Készségek. Magyarországon öt éven belül gazdasági ágazattól és szakmától függetlenül az állások 90 százalékának betöltéséhez szükség lesz az alapvető infokommunikációs készségekre is – állapítja meg az IDC egyik legújabb tanulmánya, amely a Microsoft megbízásából készült.
A 13 európai országot, köztük Magyarországot is lefedő kutatás szerint az e-készségekre nem a recesszió, hanem elsősorban a technológiai trendek követhetősége miatt van szükség. A ICT-ismereteket nem igénylő állások száma már jelenleg is alacsony, és várhatóan tovább csökken. Szakértők felhívják a figyelmet arra, hogy ezen a téren a kormányok feladata a képzés és az oktatás fejlesztése, beleértve a jelenleg is aktív munkavállalók szempontjából különösen jelentős felnőttképzést és az élethoszszig tartó tanulás intézményét. Fontos megállapítása a tanulmánynak az is, hogy az oktatási intézményeknek, a vállalatoknak és a kormányzatnak együtt kell működnie, hogy olyan programokat hozzanak létre, amelyek a tényleges piaci igények diktálta irányba terelik a munkavállalókat. Egyre nagyobb szükség van a technológiai és üzleti készségek elsajátításának kombinációjára is.
Az elemzésből kiderül továbbá, hogy a vizsgált 13 uniós ország között elég kicsi az eltérés az ICT-készségek iránti keresletet tekintve. A régiók közötti öszszehasonlítás szerint Kelet-Közép-Európában ma még nagyobb a semmiféle e-készséget nem igénylő állások aránya, mint Nyugat-Európában. A következő öt évben azonban ez a régió is felzárkózik Nyugat-Európa szintjére, így ezen időszak alatt a térség országaiban jelentős növekedés várható az ICT-készségek fejlesztését célzó beruházások területén is. A nyugat-európai országok összességében véve nagyobb fontosságot tulajdonítanak az alapszintű és a fejlett e-készségeknek, mint Kelet-Közép-Európa. A felmérésben megkérdezett vállalatvezetők Romániában, Lengyelországban és Olaszországban jelentős növekedésre számítanak a technológiaalapú eszközök használatához elengedhetetlen készségek terjedésében, míg Magyarországon a magasabb szintű ICT-készségeknél várnának hasonló fejlődést.
A hazai munkaadók ugyanakkor sokkal szkeptikusabbak az alapszintű továbbképzésekkel kapcsolatban, mint például csehországiak. Arra a kérdésre, hogy mely tréningekre lesz szükség a jövőben, itthon 35, míg Csehországban 65 százalékuk említette az alapvető e-készségek fejlesztését célzó tanfolyamokat. Még nagyobb az eltérés a technológiai eszközök elemi szintű használatára való oktatás esetében: míg a cseheknél 75, addig hazánkban csak 34 százalék tartja ezeket szükségesnek. Az európai átlag a két véglet között van: az előbbinél 47, az utóbbinál 43 százalék.
Elvárások vannak: az itthoni feltételek megteremtéséhez másfél-két éve meg is született egy felnőttképzési keretprogram, amely azonban azóta is parkolópályán van. A TITAN néven ismertté vált, évi tízmilliárd forint forrásigényű projektet a Microsoft Magyarország és a Magyar EU Fejlesztési Igazgatótanács kezdeményezte. A program keretében az oktatás három szinten – munkavállalói-felhasználói, üzleti döntéshozói, illetve a profi IT-szakemberek – szintjén valósulna meg. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.