BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olvasóklub: Egy könyv, egy Twitter

Közösségépítés. A közösségi klubok idejét éljük, s úgy tűnik, hogy a legnépszerűbb portá-lok immáron országhatárok nélkül is képesek nagyobb embertömegeket mozgósítani. Jó példa erre az Egy könyv, egy Twitter kezdeményezés, amely az Egy könyv, egy Város akcióból nőtte ki magát. Több mint tíz éve, Seattle-ben indult útjára az a program, amely azt tűzte ki célul, hogy az egész város ugyanazt a könyvet olvassa egyszerre. (A nyertes akkoriban Russel Bank Eljövendő szép napok című könyve lett.) Majd pár évre rá következett Chicago, ahol a lelkes olvasóknak Harper Lee Ne bántsátok a feketerigót című regénye jutott.

Úgy tűnik, az olvasókedv az internet hódító útjával sem múlt el az emberekben, hiszen meglehetősen kedvező fogadtatásra talált Jeff Howe-nak, az amerikai Wired magazin újságírójának a Twitter „hasábjain” útjára indított kezdeményezése, miszerint az egész világon ugyanazt a könyvet olvassák egyszerre az emberek. A projektre számos jelölés érkezett, ám a befutó végül Neil Gaiman Amerikai istenek című könyve lett, olyan irodalmi alkotásokat hagyva maga mögött, mint Ray Bradbury 451 Fahrenheit, George Orwell 1984, Kurt Vonnegut Ötös számú vágóhíd vagy Toni Morrison Salamon-ének című műve. (A regény eddig számos nemzetközi díjat nyert, s nem sokkal a megjelenése után az év könyvének választotta többek között a Washington Post, a San Francisco Chronicle, a Denver Post, az Amazon.)

S mi a következő lépés? Aki részt szeretne venni az „nagy olvasásban”, nem kell mást tennie, mint elolvasni a művet, s 140 karakter erejéig megírnia véleményét. A szervező kérésére azonban legalább kezdetben nem ildomos „lelőni a poént”, azaz olyan megjegyzéseket írni, amelyekkel a könyvben lassabban haladók számára nyilvánvalóvá válhat a cselekmény menete.

Mindenekelőtt a szórakoztatás – hangzik Howe válasza arra a kérdésre, hogy mi volt a célja ezzel a felhívással. Kérdés persze, hogy mi „kerekedik ki” ebből a kezdeményezésből, amikor – elvileg – több millió vagy akár több százmillió ember olvassa egy időben ugyanazt a könyvet, s lehetőségük van arra, hogy kommentálják, megvitassák azt. Tény ugyanakkor, a könyv eladásaira pozitívan hat a projekt…

Neil Gaimannek egyébként nem ez az első „találkozása” a Twitterrel, tavaly októberben ugyanis egy hangos könyv elindításának ötletével állt elő. Az új könyv első sorát Gaiman írta meg, ám a következőket már a vállalkozó szellemű „belépők”, méghozzá a közösségi portálon keresztül. A cél, hogy legalább ezer bejegyzés érkezzen a regényhez, amelyet ezt követően a BBC Audiobooks American Blogon keresztül lehet majd letölteni. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.