A gazdaság újjáélesztéséhez infokommunikációs (IKT) befektetésekre van szükség, ezen belül növelni kell a széles sávú internetes elérést, és a korszerű technológiák elsajátítására kell ösztönözni a munkaerőt – mutat rá egy nemzetközi tanulmány. A Connectivity Scoreacrd néven ismert elemzésben a szakértők 50 ország bevonásával azt vizsgálják, hogy az adott államok milyen eredményességgel hasznosítják az infokommunikációs technológiákat. A tanulmány olyan mutatók mentén méri az országok infokommunikációs fejlettségét, mint a meglévő infrastruktúra, a rendelkezésre álló szaktudás és szoftverek, valamint a tudatos IKT-használat. A kutatás a Nokia Siemens Networks megbízásából, a LECG tanácsadó cég együttműködésével készült.
A tanulmánnyal arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy az IKT-szektornak milyen kiemelkedő szerepe van a technológiaalapú gazdasági növekedésben – mondja Ésik Róbert, a Nokia Siemens Networks (NSN) Magyarország ügyvezető igazgatója. A cég Magyarországon mintegy 850 fővel működik, melynek több mint a fele a budapesti k+f központban dolgozik.
„Az infokom szektor jól alkalmazkodott a globális pénzügyi és gazdasági válságban” – mondja a kutatást irányító Leonard Waverman, a Calgary egyetem professzora.
A harmadik éve összeállított Connectivity Scorecard élmezőnyében az idén először mutatkozott átrendeződés a fejlett országok rangsorában: Svédország megelőzte az eddigi első helyezett Egyesült Államokat. Bár az USA továbbra is kiemelkedő szereplő, teljesítménye Svédországéhoz képest az elmúlt egy évben visszaesett. Az üzleti infra-
struktúra területén továbbra is élenjár ugyan, de egyes területeken – különösen a lakossági infrastruktúra tekintetében – nem tudta behozni lemaradását a legjobban teljesítő országokkal szemben. Svédország ugyanakkor sikeresen felzárkózott Kínához és Dél-Koreához az új generációs, széles sávú lakossági infrastruktúra kiépítésében. Emellett az ország humánerőforrás-mutatói is kiemelkedően jók, különösen a magasan képzett munkaerő arányát tekintve. Az elektronikus banki szolgáltatások, az e-kereskedelem és az e-kormányzati szolgáltatások egyre elterjedtebb használata is jól mutatja az infokommunikációs technológiák fejlettségét.
Az élbolyban Svédország mellett további skandináv fölény mutatható ki, a harmadik helyen álló Norvégia és a negyedik Dánia jóvoltából. A fejlettebb dél-európai országok ugyanakkor a korábbiakhoz hasonlóan gyengén teljesítettek: Olaszország, Spanyolország, Portugália és Görögország a kelet-európai országokhoz hasonlóan a sereghajtók között van.
Magyarország a fejlett országok között a 23. helyen szerepel, a 2008-as felmérés szerint ennél előkelőbb helyen, a 14.-en álltunk. Az összességében alacsony idei pontszám ellenére egyes területeken – mint például a lakossági széles sávú internetes ellátottság – jól látható az előrelépés. Az Európai Bizottság által tavaly közzétett i2010 program szerint 2008-ban a magyar háztartások 42 százaléka rendelkezett széles sávú internetes hozzáféréssel, ez majdnem négyszerese a 2005-ben mért 11 százaléknak. Magyarország eredménye e tekintetben megfelel az Európai Unió 27 tagországában mért 49 százalékos széles sávú internetes elérhetőségnek, és a világhálót rendszeresen használók aránya is magas. A nethasználat kivételével viszont gyengén szereplünk a lakossági felhasználás egyéb szegmenseiben és a szaktudást tekintve is. Ez az eredmény részben a hazai lakosság költségérzékenységének köszönhető: az egy főre eső mobilperchasználat és az SMS-küldések száma alacsonyabb, mint a legmagasabb pontszámokat elérő országokban.
Az üzleti infrastruktúrát vizsgáló kategóriában Magyarország pontszáma a mérsékelt és a jó minősítés között mozog. Az üzleti életben elterjedt széles sávú világhálós használat ellensúlyozza a személyi számítógépek és a biztonságos internetszerverek alacsony penetrációját. A régióbeli országok eredményeivel öszszevetve azonban kiderül, Magyarországnak még sokat kell fejlődnie ezen a területen is.
Hazánk az üzleti felhasználást és szaktudást vizsgáló kategóriában szerepelt a leggyengébben. Az ország eredményét leginkább az üzleti szektor veti vissza, amely túl keveset fordít informatikai fejlesztésekre. A munkaerő minőségi mutatói ugyanakkor figyelemre méltók: különösen a diplomások és a magánszektorban dolgozó kutatók aránya kiemelkedő a magyar munkaerőpiacon. Emellett az elektronikus kereskedelem teljes üzleti forgalomra vetített aránya is magas. Magyarország szerény eredményeket ért el a kormányzati felhasználást vizsgáló kategóriákban is. Különösen alacsony az elektronikus kormányzati szolgáltatásokat igénybe vevő lakosok száma hazánkban.
Összegezve elmondható, hogy Magyarország a legtöbb IKT-területen, az infrastruktúra kiépítésétől a technológia alkalmazásáig elmarad a többi európai országtól. Jó ellenpélda Csehország, amely Magyarországgal szemben tovább növelte előnyét az üzleti szektorban a PC-k elterjedtsége, a széles sávú internethasználat, az üzleti webhasználat, illetve a vállalati IT-kiadások tekintetében.
A fejlődő országok 25-ös rangsorában Malajzia immáron harmadik éve tartja vezető pozícióját. Az előző évekkel ellentétben az ázsiai óriások viszont nem emelkedtek ki teljesítményükkel a sorból: Kína a 17., míg India a 21. helyen végzett 2010-ben. Általánosságban elmondható, hogy a fejlett gazdaságok között a telefon és széles sávú internetellátottság és -használat mutatói tekintetében kiegyenlítettebbé vált a verseny, míg a fejlődő gazdaságok esetén óriási különbségek fedezhetők fel e területeken.
Osztályozás és pontozás
A pontokat olyan mutatószámok együttese határozza meg, melyek az országokat egyfelől az infrastruktúra, másfelől a hasznosítás és a szaktudás tekintetében vizsgálják az üzleti, a kormányzati és a lakossági szektorokban. Az országok a legjobban teljesítő állam eredményeihez képest kapnak pontszámokat, így tehát ha minden szempontból tökéletesen teljesítene egy ország, az jelentene 10 pontot. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.