A Bizottság megbízásából széles körű próbavásárlási tesztet végeztek, mely során a vásárlók EU-szerte egy 100 népszerű termékből álló lista elemeit – fényképezőgépeket, CD-ket, könyveket, ruhákat stb. – próbálták megvásárolni külföldi szolgáltatóktól. Összesen több mint 11 000 próbarendelésre került sor. A kutatás azt állapította meg, hogy a fogyasztók a határokon átnyúló tranzakciók 60 százalékát nem tudták befejezni, mert a kereskedő nem vállalta az áru kiszállítását a vásárló lakóhelye szerinti országba vagy nem kínált fel a határokon keresztül is használható, megfelelő fizetési módot.
A fogyasztók legkevésbé Lettországból, Belgiumból, Romániából és Bulgáriából tudtak külföldön vásárolni. A külföldi internetes vásárlás sikerére azonban kettő kivételével az összes országban 50 százaléknál kisebb volt az esély. Pedig a polgárok számára egyértelmű lenne a haszon: a tagállamok több mint felében a termékek legalább 50 százalékát 10 százalékkal olcsóbban lehetett megtalálni egy külföldi weboldalon (szállítási költséggel együtt). A keresett termékek 50 százalékát pedig nem lehetett belföldi weboldalon megtalálni; ezek kizárólag valamelyik másik tagállamban voltak elérhetőek.
2008-ban az EU kiskereskedőinek 51 százaléka értékesített online módon. Az e-kereskedelem akadályainak következtében azonban egyre szélesedik a belföldi és a határokon átívelő e-kereskedelem közötti szakadék. Miközben 2006 és 2008 között az interneten vásárló európai fogyasztók aránya 27 százalékról 33 százalékra nőtt, addig az interneten külföldről vásárlóké stagnált (6 százalék, illetve 7 százalék volt). A kereskedőknek pedig csupán 21 százaléka értékesít a határokon túlra.
Holott a fogyasztók jelentős összegeket takaríthatnak meg . A 27 vizsgált országból 13-ban a fogyasztók a keresett termékek legalább felénél tudtak olyan ajánlatot találni egy másik EU-országban, amely legalább 10 százalékkal olcsóbb volt, mint a legjobb belföldi ajánlat 13 uniós ország vásárlói nem találták meg belföldön az általuk keresett termékek legalább 50 százalékát – megtalálták viszont egy másik EU-tagországban.
A teljes jelentést megtekintheti itt
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.