyújthatnak, míg volt rá példa, hogy a saját munkatárs „zsarolásra” használta kivételes pozícióját.

Tévhit az a feltételezés is, hogy a külső szolgáltató lassabban reagál, ha probléma merül fel, mint a saját rendszergazda. A versenyképes szolgáltatást nyújtó külső szereplő egy órán belül nekikezd a helyreállításnak, s az informatika mai világában távolról is megoldhatók egyes feladatok. Ugyanakkor a belső rendszergazdának sem kell attól tartania, hogy a kiszervezéssel munka nélkül marad. A szerződés megkötésekor az ügyfél kérhet foglalkoztatási garanciát az alkalmazottak egy adott százalékára vagy egyes beosztásokra. A Navigator a korábbi belső IT-személyzetnek átlagosan a 70 százalékát foglalkoztatja tovább.

Nem igaz az a hír sem, miszerint az informatikai rendszer kiszervezése egyben a szoftverek lecserélését is jelenti, az viszont tény – húzza alá Juhász Lajos –, hogy az outsourcing üzleti előnyeit javítja, ha a megrendelő szoftverei a lehető legegységesebbek. A kiszervező szolgáltatókat „meggyanúsítják” azzal is, hogy nem képesek az ügyfélnek optimális rendszert javasolni, mert nem ismerik a helyi értékteremtő folyamatokat. A szerződés megkötését követően a megrendelőnek kell meghatároznia, mire milyen szolgáltatást kér. Ezt követően a megbízott átvizsgálja a meglévő IT-rendszert, majd jelentésében feltárja a kritikus, illetve változtatásra ajánlott pontokat. Az ehhez kapcsolódó másik tévhit szerint az IT-outsourcing minden esetben a teljes informatikai rendszer kihelyezését érinti. Ez nem így van, az ügyfél maga dönti el, milyen tevékenységért hajlandó fizetni.


A vállalatok teljes körű outsourcingra is igényt tarthatnak, ez esetben az üzemeltetésen felül a teljes eszközparkot is bérelhetik. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a megrendelőnek nem lesz rálátása, kontrollja az IT-rendszere felett. Amiatt sem kell aggódnia, hogy kiszervezéssel esetleg nem mindig ugyanaz a személyzet látja el a teendőket. A szolgáltatónál az üzemeltetési feladatokról dokumentáció készül, a beérkező hibabejelentéseket regisztrálják.

Ha a kapcsolattartó szabadságra megy, egy másik szakember veszi át a feladatait, ez a pontos dokumentálásnak köszönhetően egyszerűen és hibátlanul valósul meg.

Sági Gyöngyi-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.