BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

E-ügyintézés EU-s mércével

Európa-szerte egyre több ember fér hozzá a közszolgáltatások elektronikus formáihoz, ennek átlagos hozzáférhetősége az Európai Unióban a tavalyelőtti 69-ről 2010-re 82 százalékra nőtt. Szakértők szerint a kormányzati szolgáltatások egyre szélesebb körének online elérhetősége csökkentheti a költségeket a közigazgatásban, és visszaszoríthatja a bürokráciát.

Bár az uniós tagállamok közigazgatási szervei jó úton haladnak, továbbra is van különbség az egyes országok teljesítménye között. Az elektronikus közbeszerzés alkalmazásának előmozdítása terén is van még mit tenni – állapítja meg az Európai Unió e-kormányzatra vonatkozó legfrissebb helyzetértékelő jelentése. Brüsszel az európai digitális menetrend keretében azt a célt tűzte ki, hogy 2015-re már az uniós polgárok fele és a vállalkozások négyötöde vehesse igénybe elektronikusan a kormányzati szolgáltatásokat.

Neelie Kroes, a Európai Bizottság digitális menetrendért felelős alelnöke az értékelés kapcsán kiemelte: az EU polgárai a munkakeresésben, az adóbevallásban és a cégbejegyzésnél már növekvő számban használhatnak elektronikus formákat. Az alapvető közszolgáltatásoknak már több mint 80 százaléka érhető el a világhálón. A húsz alapvető közszolgáltatás – idesorolható egyebek mellett a gépjármű-regisztráció, az adóbevallás, a cégbejegyzés – európai online elérhetősége tavaly már elérte a 82 százalékot, ez jelentős növekedés a 2009-ben mért 69 százalékkal összevetve. A helyzetértékelésből az is kiderül, hogy a vállalkozásoknak szóló szolgáltatások szintje fejlettebb a lakosság számára rendelkezésre álló szolgáltatásokénál.


Élenjárók

E téren a legjobb eredményt Ausztria, Írország, Málta, Olaszország, Portugália és Svédország érte el, ahol valamennyi szóban forgó alapszolgáltatás teljes mértékben elérhető online. Bulgária, Lettország és Olaszország komoly előrehaladást tett a múlt évben a szolgáltatások elektronikus elérhetősége terén. Magyarország a 2009-es relatíve alacsony 52 százalékos szintről 66 százalékra javított, de még így is a sereghajtók között van. A vizsgálatba bevont államok közül nálunk gyengébben csak az uniós tagság küszöbén álló Horvátország, továbbá Szlovákia, Románia, Izland, Ciprus és Görögország teljesít az online közszolgáltatások terén.

A mostani jelentés a munkát keresők és a kezdő vállalkozók igényeire összpontosít. Megvizsgálja, hogy a közigazgatásban miként csökkentik a bürokráciát, illetve teszik egyszerűsített módon elérhetővé azokat a közszolgáltatásokat, amelyek a cégalapításhoz vagy a munka világába való visszatéréshez szükségesek. A jelentés szerint a cégalapításhoz szükséges szolgáltatások több mint felét nyújtják már az erre a célra kialakított portálon keresztül vagy automatikusan Ausztriában, Dániában, Nagy-Britanniában, Észtországban, Írországban és Svédországban. A munkát keresők számára hasznos szolgáltatásoknak ugyanakkor csak kevesebb mint fele áll jelenleg rendelkezésre az e célra kialakított portálon keresztül.


Elektronikus közbeszerzés

Bár az egyes uniós tagállamokban az állami szervek 70 százaléka már alkalmaz elektronikus közbeszerzést, ez a módszer összességében mégis igen csekély arányban lelhető fel a gyakorlatban. A legoptimistább becslések szerint is az összes beszerzésnek csak alig 5 százalékára rúgnak, így e téren még nem lehet jelentős eredményekről beszámolni. Szakértők szerint ha az elektronikus közbeszerzés teljes mértékben elérhető lenne, és szélesebb körben használnák az érintettek, az a közigazgatásnak akár 30 százalékos költségmegtakarítást is jelenthetne. Magyarországon már évek óta egy helyben topog az e-közbeszerzés, a jelenlegi kormány legutóbb a Széll Kálmán-terv kapcsán jelentette be, hogy új keretrendszert kíván kidolgozni az állami beszerzésekre.

A jelentés most először az e-kormányzat regionális és helyi megvalósítását is vizsgálja, s lényeges különbségekre mutat rá az országokon belül is. A főként helyi szinten nyújtott szolgáltatások esetében a kisebb önkormányzatok csak feleolyan mértékű online elérhetőséget nyújtanak, mint nagyobb társaik. Míg a kisebb települések weboldalai legfeljebb arra szolgálnak információval, hogyan lehet születési anyakönyvi kivonatról másolatot igényelni, a nagyobb városok weboldalai viszont már az ehhez szükséges letölthető formanyomtatványokat is tartalmazzák. Ezt egyfelől azzal magyarázzák, hogy a kisebb önkormányzatok és e települések lakosai jobban kedvelik a személyes ügyintézést, illetve a hagyományos csatornákat, másfelől jelezheti azt is, hogy a kisebb önkormányzatoknak mérsékeltebb kapacitása – kevesebb pénze, adottsága – van az elektronikus közszolgáltatások felkarolására. S. Gy.

Mióta és mit vizsgálnak?

Az Európai Bizottság 2001 óta készít teljesítményértékelő jelentést az e-kormányzat EU-n belüli térnyeréséről. A teljesítményértékelés tizenkét alapvető lakossági elektronikus közszolgáltatást elemez: jövedelemadó, munkakeresés, társadalombiztosítási ellátások, személyi okmányok, gépjármű-regisztráció, építési engedély kérelmezése, rendőrségi bejelentés, közkönyvtárak, születési és házassági anyakönyvi kivonat, jelentkezés felsőoktatásba, lakcímváltozás bejelentése és egészségügyi szolgáltatás.

Az értékelés emellett vizsgál nyolc olyan elektronikus közszolgáltatást is, amelyet vállalkozások vehetnek igénybe: munkáltatói társadalombiztosítási járulék, társasági adó, áfa, cégbejegyzés, adatbejelentés a statisztikai hivatalnak, vámnyilatkozat, környezettel kapcsolatos engedélyek és közbeszerzés.

Az értékelés emellett vizsgál nyolc olyan elektronikus közszolgáltatást is, amelyet vállalkozások vehetnek igénybe: munkáltatói társadalombiztosítási járulék, társasági adó, áfa, cégbejegyzés, adatbejelentés a statisztikai hivatalnak, vámnyilatkozat, környezettel kapcsolatos engedélyek és közbeszerzés.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.