BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mobiltévé: beváltatlan ígéret

Ígéretes tehetségnek tartották, de eddig még nem sikerült maradandót alkotnia – az általában sportolókkal kapcsolatban elhangzó kijelentés meglehetősen találó a mobiltelevíziós szolgáltatásra is. A torinói téli olimpia előtt mindössze pár héttel megrendezett 2006-os barcelonai World Mobile Congressen – a világ legnagyobb mobilkiállításán – a mobiltévé volt a középpontban, sokan azt várták a megoldástól, hogy forradalmasítja majd az iparágat. Nos, az azóta eltelt évek nem igazolták ezt a várakozást, sőt a kezdeti lelkesedés után, úgy tűnik, egyre többen fordulnak el a mobiltévétől. Nemzetközi szinten az egyik legfrissebb fejlemény, hogy Spanyolországban a DVB-H (digitális műsortovábbítás mobilkészülékekre) előkészítésére vonatkozó erőfeszítések felfüggesztését tervezik. A lépést Bernardo Lorenzo, a spanyol ipari minisztérium távközlésért felelős illetékese azzal indokolta, hogy egyelőre nem áll rendelkezésre megfelelő üzleti modell a szolgáltatás beindítására. Ha a közeljövőben sem változik a helyzet, a DVB-H-ra szánt frekvenciát más szolgáltatás kapja meg.

Megoszlik a hazai mobilszolgáltatók véleménye a mobil tv-ről. Míg a Telenor (akkor még Pannon) alig egy hónapja jelentette be, hogy felhagy ezzel a szolgáltatással, és néhány napja ki is került a cég portfóliójából, a T-Mobile ragaszkodik a megoldáshoz, a Vodafone pedig egyelőre nem is próbálkozik azzal kereskedelmi szinten.

A Telenornál azzal indokolták a 2005-ben elindított MobilTV szolgáltatás beszüntetését, hogy az abból származó bevétel hoszszabb ideje nem érte el a fenntartásának költségeit. Sajtóinformációk szerint az utóbbi időben már csak százas nagyságrendű volt a MobilTV-t használók száma, és a szolgáltatást kipróbáló új felhasználók közül alig akadt visszatérő.

A T-Mobile-nál ugyanakkor ragaszkodnak a mobiltévészolgáltatáshoz – közölték lapunkkal a cég részéről. Ez érthető is, hiszen a társaság eddig is komoly erőforrásokat fordított erre a megoldásra – jelenleg is többféle előfizetést kínál, és a felhasználók 22 csatorna adását követhetik nyomon mobiltelefonjukon –, amely az egyik eleme a szolgáltató három képernyős stratégiájának (mobil, számítógép, televízió), a nemzetközi trendekkel összhangban.

Bár technológiai szempontból teljesen működőképes a mobiltelevíziós szolgáltatás – mind a hálózat, mind a készülékek alkalmasak erre –, a felhasználók részéről még nincs igazán igény erre a megoldásra – számolt be a tapasztalatokról Suba János, a Vodafone kommunikációs igazgatója. Ennek racionális és érzelmi okai egyaránt vannak Suba János szerint. Egyrészt a szolgáltatás költségei a felhasználó részéről igen magasak. Egyfelől megfelelő készülékre van szükség hozzá – okos mobiltelefonokra –, amelyek még nem terjedtek el széles körben a hazai felhasználók között. Emellett ki kell fizetni az adatforgalmazás díját és természetesen a tartalom jogdíját is. Emellett a felhasználók többsége ragaszkodik az otthoni, kényelmes körülmények között történő tévézéshez. A mobiltévé jelenleg azon irányok közé tartozik a mobiltechnológiában, amelyek mérnöki szempontból már kiforrottak, azonban még nem találták ki azt a szolgáltatási modellt, amely tömegeket vonzana az új megoldásnak – véli a Vodafone kommunikációs igazgatója. Speciális eseményekhez, alkalmakhoz kapcsolódóan persze érdemes lehet kihasználni a mobiltelevíziós szolgáltatás kínálta lehetőségeket, mint például a közelgő labdarúgó-világbajnokság. Nem kizárt, hogy a foci-vb-hez kötődően a Vodafone is megjelenik majd valamilyen részszolgáltatással ebben a szegmensben – tette hozzá Suba János.

Pedig a kezdetek ígéretesek voltak, 2006-ban a világ akkori két legnagyobb mobiltelefon-gyártója, a Nokia és a Motorola laza együttműködésbe kezdett a mobiltévézésre alkalmas készülékek, technológiák fejlesztése területén, és akkor úgy becsülték, hogy 2010-re világszerte több mint 50 millió olyan készüléket adnak majd el, amely alkalmas lesz a szolgáltatás igénybevételére, és viszonylag gyorsan sikerült egyezségre jutni a technológiai szabványok ügyében is. A helyzet az, hogy az idén, az első negyedévben az IDC piackutató cég adatai szerint közel 55 millió okos mobilt adtak el világszerte, ezek többsége alkalmas lenne a megoldás használatára.

Bár itthon egyelőre nem tűnik sikersztorinak a mobiltévé, nemzetközi szinten azért vannak biztató jelek. Az okos telefonok értékesítésének felfutása, a gyors mobil-adatátviteli megoldások terjedése, valamint a díjak csökkenése segíthet a szolgáltatás szélesebb körű elterjedésében. Az RNCOS piackutató cég például igen optimista előrejelzést adott ki a múlt hónapban, e szerint 2010–13 között évente átlagosan 47 százalékkal nő a mobiltévé-előfizetők száma világszerte, és az időszak végére 570 millióan lesznek, akik tévézésre is használják mobiltelefonjukat.

A DVB-H Európában

Az első kereskedelmi szolgáltatást Olaszországban vezették be 2006-ban a futball-világbajnokság alkalmából. 2008-ban a futball Európa-bajnokság rendezői, Ausztria és Svájc, valamint Hollandia is elindította a DVB-H-alapú mobiltelevíziós szolgáltatást.

A szolgáltatásra előfizetők száma 2009 februárjában Olaszországban már több mint egymillió, Ausztriában 90 ezer, Hollandiában pedig 30 ezer volt.

A szolgáltatásra előfizetők száma 2009 februárjában Olaszországban már több mint egymillió, Ausztriában 90 ezer, Hollandiában pedig 30 ezer volt.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.