BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Útkeresésben a navigáció

Drámai hatással volt a gazdasági válság a régió és Magyarország GPS-piacára egyaránt, az értékesítés és a készülékek ára is jelentős mértékben visszaesett. A GfK adatai szerint a hordozható navigációs rendszerek eladott menynyisége 2009 első felében az egy évvel korábbihoz képest 9 százalékkal csökkent Európában, az átlagár pedig 20 százalékkal, 163 euróra esett. Az olyan népszerű funkciók, mint a háromdimenziós grafika, a kereszteződések realisztikus megjelenítése és a valós idejű forgalmi információ bizonyos mértékben hozzájárultak a jelentős mértékű árcsökkenés enyhítéséhez. A GfK számításai szerint 2009-ben a hordozható navigációs eszközök teljes európai értékesítése 16,5 millió darab körül volt.

Kelet-Európa legtöbb országában a piac zsugorodása rendkívül kemény árversenyt eredményezett a navigációs eszközök

piacán, ez oda vezetett, hogy a belépőszintű készülékek ára Magyarországon például felére zsugorodott. Ez persze a fogyasztók számára jó hír, hiszen így itthon akár már 25 ezer forint körüli áron lehet alapfunkciókkal ellátott GPS készüléket vásárolni, míg a komolyabb eszközök esetében a 2007-es bruttó 150 ezerről 80-90 ezer forintra csökkent az ár. Persze a folyamatnak van árnyoldala a végfelhasználók számára is, mivel a meredek áresés következtében kisebb az az árrés, amelyből a forgalmazóknak és a gyártóknak többek között a szervizhátteret, a marketinget, a támogatást kell biztosítaniuk – mutatott rá Molnár Zsolt, a portugál NDrive magyarországi leánycégének termékfejlesztési menedzsere. Ez többek között azzal is járhat, hogy ritkábban jelennek meg frissítések, vagy a forgalmazó csődje miatt megszűnik a támogatás az adott készülékre – tette hozzá a szakértő.

A válság konszolidációt is hozott a hazai piacon, számos kisebb, de néhány nagyobb, itthon komoly részesedésű cég is csődbe ment vagy felhagyott ezzel a tevékenységgel – számolt be a tapasztalatokról Molnár Zsolt. A megmaradt szereplők igyekeznek őrizni pozícióikat, miközben jellemzően arra vár a piac, hogy új készüléktípusok és szolgáltatások jelenjenek meg.

A szakértő szerint a jövő az olyan megoldásoké, amelyek esetében az ügyfél földrajzi helyzete meghatározza, milyen szolgáltatásokat ér el vagy kap. A helymeghatározáshoz kapcsolódó szolgáltatások (LBS – location based services) jelenthetik a kulcsát annak, hogy az egykor a gyártók és a forgalmazók számára aranybányának számító, napjainkban a régiónkban inkább nehézséget jelentő GPS-piac újra vonzóvá váljon. Persze ehhez az kell, hogy olyan, a földrajzi helyzethez kapcsolódó szolgáltatások jelenjenek meg, amelyekért hajlandók is fizetni a fogyasztók. Molnár Zsolt elmondása szerint ilyen lehet például a parkolóhely- vagy gyógyszertárkeresés, de a traffipaxinformáció és a dugófigyelés is.

Ahhoz azonban, hogy ezek a megoldások megjelenhessenek a navigációs eszközökben, arra van szükség, hogy a készülékek online-ná váljanak, vagyis folyamatos adatkapcsolatra legyenek képesek. Már vannak ilyen irányú próbálkozások, az egyik megoldás például az lehet, ha alkalmassá teszik ezeket a készülékeket a SIM kártyák fogadására, hiszen így mobiladat-előfizetéssel elérhetővé válik az online adattartalom. A napjainkban a navigációs eszközökben használt TMC- (traffic message channel, azaz valós idejű forgalmi információcsatorna) technológia, azonban lényegesen lassabb kapcsolatot tesz lehetővé, mint például a mobilinternet-hozzáférés.

A másik lehetséges irány, hogy a napjainkban egyre népszerűbb okos mobiltelefonokra készítenek navigációs szoftvereket, a mobilfelhasználók széles táborát célozva meg ezzel. Ezt az utat választotta az NDrive is. Ezt az irányváltást támogatja, hogy a mostani mobilkészülékek képernyőméretben már újra összemérhetők a PND-vel (portable navigation device – hordozható navigációs eszköz), és nagyon fontos szempont az is, hogy a tapasztalatok szerint azok, akik szeretnének navigációt, igényt tartanak az online szolgáltatásra is – mondta el Molnár Zsolt. A társaság által kifejlesztett szoftver – amely jelenleg öt nagy mobilplatformot támogat, így többek között iPhone-on vagy androidos készülékeken is használható – dinamikus időjárás-előrejelzést tesz lehetővé, internetalapú közlekedési információkat szolgáltat, de akár a közlekedési kamerák képeit is meg lehet nézni vele, sőt a használók létrehozhatják saját közösségüket is.

Fölénybe kerülnek a GPS-es mobiltelefonok

A tavaly tapasztalt viszszaesés ellenére a következő években gyors fejlődést jósol a GPS-piacon az RNCOS piackutató cég. A társaság előrejelzése szerint 2010–13 között évente átlagosan 20 százalékkal bővül a világ GPS-piaca, és az időszak végére már átlépi a 70 milliárd dolláros határt. helymeghatározáson alapuló szolgáltatások felhasználói köre is dinamikusan bővül a következő években, és 2013-ban várhatóan 10 milliárd dolláros bevételük lesz az ilyen megoldásokból a szolgáltatóknak.

Az előrejelzés szerint 2013-ra a GPS-funkcióval ellátott mobiltelefonok adják a készülékpiac 66 százalékát.

Az előrejelzés szerint 2013-ra a GPS-funkcióval ellátott mobiltelefonok adják a készülékpiac 66 százalékát.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.