Kismértékben nőtt a külföldről behozott használt autók száma szeptemberben, de az import még mindig elmarad a néhány évvel ezelőtti szinttől – olvasható a JóAutók.hu közleményében. A DataHouse adatai alapján írták, hogy a múlt hónapban majdnem 10 ezer használt autó kapott magyar rendszámot, ami éves szinten 8,5 százalékos növekedés. A portál vezérigazgatója szerint a magyarok továbbra is a megtakarításra fókuszálnak, nem pedig az autóvásárlásra.
A JóAutók.hu éves szinten 3-4 százalék körüli növekedést vár a külföldről behozott használt személyautók esetében – mondta Halász Bertalan. A portál vezérigazgatója szerint nincsenek meg a feltételek a piacon a havi átlagos 11 ezer darab autó behozatalához. Többek között azért, mert a reálkereset-növekedést a magyarok a megtakarításaikba teszik, és nem autót vásárolnak belőle. Hozzátette: a 400 forint fölötti euróárfolyam a következő hónapokban rontani fogja a javuló számokat.
A legnépszerűbb import használt autók rangsora nem mutat nagyobb újdonságot, miután a sorrend a következő:
A használtautó-import mennyisége 2024 első három negyedévében összesen 82 132 volt, ami 2,7 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában regisztrált 79 987-es értéket. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 89 047-et tett ki, ami 7,3 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbi 83 016-os mennyiséget.
A hibridek a használtpiac legkeresettebb darabjai
Az elektromos autók nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Az EV-k újkori értékük majdnem felét elveszítik abban a pillanatban, hogy a használt piacra kerülnek. Ezzel szemben egy hibrid sokkal jobb befektetésnek számít. A Smarter Media azt írta, hogy az ötéves hibridek kevesebb mint a szalonos értékük negyedét veszítik el, amikor továbbértékesítik őket.
Új károsanyag-kibocsátási határértékek lépnek hatályba a jövő évtől az unióban, ez pedig jócská felhajtja majd az új autók árát.
Az Európai Unió először 2009-ben határozott meg kötelezően betartandó, flottaszintű szén-dioxid-kibocsátási határértékeket az unióban értékesítendő új személyautókra nézve. Ezt 2014-ben, majd 2019-ben újabb szabályozások követték, amelyek fokozatosan egyre szigorúbb szén-dioxid-emissziós feltételekhez kötötték a járművek forgalomba hozatalát – írta a Smarter Media. Hozzátették: azok az autógyártók, amelyek nem felelnek meg a szigorú szabályoknak, kénytelenek lesznek bírságot fizetni. Ennek a mértéke arányos az eladott darabszámokkal, továbbá a határértéket meghaladó károsanyag-kibocsátással.
Ezek az egymást követő szabályozások mind jelentős, jellemzően öt-hat éves türelmi időt hagytak az autógyártóknak, hogy fokozatosan elérjék a kitűzött célt – írta a Smarter. A legutóbbi, 2019-es rendelet nem abszolút határértékeket fogalmazott meg, hanem a 2021-re ténylegesen elért uniós átlagos szén-dioxid-kibocsátáshoz viszonyítva írt elő megadott mértékű emissziócsökkentést.
Ez 93,6 gramm per kilométer flottaszintű, súlyozott átlagos szén-dioxid-kibocsátást jelent. Ezt az értéket kellene elérniük az autógyártóknak 2025-re.
Ha nem sikerül, a korábbiaknál is magasabb bírságra számíthatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.