BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hibrid autó helyett robogó

Uniós védjegy- és formatervezési mintaoltalmi bejelentést tett az őriszentpéteri Antro csoport a saját fejlesztésű elektromos robogóra az EU hivatalos védjegy- és dizájnregisztrációs irodájánál. A hálózatról, valamint menet közben pedállal is tölthető Moveo robogó prototípusa elkészült, és – ha sikerül befektetőket találni – a sorozatgyártás a jövő év végén indulhat meg – tájékoztatta lapunkat Hegedűs Zsolt ügyvezető igazgató. A csoport – szintén a közelmúltban – Antro Unio Genossenschaft néven Svájcban bejegyeztette az Antro Unio Szövetkezetet, amelylyel egyebek között a robogó pénzügyi hátterét kívánják megalapozni.

A mindössze 25 kilós, guruló bőrönddé összecsukható robogó tulajdonképpen a 2001 óta fejlesztett és a válság miatt parkolópályára került Solo elektromos autó köpenyéből bújt ki. A napelemes, hibrid hajtású kocsi fejlesztésére eddig 360 millió forintot fordított az Antro csoport, amelynek első tagja az Antro Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó Kht. volt. A kht. azonban már három éve látta, hogy a tervezett sorozatgyártás beindításához tőkebevonásra lenne szükség, ezért a további fejlesztések és a sorozatgyártás finanszírozására még 2007-ben részvénytársaságot alapított. A Solo-Duo Zrt.-be a kockázatitőke-befektetők mellett olyan cégeket vártak, amelyek a befektetésen túlmenően akár a gyártásban is részt vennének. Ez azonban még nem jött össze. Az akkori tervek szerint a különlegesen könnyű és kis fogyasztású autó első, egyszerűsített változatának gyártása akár 2010–11-ben megkezdődhetett volna, és egy alsó középkategóriás autó árán került volna piacra. Az alacsonyabb fogyasztói ár eléréséhez persze évi tízezer darab fölé kellene növelni az eladást, ezért korántsem csak magyarországi gyártásban és forgalmazásban gondolkodik a kht.

Pénz nélkül azonban a legjobb ötlet sem valósítható meg. Hiába vívott ki nagy érdeklődést a Solo prototípusa 2008 őszén a Párizsi Autószalonon, olyannyira, hogy sokan meg is akarták vásárolni, ha ott sem sikerült olyan befektetőket találni, amelyek pénzt adtak volna a gyártás beindítására. Ekkor döntött úgy az Antro, hogy előbb a robogóval foglalkozik.

A csoport jelenleg nagybefektető(ke)t keres a Moveo gyártás-előkészítésének finanszírozására. A robogóprojekthez ugyanis „csak” 4 millió euróra van szükség, az autógyártáshoz ennek a tízszeresére. Az autógyártási terveket sem adták azonban fel, és ha minden jól megy, 2013 végén akár az alternatív kocsi sorozatgyártása is beindulhat.

Hegedűs Zsolt nem tartja kidobott pénznek a Solo prototípusára fordított 360 milliót, hiszen a fejlesztés eredményei révén hozták létre a Moveót, a gyártás finanszírozására pedig éppen két éve a Moveo Zrt.-t.

Az Antro csoport finoman szólva is decentralizáltan működik. Őriszentpéteren építették meg a Solo autó prototípusát, Budapesten folyik a tervezőmunka nagy része, Hatvanban pedig a robogó építése, az alkatrészek, valamint a prototípusok tesztelése.

A robogó sorozatgyártását szintén Őriszentpéteren szeretnék megvalósítani: már meg is állapodtak az egykori Savaria Cipőgyár helyi üzemének tulajdonosával, hogy a csarnok adott esetben otthont adhat a gyártásnak. Hegedűs Zsolt szerint itt évente 15 ezer robogó készülhet, ám ha a piac többet igényel, a következő üzem „más országban, esetleg más kontinensen” lesz.

A pedálgenerátoros robogó korántsem lesz olcsó. Internetes rendelés esetén 2400-2500 eurót tervez most a társaság, ám a szövetkezet tagjai a vállalt előfinanszírozási összegtől és futamidőtől függően 1600–2100 euró közti áron is megvehetik majd. Ezt az árszintet azonban nem tartja magasnak Hegedűs Zsolt, mondván, hogy a hasonló minőségű elektromos segédmotor-kerékpárok közül a legolcsóbb Matra MS-1 is 3500 euróba kerül, a legdrágább modellek pedig közelítik a 7000 eurót, de azok nem karbonkompozitból készülnek, nem csukhatók össze és nem kétkerék-hajtásúak.

Vásárlói klub

Az Antro Unio Szövetkezet a tervek szerint bevételei egy részéből részvényeket vásárol, másrészt a tagoknak is lehetőséget nyújt az előtakarékoskodásra. Ilyen szempontból úgy működik majd, mint egy fogyasztói csoport, úgynevezett vásárlói klub, ugyanakkor a rendszer a Moveo Zrt. számára teszi tervezhetőbbé a sorozatgyártást.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.