Látványos növekedést jósol az eMarketer piackutató cég a közösségi oldalakon keresztül elérhető, többszereplős online játékokból – mint a FarmVille, a Zoo World vagy éppen a Restaurant City – származó bevételben. A társaság becslése szerint tavaly csak az Egyesült Államokban 726 millió dollárt hoztak az üzemeltetőknek a közösségi játékok, és ez az öszszeg 2012-re az előrejelzés szerint a háromszorosára nőhet.
Az idén a várakozások szerint egymilliárd dollár körül költenek majd világszerte a felhasználók az ilyen típusú játékokra, amelyek sikerét az is jól mutatja, hogy a jelenleg legnépszerűbb alkalmazás, a FarmVille készítője, a Zynga a becslések szerint már négymilliárd dollárt ér.
Kik azok, akik jelentős összegeket szánnak arra, hogy működtessék ezt az iparágat, kik veszik meg a játékokban felhasználható virtuális árukat – merül fel a kérdés. Nos, a virtuális pénzváltó platformot működtető Social Gold nevű vállalat egy négy hónapos kutatást végzett ennek kiderítése. Az adatok azt mutatják, a felhasználók 7 százaléka tekinthető törzsvásárlónak, ők voltak azok, akik a vizsgált periódusban rendszeresen költöttek arra, hogy minél jobban szerepeljenek a webes játékban. Az emberek túlnyomó többsége azonban nem ennyire lelkes, a többség a felmérés szerint egyáltalán nem vásárol virtuális termékeket a közösségi online játékokban.
Persze az, hogy milyen mélyen hajlandók a felhasználók a zsebükbe nyúlni, magától a játéktól is függ, így például a Social Gold kutatása szerint a legjobban teljesítő közösségi játékok a használók 41 százalékát ösztönzik arra, hogy többször is vásároljanak. Az amerikai és az európai felhasználók jóval többet költenek erre a szórakozásra, mint az ázsiaiak. Egy átlagos észak-amerikai játékos például a vizsgált időszakban 74 dollárt szánt ilyen célra, míg ázsiai társa mindössze harmincat költött virtuális termékekre. Érdekes módon, amikor csak a törzsvásárlókat vizsgálták, a dél-amerikaiak bizonyultak a legköltekezőbbnek, a négy hónapos kutatási időszakban az ottani felhasználók átlagosan 300 dollárt fordítottak virtuális javak beszerzésére, hogy erősítsék farmjukat vagy a profiljukat.
A sikerek ellenére azonban a közösségijáték-iparnak komoly akadályokkal is szembe kell néznie az eMarketer elemzése szerint. Néhány eddigi módszert, amelyekkel bevételre tudtak szert tenni ebből a szórakozásból, sok kritika ért, voltak, akik egyszerűen az internetes csalásokhoz hasonlították azokat, és várhatóan a jövőben is sok vitát váltanak ki. Továbbá a FarmVille kiadója, a Zynga és a Facebook között kialakult – egyelőre úgy tűnik, rendeződő – feszültség is pontosan megmutatta, mennyire törékeny az az egyensúly, amely a játékok fejlesztői és az azoknak teret adó közösségi oldalak üzemeltetői között van. Bár ezúttal a két oldal elkerülte a nyílt összetűzést, bármilyen jövőbeni ellentét eltérítheti ezt a feltörekvő ágazatot a most kirajzolódó növekedési pályájáról.
A következő néhány hónap kritikus lesz az eMarketer elemzői szerint abban, hogyan tudja a közösségijáték-ipar kezelni ezeket a kihívásokat, és hogy képes lesz-e továbbra is játékosok tízmillióit vonzani virtuális farmjaira, éttermeibe, városaiba, állatkertjeibe, akváriumaiba és kártyaasztalaihoz. A jelek jelenleg azt mutatják, hogy az utóbbi hónapokban csökkent a legismertebb online közösségi játékok iránti lelkesedés. Az AppData adatai szerint a Facebookon elérhető húsz legnépszerűbb ilyen típusú játék közül szinte valamennyinek a látogatottsága visszaesett. A FarmVille esetében például a 85 milliós havi látogatói csúcshoz képest 18 milliós volt a csökkenés a május és június közepe között eltelt hónapban. Lényegesen jobban teljesített a második legkedveltebb facebookos webes játék, a Texas HoldEm Poker, amely a vizsgált időszakban 28,3 millió játékost vonzott, ez 200 ezerrel több, mint egy hónappal korábban. Szenvedett ugyanakkor a lista negyedik helyén álló Treasure Isle, amelynek látogatottsága 3,7 millióval csökkent.
Korai lenne kijelenteni, hogy a felhasználók ráuntak ezekre a játékokra, az azonban jól látszik, frissítésekre, újdonságokra van szükség. Az igényeket felismerve a Zynga június elején elő is állt egy új netes közösségi játékkal FrontierVille (Határváros) címen. A szintén a Facebookon keresztül elérhető játékban a felhasználók újra átélhetik a vadnyugat meghódításának izgalmait. Az új alkalmazás piacra dobása egyébként talán a legjobb időpontban jött, hiszen a Zynga által készített online közösségi játékok havi látogatottsága a 245 millió egyedi vendéget jelentő csúcsról 215 millióra esett vissza az AppData adatai szerint. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.