BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ügyfélben töretlen a fejlődés

Előrejelzés. A globális recesszió átmeneti időre visszaveti ugyan a jelenleg 1000 milliárd dolláros piacon osztozó mobiliparág fejlődését, csökkenti az egy előfizetőre jutó szolgáltatói bevételeket, de az ágazat a következő néhány évben is folytatja dinamikus növekedését, 2013-ra már a világ népességének több mint 80 százalékának, mintegy 5,8 milliárd embernek lesz mobiltelefonja – ezt jelzi előre a Portio Research legutóbbi tanulmánya. Jelenleg a népességnek már több mint a fele kommunikál ilyen módon.

Nem meglepő, hogy a legtöbb előfizetőt a következő években a világ két legnépesebb országa, Kína és India gyűjtheti, a két óriás 2013-ra további egymilliárddal növelheti a mobil-előfizetők már eddig is népes táborát. Brazília áll a dobogó harmadik fokán, a dél-amerikai országban a következő fél évtized mintegy 132 millióval több ügyfelet hozhat az ott tevékenykedő szolgáltatóknak. Az egy főre jutó előfizetői bevételek kapcsán viszont a válságtól függetlenül is csökkenő összeggel kell számolniuk az operátoroknak. A piackutató elemzői szerint a 2005-ös 23,2 dolláros világátlag 2013-ra 15,8-re mérséklődik, részben a folyamatosan csökkenő tarifák miatt, részben azért, mert az új előfizetők zöme az alacsonyabb jövedelműek köréből kerül ki.

A mobilszolgáltatók fejőstehene a következő években is a rövid szöveges üzenetek (SMS) küldése és fogadása ered. Az SMS-biznisz 2013-ra világméretekben eléri a 224 milliárd dollárt, szemben a 2008-as 130 milliárddal.

Öt év múlva a nem hangalapú szolgáltatásoknak még mindig közel a kétharmadát adja majd az üzenetküldés, beleértve annak fejlettebb formáit, az MMS-t, a mobil elektronikus levelezést és a folyamatos üzenetküldést is – állapítják meg az elemzők. Az SMS marad azonban a király, mondván, ennél egyszerűbben használható és olcsóbb üzenetküldő alternatívát, amely minden mobiltelefonon képes működni, egyelőre nem találtak fel. Még az USA-ban is, ahol egyébként kezdetben nagyon kevesen használták ezt a formát – annak ellenére, vagy talán éppen azért, mert jó néhány éve még ott élték virágkorukat a személyhívó (pager) készülékek és szolgáltatások –, ma már közel kétszer annyit SMS-eznek az ügyfelek, mint Európában. Kínában egy átlagos mobil-előfizető havonta száznál is több rövid üzenetet küld, de a Fülöp-szigetek lakói még rajtuk is túltesznek, egy fő havi SMS-átlaga 755.

A mobil e-mailnek is nagy jövőt jósolnak a piackutatók, Japánban ez a piaci szegmens már meghaladja az SMS-küldését. Az üzleti kommunikáció kulcseleme ugyanis már ma is az elektronikus levél, az ezt a szolgáltatást mobiltelefonnal is használók száma öt éven belül a négyszeresére nőhet, a 2008-ban regisztrált 250 millióról egymilliárd fölé. A folyamatos üzenetküldést is az „emelkedő csillagok” közé sorolják az elemzők, úgy vélik, az e szolgáltatást igénybe vevők száma a nyolcszorosára is növekedhet. Tavaly világszerte mintegy 111 millió felhasználója volt ennek a szolgáltatásnak. Ha megoldódnak a ma még fennálló hálózati és készülék-együttműködési problémák, 2013-ban közel 870 millióan élhetnek ezzel az üzenetküldési lehetőséggel. Ennek az operátorok is örülnek, ugyanis az ebből származó bevételük legalább az ötszörösére, 12,5 milliárd dollárra nőhet a következő fél évtized alatt.

Eddig a legszkeptikusabbak a képüzenetküldéssel kapcsolatban voltak az elemzők, ezt bizonyos mértékig igazolták is a piaci tények, főleg az első években. A szolgáltatás 2004-ben jelent meg, és a vártnál jóval lassabban fejlődött. Mára, úgy tűnik, megváltozott a helyzet, az MMS-küldés egyre népszerűbb a nagy piacokon, Kínában és az Egyesült Államokban. Tavaly világszerte 75 milliárd képüzenetet küldtek a mobil-előfizetők, ezekből mintegy 30 milliárd dollár bevétele származott a szolgáltatóknak. VG


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.