A duisburgi technozenei fesztiválon a napokban bekövetkezett tragédiához hasonló esetek elkerülésére mérnökök már eddig is keresték a megoldást. Az épületekből vagy stadionokból kifelé vezető menekülési utak optimalizálása érdekében legutóbb a német Siemens jelentette be, hogy olyan technikák kifejlesztésén dolgozik, amelyekkel az embertömegek mozgása hamarabb kiszámítható, mint ahogy az a valóságban lejátszódik. Ilyen szimulátorral egyebek mellett épületkiürítési forgatókönyveket lehet ellenőrizni vagy kipróbálni, a rendszer ugyanis több ezer gyalogos mozgási viselkedését tizedannyi idő alatt kiszámítja, mint amit az a valóságban igénybe vesz. A kamerákból érkező valós információval összekapcsolva a tömeg mozgása előre jelezhető, így elkerülhető a kritikus szituációk kialakulása, mivel a vészhelyzet-elhárító személyzetnek több ideje marad a beavatkozásra.
Kompokon vagy futballstadionokban lejátszódó szerencsétlenségek vagy akár csak a terrortámadásoktól való félelem önmagában is szemlélteti, hogy milyen fontos a tömegek viselkedésének pontosabb előrejelzése. Ugyanakkor krízishelyzetekkel nem közvetlenül összefüggő kérdések esetében is hasznot hajthatnak ezek a kutatások, ilyen lehet például annak a kiszámítása is, hogy milyen rövid idő alatt lehet átszállni egy tömött vonatról a másikra.
Nagyszámú személy mozgását kiszámítani összetett feladat. Az emberek nem egyforma gyorsan mozognak, a társaságukban lévőktől kisebb távolságot tartanak, mint az ismeretlenektől. Mozgásuk iránya is eltérő aszerint, hogy például egy pályaudvar esetében a parkolóhely, a metróállomás vagy a kerékpártároló felé igyekeznek. Ha minden egyedet külön-külön tekintenénk az összes többivel való interakciójával együtt, hamar számítógépünk kapacitásának korlátaiba ütköznénk. Ezért a kutatók a teret cellákra osztják, melyek mérete egy ember helyigényének felel meg. Az üres és a foglalt cellák egymás közötti viszonyát egyfajta erőtérrel írják le. Oszlopok és hasonló tárgyak például taszítást fejtenek ki, az emberek pedig a számukra idegeneket jobban taszítják, mint a velük együtt lévőket. Ezzel a trükkel emberek ezreinek viselkedése viszonylag gyorsan kiszámítható. A modell a topográfiát is „bekalkulálja”, lépcsőkhöz például eltérő mozgási sebességeket rendel hozzá a mozgás iránya szerint. Jelenleg a kutatók ott tartanak, hogy a szimulátort a kameraképekből származtatott adatokkal (személyek száma és mozgásuk iránya) kapcsolják össze, és így állítanak elő rövid távú előrejelzéseket a következő néhány percre. Ilyen előrejelzések alapján például egy zsúfolt pályaudvar irányító személyzete olyan döntést hozhat, hogy egy beérkező szerelvényt a csarnok helyett egy kevésbé népes peronra irányítanak. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.