BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kimerített iPad-készletek

Várni, várni, várni – általában ez a sorsa az Egyesült Államokon kívül élőknek, amikor az Apple éppen aktuális forradalmi újdonságához akarnak hozzájutni. Alig pár éve, 2007-ben az iPhone kapcsán tapasztalhatták meg ezt az európai, ázsiai stb. felhasználók, most pedig az iPadre várhatnak. Igaz, az eredeti tervek szerint alig két hónappal az amerikai forgalmazás megkezdése után, május 28-tól már hat európai országban, illetve Kanadában, Ausztráliában és Japánban is hozzá lehet majd jutni az Apple új „csodakütyüjéhez”. Előrendelést már május 10-től fogadtak ezekből az országokból az eszközre, és a jelek szerint azok jártak jól, akik gyorsan cselekedtek, ugyanis május közepén már olyan hírek érkeztek, hogy akik addig nem rendeltek, csak többhetes késéssel, június-ban juthatnak majd hozzá az iPadhez.

Az ok a hivatalos magyarázat szerint készlethiány, a gyártókat meglepte, mekkora az érdeklődés a valahol az okos telefonok és a notebookok között elhelyezhető, internetezésre, videózásra, zenehallgatásra, képnézegetésre, játékra, elektronikus könyvek olvasására egyaránt használható készülék iránt. Az Egyesült Államokban április 3-án kezdték el forgalmazni az iPadet, és mindössze 28 nap kellett ahhoz, hogy egymillió példányt eladjanak belőle. Az biztos, hogy ez rendkívüli eredmény, hiszen a szintén nagyon várt és nagyon beharangozott iPhone-nak 74 napra volt szüksége ahhoz, hogy elérje ezt a mérföldkövet. Érdekességként: az Apple új eszköze által megcélzott egyik szegmens, az e-könyvolvasók piacán eddig meghatározónak számító Kindle-ből 2007 végi forgalomba hozatala óta becslések szerint mintegy hárommilliót adtak el, bár az Amazon üzletpolitikájának megfelelően pontos adatokat nem közölt az értékesítésről.

Az iPad európai premierjét egyszer már elhalasztották, éppen a rendkívüli keresletre hivatkozva: az Apple még áprilisban el akarta kezdeni a táblagép forgalmazását az újabb piacokon, ám az amerikai igényeket sem tudta kielégíteni. Ezek után az is kérdéses, a társaság képes lesz-e júliusban az eredeti tervekben szereplő további kilenc országban piacra dobni a készüléket. Ha nem sikerül tartani ezt az időpontot, előfordulhat, még többet kell várni, hogy itthon is meg lehessen vásárolni. Piaci pletykák szerint egyébként szeptemberre várható az iPad magyarországi bevezetése. A türelmetlenek persze az interneten böngészve már találkozhatnak eladó készülékekkel, a cikk írásának pillanatában a Vatera.hu oldalon 170 ezer forint körüli áron kínáltak 16 gigabyte-os memóriával ellátott modellt, de akad olyan webbolt, amely a 64 gigabyte-os változatot is kínálja, 250 ezer forintért. Összehasonlításként: az Egyesült Államokban, ahol az Apple saját üzletei, a Best Buy áruházlánc és a weben árusítják az iPadet, 499 dollártól indul a készülék ára.

Az iPad iránti óriási érdeklődést valószínűleg nem csak az eszköz képességei indokolják, nagy szerepet játszhat ebben az is, hogy az Apple-nél gondoskodtak róla, hogy divat legyen iPadet vásárolni – ugyanúgy, ahogyan az iPod vagy az iPhone esetében is elérték ugyanezt. Már hónapokkal az iPad ez év januári bemutatása előtt mindenféle mendemondák, híresztelések láttak napvilágot az új készülékkel kapcsolatban, hogy felkeltsék az érdeklődést. Persze a hírverés, a reklám önmagában nem elegendő, teljesítményre is szükség van, és az eddigi tesztelők többsége kedvezően nyilatkozott az Apple új készülékéről, ennek alapján úgy tűnik, netbookként és e-könyvolvasóként is megállja a helyét. A 9,7 colos, nagy felbontású, multi-touch kijelzőn a weboldalak teljes nagyságukban jelennek meg, ujjmozdulattal görgethetők, csippentő mozdulattal pedig a képekre lehet közelíteni. Levél írásakor a képernyőn megjelenő billentyűzet segíti a munkát, a beépített YouTube-alkalmazásnak köszönhetően nagyon egyszerűen elérhetők a legújabb videók, melyek érintésre a teljes képernyőn megtekinthetők.

Az iPad-felhasználók gyorsan és könnyen hozzáférhetnek az iTunes és az App Store kínálatához is, amelyben mintegy 150 ezer alkalmazás közül lehet válogatni. Igaz, ezek túlnyomó többsége iPhone-ra készült, de becslések szerint már ezer fölött van a kifejezetten iPadre megalkotott programok száma is. A jelek szerint az amerikai felhasználók igen aktívan használják az Apple új készülékét könyvolvasásra, a cég virtuális könyvesboltjából, az iBook Store-ból május 7-ig 12 millió könyvet vásároltak. Az alkalmazásokkal egyelőre óvatosabbak a felhasználók, a már említett időpontig 1,5 milliót töltöttek le, pedig többek között a Need for Speed autós játék, illetve akciós és ügyességi játékok sora is elérhető már az új eszközön, de például az iPhone-on bemutatkozó, képregényolvasó alkalmazás ipades változata is elkészült.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.