BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szárnyra kapott a Sa(a)s

Kettős az IT-szolgáltatás itthoni megítélése

A gazdasági válság az outsourcing számos területén lehűlést hozott, de a szoftverszolgáltatás (Software as a Service – SaaS) a nehéz időkben is prosperál. Először az elvek szintjén kell elfogadni az SaaS-koncepciót, ehhez azonban el kell szakadni a birtoklási vágytól.

Az utóbbi években a távközlési szolgáltatók számára életbevágóan fontossá vált – a piaci részesedések megőrzése mellett – az árbevétel védelme. A vállalati költséghatékonyságra való törekvés, valamint az adatkommunikációs és internet-hozzáférési piacon a rendelkezésre álló sávszélességek „tartalommal megtöltése” lehetőséget adott a hosztolt és menedzselt szolgáltatások térnyerésére – áll a BellResearch által készített Magyar infokommunikációs jelentés internetalapú megoldásokkal és menedzselt szolgáltatásokkal foglalkozó, friss elemzésében.

A SaaS megítélése kettős. A hozzáférés területén feltételezi a magasabb szolgáltatási szintet, miközben fogadtatása ellentmondásos: a kínált előnyöket könnyen háttérbe szorítja az outsourcing jelleg, mely sokszor még mindig negatívan cseng a hazai üzleti döntéshozók fülének. A piacot jellemző, ma még viszonylag jelentős távolmaradásra jó indikátor, hogy az egyik leginkább „egyértelmű” menedzselt szolgáltatással, a szolgáltatói VoIP-telefonmegoldással a kutatásban megkérdezett távközlési és informatikai döntéshozók alig fele találkozott, érdemi információval pedig közülük is csupán minden második rendelkezett. A menedzselt szolgáltatások terjedésének egyik legfőbb kerékkötője kétségtelenül az információhiány – mutat rá a BellResearch kutatása.

A szolgáltatások sikeres piacra vitele során meg kell küzdeni a bizalmatlansággal, a projektszerzés érdekében pedig egyaránt el kell jutni az üzleti és az informatikai döntéshozókhoz is. A referenciák, a már meglévő jó ügyfélkapcsolat kiemelten fontos, de a döntő faktor az esetek túlnyomó többségében mégis az ár, illetve az elérhető költségmegtakarítás.

A szolgáltatók célja, hogy minél több vállalatnál tekintsenek valódi alternatívaként erre a megoldásra. Bár az SaaS főleg a nagyvállalatok – elterjedtsége nyolcszázalékos –, kisebb részben – az elterjedtség háromszázalékos – a középvállalatok körében reális megoldás, a kutatássorozat eredményei szerint a piac töretlenül fejlődik. A hazai vállalati és intézményi szférában a kiszolgált funkciók között a dobogón jelenleg a vállalatirányítási rendszerek, a pénzügyi-ügyviteli szoftverek, valamint a csoportmunka-alkalmazások állnak. A kutatók szerint a következő időszakban fokozott figyelem kísérheti az ügyfélkapcsolati (CRM) megoldásokat. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.