BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiába éri meg, mégsem megy a webes vásárlás

Széles körű probléma, hogy a valamely másik tagállamban online vásárolni próbáló európai fogyasztók megrendeléseit visszautasítják – legalábbis az Európai Bizottság határokon átnyúló e-kereskedelemről szóló legfrissebb jelentése szerint.

A Bizottság megbízásából széles körű próbavásárlási tesztet végeztek, mely során a vásárlók EU-szerte egy 100 népszerű termékből álló lista elemeit – fényképezőgépeket, CD-ket, könyveket, ruhákat stb. – próbálták megvásárolni külföldi szolgáltatóktól. Összesen több mint 11 000 próbarendelésre került sor. A kutatás azt állapította meg, hogy a fogyasztók a határokon átnyúló tranzakciók 60 százalékát nem tudták befejezni, mert a kereskedő nem vállalta az áru kiszállítását a vásárló lakóhelye szerinti országba vagy nem kínált fel a határokon keresztül is használható, megfelelő fizetési módot.

A fogyasztók legkevésbé Lettországból, Belgiumból, Romániából és Bulgáriából tudtak külföldön vásárolni. A külföldi internetes vásárlás sikerére azonban kettő kivételével az összes országban 50 százaléknál kisebb volt az esély. Pedig a polgárok számára egyértelmű lenne a haszon: a tagállamok több mint felében a termékek legalább 50 százalékát 10 százalékkal olcsóbban lehetett megtalálni egy külföldi weboldalon (szállítási költséggel együtt). A keresett termékek 50 százalékát pedig nem lehetett belföldi weboldalon megtalálni; ezek kizárólag valamelyik másik tagállamban voltak elérhetőek.

2008-ban az EU kiskereskedőinek 51 százaléka értékesített online módon. Az e-kereskedelem akadályainak következtében azonban egyre szélesedik a belföldi és a határokon átívelő e-kereskedelem közötti szakadék. Miközben 2006 és 2008 között az interneten vásárló európai fogyasztók aránya 27 százalékról 33 százalékra nőtt, addig az interneten külföldről vásárlóké stagnált (6 százalék, illetve 7 százalék volt). A kereskedőknek pedig csupán 21 százaléka értékesít a határokon túlra.

Holott a fogyasztók jelentős összegeket takaríthatnak meg . A 27 vizsgált országból 13-ban a fogyasztók a keresett termékek legalább felénél tudtak olyan ajánlatot találni egy másik EU-országban, amely legalább 10 százalékkal olcsóbb volt, mint a legjobb belföldi ajánlat 13 uniós ország vásárlói nem találták meg belföldön az általuk keresett termékek legalább 50 százalékát – megtalálták viszont egy másik EU-tagországban.

A teljes jelentést megtekintheti itt

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.