BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiányzó irodák az Utazáson

Az idei évben több nagy utazási iroda is úgy döntött, hogy nem vesz részt a ma induló 34. Utazás kiállításon. Szerintük a milliós részvételi költségnek kevés a hozadéka, a pénzt jobban megéri internetes hirdetésekre költeni. A legnagyobb utaztatók továbbra is képviseltetik magukat.

Az idén több nagy hazai utazási iroda döntött úgy, hogy nem képviselteti magát az év legnagyobb hazai turisztikai vásárán, a 34. Utazás kiállításon. Ilyen például a Best Reisen, amely az 1995-ös megalakulása óta eddig mindig a kiállítók között volt, most azonban kihagyja a börzét. „Már sem értékesítési szempontból, sem a partnerekkel való kapcsolattartás szempontjából nem éri meg a jelenlét számunkra” – mondta a Világgazdaságnak Zám Tibor cégvezető. Közölte: tavaly több mint 13 millió forintot költöttek a rendezvényen való jelenlétre – ebből 5 millió forintot tett ki a több mint száz négyzetméteres standjuk bérlete, felépítése,

5 milliót az alkalomra készített 10 ezer katalógus és prospektus költsége – ehhez képest a kiállítás öt napja alatt mindösszesen 12 foglalás érkezett be hozzájuk a helyszínen. Ennek egyik oka szerinte, hogy a látogatók számára a kiállításon nyújtott extra kedvezményeket gyakorlatilag kioltja a rendezvényre való kilátogatás költsége, amely egy család számára belépőjeggyel, parkolással, fogyasztással együtt a tízezer forintot is meghaladhatja. A másik oknak azt látja, hogy az internetes értékesítés átvette a vásári eladások szerepét. Úgy véli, hogy a látogatók inkább nézelődni, katalógusokat gyűjteni járnak ki az ilyen eseményekre és nem utazást foglalni.

A cégvezető problematikusnak tartja az Utazás kiállítás időpontját is. „A nyári szezon ajánlatait bemutató katalógusok és árlisták manapság már decemberben, januárban elkészülnek, és ekkor kezdődnek a kedvezményes előfoglalási akciók is. Március elején így újdonságot már nem nagyon tudnak mutatni az utaztatók a nagyközönségnek” – vélekedik Zám Tibor, aki szerint a külföldi partnerekkel való találkozás szempontjából is túl kései az időpont, hiszen hiába „találnak egymásra”, az adott szezonban már nemigen tudnak együttműködni. Huszonegy év után először a Budavár Tours sem vesz részt a turisztikai seregszemlén. Skáfár Balázs ügyvezető igazgató a Turizmus Online szakportálnak a döntésük hátteréről azt mondta, hogy az elmúlt években az egyre csökkenő látogatószám és a kiállításról szinte teljesen eltűnt vásárlóerő miatt nem látták tovább értelmét a részvételnek. Az iroda vezetője szerint az utasaik 99 százalékát más eszközökkel is elérik már hosszú ideje, partnereiket pedig egy roadshow keretében személyesen látogatják meg a vidéki nagyvárosokban. A szakportál cikke szerint a Medina Tours, az Anubis Travel és a Quaestor Utazásszervező Kft. sem lesz jelen az idei kiállításon.

A Tensi volt az egyik első nagy iroda, amely az Utazás kiállítástól való távol maradás mellett döntött öt évvel ezelőtt. „Ennek legfőbb oka, hogy a termékportfóliónk, illetve az ügyfélkörünk sem olyan, hogy érdemes lenne részt vennünk egy a tömegeknek szóló és az óriási kedvezményekre építő vásáron” – mondta Tarnóczi Barna, a minőségi utazásokra, hajóutakra és üzleti utaztatásra szakosodott iroda ügyvezetője. A Kartago Tours tavaly hagyta ki először az eseményt. „Korábban tízmillió forintos nagyságrendet költöttünk a jelenlétre, más marketingeszközökkel ennél jóval kisebb összegből sokkal eredményesebben lehet ösztönözni az értékesítést” – mondta lapunknak Füri Mihályné, a cég vezetője.

A legnagyobb utaztatók azonban – IBUSZ, Neckermann, Vista – továbbra is kint vannak a vásáron, de eltérően indokolják a jelenlétüket. „Egy önálló, de kis mérettel rendelkező standdal leszünk jelen az Utazáson, a részvételünknek főleg érzelmi és nem üzleti okai vannak” – mondta Mikola György, a Vista értékesítési igazgatója. Hozzátette: a kiállításon való megjelenést inkább presztízskérdésnek tartják. Az elmúlt években azonban jelentősen visszavettek a kiállításra szánt költségvetésükből, míg négy évvel ezelőtt 100-120 négyzetméteres volt a standjuk, addig most 20-30 négyzetméteres a kiállítóhelyük. Az IBUSZ továbbra is kiemelten fontosnak tartja az Utazás kiállításon való megjelenést. „Egy percig sem volt kérdéses, hogy az idén is kiállítsunk, annak ellenére, hogy ez valóban nagy anyagi megterhelést jelent” – mondta Komora Zoltán, az IBUSZ turisztikai igazgatója, hozzátéve, hogy nekik összesen 8-10 millió forintba kerül a megjelenés. Közlése szerint a rendezvény – a vidéki utazási kiállításokkal együtt – az előfoglalási kampányuk szerves részét képezi a több hétig érvényes extra kedvezményekkel és a héten induló reklámkampányukkal egyetemben. Emiatt az IBUSZ-nál nem a kiállítás néhány napjának költség-bevétel egyenlegét, hanem a teljes előfoglalási kampány eredményességét nézik. „A tőkeerős hátterünk lehetővé teszi, hogy egyszerre legyünk jelen az Utazás kiállításon, és folytassunk erőteljes marketingkampányt, és hiszünk abban, hogy a kettő együtt különösen hatékony eszköznek bizonyul” – mondta Komora. Megemlítette, hogy az elmúlt években nem csökkentek a foglalásaik a vásáron, illetve, hogy nekik az is kedvez, hogy egyre kevesebb versenytársuk állít ki a rendezvényen. Szakmai szempontból pedig legalább olyan fontosnak tartja az eseményt, hiszen számos külföldi partnerüket látják vendégül ezen a néhány napon.

Rugalmasan reagál a piaci változásokra a Hungexpo

„A tavalyi kiállítószámhoz képest kismértékű csökkenést tapasztaltunk, ez teljesen megfelel az európai trendnek” – válaszolta megkeresésünkre Ganczer Gábor, a kiállítást szervező Hungexpo vezérigazgatója. Hozzátette: igyekeznek a legrugalmasabban reagálni az aktuális piaci helyzetre, így az idén többféle kedvezménnyel készültek a kiállítók felé, emellett folyamatosan keresik a megújulás lehetőségét. „Stratégiai partnerséget kötöttünk a Magyar Turizmus Zrt.-vel, amely ennek keretében az idén száz hosted buyert, azaz olyan külföldi szakmai látogatót hoz el a kiállításra, akik Magyarországi úti célok értékesítésével foglalkoznak. Emellett most is erős szakmai programok lesznek, csütörtökön, a nyitónap konferenciáján gyakorlatilag a teljes turisztikai szakma megfordul” – említette. Az Utazás kiállítással egy időben rendezik meg a Himalája Expót, a Budapest Boat Show nemzetközi hajókiállítást, a Karaván Szalon lakókocsi- és lakóautó-bemutatót és a Port.hu Bringaexpót. Tavaly 55 ezer látogató volt a 2009-es 13 ezer után, az idén további növekedésre számítanak.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.