Az idén több nagy hazai utazási iroda döntött úgy, hogy nem képviselteti magát az év legnagyobb hazai turisztikai vásárán, a 34. Utazás kiállításon. Ilyen például a Best Reisen, amely az 1995-ös megalakulása óta eddig mindig a kiállítók között volt, most azonban kihagyja a börzét. „Már sem értékesítési szempontból, sem a partnerekkel való kapcsolattartás szempontjából nem éri meg a jelenlét számunkra” – mondta a Világgazdaságnak Zám Tibor cégvezető. Közölte: tavaly több mint 13 millió forintot költöttek a rendezvényen való jelenlétre – ebből 5 millió forintot tett ki a több mint száz négyzetméteres standjuk bérlete, felépítése,
5 milliót az alkalomra készített 10 ezer katalógus és prospektus költsége – ehhez képest a kiállítás öt napja alatt mindösszesen 12 foglalás érkezett be hozzájuk a helyszínen. Ennek egyik oka szerinte, hogy a látogatók számára a kiállításon nyújtott extra kedvezményeket gyakorlatilag kioltja a rendezvényre való kilátogatás költsége, amely egy család számára belépőjeggyel, parkolással, fogyasztással együtt a tízezer forintot is meghaladhatja. A másik oknak azt látja, hogy az internetes értékesítés átvette a vásári eladások szerepét. Úgy véli, hogy a látogatók inkább nézelődni, katalógusokat gyűjteni járnak ki az ilyen eseményekre és nem utazást foglalni.
A cégvezető problematikusnak tartja az Utazás kiállítás időpontját is. „A nyári szezon ajánlatait bemutató katalógusok és árlisták manapság már decemberben, januárban elkészülnek, és ekkor kezdődnek a kedvezményes előfoglalási akciók is. Március elején így újdonságot már nem nagyon tudnak mutatni az utaztatók a nagyközönségnek” – vélekedik Zám Tibor, aki szerint a külföldi partnerekkel való találkozás szempontjából is túl kései az időpont, hiszen hiába „találnak egymásra”, az adott szezonban már nemigen tudnak együttműködni. Huszonegy év után először a Budavár Tours sem vesz részt a turisztikai seregszemlén. Skáfár Balázs ügyvezető igazgató a Turizmus Online szakportálnak a döntésük hátteréről azt mondta, hogy az elmúlt években az egyre csökkenő látogatószám és a kiállításról szinte teljesen eltűnt vásárlóerő miatt nem látták tovább értelmét a részvételnek. Az iroda vezetője szerint az utasaik 99 százalékát más eszközökkel is elérik már hosszú ideje, partnereiket pedig egy roadshow keretében személyesen látogatják meg a vidéki nagyvárosokban. A szakportál cikke szerint a Medina Tours, az Anubis Travel és a Quaestor Utazásszervező Kft. sem lesz jelen az idei kiállításon.
A Tensi volt az egyik első nagy iroda, amely az Utazás kiállítástól való távol maradás mellett döntött öt évvel ezelőtt. „Ennek legfőbb oka, hogy a termékportfóliónk, illetve az ügyfélkörünk sem olyan, hogy érdemes lenne részt vennünk egy a tömegeknek szóló és az óriási kedvezményekre építő vásáron” – mondta Tarnóczi Barna, a minőségi utazásokra, hajóutakra és üzleti utaztatásra szakosodott iroda ügyvezetője. A Kartago Tours tavaly hagyta ki először az eseményt. „Korábban tízmillió forintos nagyságrendet költöttünk a jelenlétre, más marketingeszközökkel ennél jóval kisebb összegből sokkal eredményesebben lehet ösztönözni az értékesítést” – mondta lapunknak Füri Mihályné, a cég vezetője.
A legnagyobb utaztatók azonban – IBUSZ, Neckermann, Vista – továbbra is kint vannak a vásáron, de eltérően indokolják a jelenlétüket. „Egy önálló, de kis mérettel rendelkező standdal leszünk jelen az Utazáson, a részvételünknek főleg érzelmi és nem üzleti okai vannak” – mondta Mikola György, a Vista értékesítési igazgatója. Hozzátette: a kiállításon való megjelenést inkább presztízskérdésnek tartják. Az elmúlt években azonban jelentősen visszavettek a kiállításra szánt költségvetésükből, míg négy évvel ezelőtt 100-120 négyzetméteres volt a standjuk, addig most 20-30 négyzetméteres a kiállítóhelyük. Az IBUSZ továbbra is kiemelten fontosnak tartja az Utazás kiállításon való megjelenést. „Egy percig sem volt kérdéses, hogy az idén is kiállítsunk, annak ellenére, hogy ez valóban nagy anyagi megterhelést jelent” – mondta Komora Zoltán, az IBUSZ turisztikai igazgatója, hozzátéve, hogy nekik összesen 8-10 millió forintba kerül a megjelenés. Közlése szerint a rendezvény – a vidéki utazási kiállításokkal együtt – az előfoglalási kampányuk szerves részét képezi a több hétig érvényes extra kedvezményekkel és a héten induló reklámkampányukkal egyetemben. Emiatt az IBUSZ-nál nem a kiállítás néhány napjának költség-bevétel egyenlegét, hanem a teljes előfoglalási kampány eredményességét nézik. „A tőkeerős hátterünk lehetővé teszi, hogy egyszerre legyünk jelen az Utazás kiállításon, és folytassunk erőteljes marketingkampányt, és hiszünk abban, hogy a kettő együtt különösen hatékony eszköznek bizonyul” – mondta Komora. Megemlítette, hogy az elmúlt években nem csökkentek a foglalásaik a vásáron, illetve, hogy nekik az is kedvez, hogy egyre kevesebb versenytársuk állít ki a rendezvényen. Szakmai szempontból pedig legalább olyan fontosnak tartja az eseményt, hiszen számos külföldi partnerüket látják vendégül ezen a néhány napon.
Rugalmasan reagál a piaci változásokra a Hungexpo
„A tavalyi kiállítószámhoz képest kismértékű csökkenést tapasztaltunk, ez teljesen megfelel az európai trendnek” – válaszolta megkeresésünkre Ganczer Gábor, a kiállítást szervező Hungexpo vezérigazgatója. Hozzátette: igyekeznek a legrugalmasabban reagálni az aktuális piaci helyzetre, így az idén többféle kedvezménnyel készültek a kiállítók felé, emellett folyamatosan keresik a megújulás lehetőségét. „Stratégiai partnerséget kötöttünk a Magyar Turizmus Zrt.-vel, amely ennek keretében az idén száz hosted buyert, azaz olyan külföldi szakmai látogatót hoz el a kiállításra, akik Magyarországi úti célok értékesítésével foglalkoznak. Emellett most is erős szakmai programok lesznek, csütörtökön, a nyitónap konferenciáján gyakorlatilag a teljes turisztikai szakma megfordul” – említette. Az Utazás kiállítással egy időben rendezik meg a Himalája Expót, a Budapest Boat Show nemzetközi hajókiállítást, a Karaván Szalon lakókocsi- és lakóautó-bemutatót és a Port.hu Bringaexpót. Tavaly 55 ezer látogató volt a 2009-es 13 ezer után, az idén további növekedésre számítanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.