Stagnált a vendégek és a vendégéjszakák száma a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken 2010 első tíz hónapjában – derül ki a KSH tegnap közölt gyorstájékoztatójából. Egyre több külföldi vendég érkezik viszont a kereskedelmi szálláshelyekre; az említett időszakban öt százalékkal nőtt a számuk, az általuk eltöltött vendégéjszakáké pedig egy százalékkal. A belföldivendég-forgalom mérséklődése ugyanakkor tovább folytatódott, a tavalyi azonos időszakhoz képest két százalékkal csökkent a vendégek száma, az éjszakáké pedig gyakorlatilag nem változott.
Régiós bontásban vizsgálva az eredményeket elmondható, szenvedett a Balaton az idei évben – a külföldi és belföldi vendégéjszakák száma nyolc, illetve hét százalékkal esett vissza –, ezzel szemben a 2010-ben Európa kulturális fővárosa címet viselő Pécsen negyedével emelkedett a vendégek és a vendégéjszakák száma is. Budapesten pedig zömében a visszatérőben lévő külföldiek miatt öt százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma.
Január–októberben a szállodák szobakihasználtsága átlagosan 46 százalékos volt. „Az idei év első tíz hónapjának legfontosabb tapasztalata, hogy a nemzetközi turizmus fellendülése Magyarországon még csak csekély mértékben észlelhető. Néhány kontinensen már 20 százalék körüli ütemben bővült a vendégforgalom, de sok közvetlen versenytársunknál is két számjegyű volt a növekedés ugyanebben az időszakban” – mondta lapunknak Erdei János, a Magyar Szállodaszövetség elnöke.
A hoteleknél a vendégéjszakák néhány százalékos hazai növekedését abból a szempontból csalókának tartja, hogy 2010-ben többlet szállodai kapacitások nyíltak meg, így a négy-öt százalékkal több vendégéjszaka ellenére a szállodák átlagos foglaltsága alig változott. Másrészt az értékesítési bruttó, illetve nettó átlagárak még tavalyhoz képest is csökkentek.
A jövő évvel kapcsolatban mindenesetre bizakodó Erdei János, szerinte nagy reménye a magyar szállodaiparnak, hogy a kormányzat keresletnövelési intézkedésekkel próbálja elősegíteni turizmusunk talpra állását. Véleménye szerint a belföldi keresletet akár 30-35 százalékkal is növelheti az üdülési csekkek adótartamának mérséklése jövőre, valamint a Széchenyi Pihenő kártya bevezetése. A külföldi kereslet bővülését pedig az segítheti, hogy a tervek szerint a kormány megemeli a nemzeti turisztikai marketing keretösszegét, és ezen belül külön forrást biztosít a külföldi légitársaságok hazánkba csábítására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.