BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közösködő játékosok a neten

Két éven belül megháromszorozódhat a forgalmazóknál az online változatokból származó bevétel

Látványos növekedést jósol az eMarketer piackutató cég a közösségi oldalakon keresztül elérhető, többszereplős online játékokból – mint a FarmVille, a Zoo World vagy éppen a Restaurant City – származó bevételben. A társaság becslése szerint tavaly csak az Egyesült Államokban 726 millió dollárt hoztak az üzemeltetőknek a közösségi játékok, és ez az öszszeg 2012-re az előrejelzés szerint a háromszorosára nőhet.

Az idén a várakozások szerint egymilliárd dollár körül költenek majd világszerte a felhasználók az ilyen típusú játékokra, amelyek sikerét az is jól mutatja, hogy a jelenleg legnépszerűbb alkalmazás, a FarmVille készítője, a Zynga a becslések szerint már négymilliárd dollárt ér.

Kik azok, akik jelentős összegeket szánnak arra, hogy működtessék ezt az iparágat, kik veszik meg a játékokban felhasználható virtuális árukat – merül fel a kérdés. Nos, a virtuális pénzváltó platformot működtető Social Gold nevű vállalat egy négy hónapos kutatást végzett ennek kiderítése. Az adatok azt mutatják, a felhasználók 7 százaléka tekinthető törzsvásárlónak, ők voltak azok, akik a vizsgált periódusban rendszeresen költöttek arra, hogy minél jobban szerepeljenek a webes játékban. Az emberek túlnyomó többsége azonban nem ennyire lelkes, a többség a felmérés szerint egyáltalán nem vásárol virtuális termékeket a közösségi online játékokban.

Persze az, hogy milyen mélyen hajlandók a felhasználók a zsebükbe nyúlni, magától a játéktól is függ, így például a Social Gold kutatása szerint a legjobban teljesítő közösségi játékok a használók 41 százalékát ösztönzik arra, hogy többször is vásároljanak. Az amerikai és az európai felhasználók jóval többet költenek erre a szórakozásra, mint az ázsiaiak. Egy átlagos észak-amerikai játékos például a vizsgált időszakban 74 dollárt szánt ilyen célra, míg ázsiai társa mindössze harmincat költött virtuális termékekre. Érdekes módon, amikor csak a törzsvásárlókat vizsgálták, a dél-amerikaiak bizonyultak a legköltekezőbbnek, a négy hónapos kutatási időszakban az ottani felhasználók átlagosan 300 dollárt fordítottak virtuális javak beszerzésére, hogy erősítsék farmjukat vagy a profiljukat.

A sikerek ellenére azonban a közösségijáték-iparnak komoly akadályokkal is szembe kell néznie az eMarketer elemzése szerint. Néhány eddigi módszert, amelyekkel bevételre tudtak szert tenni ebből a szórakozásból, sok kritika ért, voltak, akik egyszerűen az internetes csalásokhoz hasonlították azokat, és várhatóan a jövőben is sok vitát váltanak ki. Továbbá a FarmVille kiadója, a Zynga és a Facebook között kialakult – egyelőre úgy tűnik, rendeződő – feszültség is pontosan megmutatta, mennyire törékeny az az egyensúly, amely a játékok fejlesztői és az azoknak teret adó közösségi oldalak üzemeltetői között van. Bár ezúttal a két oldal elkerülte a nyílt összetűzést, bármilyen jövőbeni ellentét eltérítheti ezt a feltörekvő ágazatot a most kirajzolódó növekedési pályájáról.

A következő néhány hónap kritikus lesz az eMarketer elemzői szerint abban, hogyan tudja a közösségijáték-ipar kezelni ezeket a kihívásokat, és hogy képes lesz-e továbbra is játékosok tízmillióit vonzani virtuális farmjaira, éttermeibe, városaiba, állatkertjeibe, akváriumaiba és kártyaasztalaihoz. A jelek jelenleg azt mutatják, hogy az utóbbi hónapokban csökkent a legismertebb online közösségi játékok iránti lelkesedés. Az AppData adatai szerint a Facebookon elérhető húsz legnépszerűbb ilyen típusú játék közül szinte valamennyinek a látogatottsága visszaesett. A FarmVille esetében például a 85 milliós havi látogatói csúcshoz képest 18 milliós volt a csökkenés a május és június közepe között eltelt hónapban. Lényegesen jobban teljesített a második legkedveltebb facebookos webes játék, a Texas HoldEm Poker, amely a vizsgált időszakban 28,3 millió játékost vonzott, ez 200 ezerrel több, mint egy hónappal korábban. Szenvedett ugyanakkor a lista negyedik helyén álló Treasure Isle, amelynek látogatottsága 3,7 millióval csökkent.

Korai lenne kijelenteni, hogy a felhasználók ráuntak ezekre a játékokra, az azonban jól látszik, frissítésekre, újdonságokra van szükség. Az igényeket felismerve a Zynga június elején elő is állt egy új netes közösségi játékkal FrontierVille (Határváros) címen. A szintén a Facebookon keresztül elérhető játékban a felhasználók újra átélhetik a vadnyugat meghódításának izgalmait. Az új alkalmazás piacra dobása egyébként talán a legjobb időpontban jött, hiszen a Zynga által készített online közösségi játékok havi látogatottsága a 245 millió egyedi vendéget jelentő csúcsról 215 millióra esett vissza az AppData adatai szerint. VG



Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.