BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Élénkülő netshopping

Az idén az aktívan, vagyis legalább hetente netezőknek már több mint a háromnegyede vásárolt legalább egyszer a világhálón. Az online vásárlási kedv folyamatosan emelkedik, tavaly ugyanez a mutató még nem érte el a 63 százalékot.

A gyakori internetezőkön belül 40-ről 46 százalékra nőtt azok aránya, akik az elmúlt egy évben legalább egyszer vásároltak a weben – áll a Kutató Centrum felmérésében. Az online kereskedelem népszerűségének növekedését a vásárlók számának lendületes gyarapodásán túl a vásárlási gyakoriság emelkedése is mutatja. Az elmúlt 12 hónapban legalább egyszer online vásárlók között 37 százalékról 46-ra nőtt azok aránya, akik legalább négy alkalommal vettek valamit a világhálón keresztül, míg a mindössze egyszer vásárlók aránya 10 százalékponttal csökkent.


A webboltokat mind az idei, mind a tavalyi vizsgálat alapján inkább a fiatal középkorúak és a férfiak látogatják előszeretettel, akik átlag feletti anyagi körülmények között élnek. A növekvő keresletet bővülő kínálat szolgálja ki, a GKIeNet adatai szerint 2007 októbere óta a regisztrált online kiskereskedések száma 1800-ról 2400-ra nőtt. Ezek forgalma tavaly elérte a 63 milliárd forintot, szemben az egy évvel korábbi 45 milliárddal. A piackutató előrejelzése szerint a hazai internetes áruházak forgalma az idén elérheti a 95 milliárd forintot is. Azt, hogy mennyire koncentrált a piac, jól mutatja, hogy a forgalom 80 százalékát a 20 legnagyobb e-bolt bonyolította tavaly. Bár ez a szám nem foglalja magában az e-turisztikai és az e-biztosítási piacot, de az adat így is a teljes magyar kiskereskedelmi forgalomnak az egy százalékát jelenti.


A motivációk az előző évhez képest lényegében nem változtak: az online vásárlást gyorsabbnak és egyszerűbbnek ítélik a webfüggők. A világhálós vevők több mint a kétharmada továbbá azt tapasztalja, hogy ezen a csatornán keresztül olcsóbban juthat a kiválasztott cikkekhez.

Az elutasítók többsége az e-shopping legnagyobb hátrányának azt tartja, hogy a kiválasztott terméket fizikai mivoltában nem tudja megtekinteni, illetve nehezen békül ki azzal, hogy a tranzakcióhoz meg kell adnia a személyes adatait.


Az online vásárlás során továbbra is a legkelendőbbek az elektronikai termékek, a CD-k, DVD-k és könyvek, valamint a ruházati cikkek. Viszonylag magas továbbá az utazással kapcsolatos termékek (repülőjegy, szállás vagy komplex szolgáltatások) és a színház-, mozi- és koncertjegyek iránti kereslet; az online vásárlók közel egyötöde szerzett már be ezekbe a kategóriákba tartozó terméket vagy szolgáltatást. Az elektronikai cikkeket elsősorban a férfiak szerzik be a világhálón, míg – egyáltalán nem meglepő módon – a ruházati és kozmetikai termékeket inkább a hölgyek keresik a neten.

Az egyik legfigyelemreméltóbb változás a napi fogyasztási cikkek beszerzésénél tapasztalható: az elmúlt évben az e-vásárlók 27 százaléka vett az ebbe a kategóriába tartozó terméket online, ez 11 százalékpontos emelkedés a tavalyihoz képest.

Munkatársunktól-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.