Április elsejétől lépett hatályba a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnökének első rendelete a távközlési frekvenciák lekötési és használati díjainak szabályozásáról – derül ki a szakhatóság közleményéből. Az új szabályozás alapjaiban változtatja meg a mobilszolgáltatók által fizetendő frekvenciadíjak számítását, mert bevezeti a magyarországi piacra az európai trendeknek megfelelő sávdíj alkalmazását. A korábbi szabályozás a szolgáltatók által az adott mobilhálózatban működtetett rádió-adóvevő berendezések száma alapján vetette ki. Így arra az operátorra jutott nagyobb díjteher, amely többet fejlesztett.
Az új rendelettel kapcsolatban megkerestük az érintett távközlési szolgáltatókat. A Magyar Telekomnál jelezték, hogy még tanulmányozzák a rendeletet. Drozdy Győző, a Telenor Zrt. stratégiai tanácsadója kiemelte, hogy szerkezetében valóban sikerült elmozdulni a korábbi szabályozástól, a frekvenciasávonként kivetett díj megfelel az európai gyakorlatnak, és ily módon ösztönzi, a további beruházásokat. A díj mértéke ugyanakkor még mindig nagyon magas, így pénzügyileg nem jelent megtakarítást a szolgáltatóknak.
A Vodafone Zrt.-nél is üdvözlik a rendelet életbelépését; úgy látják, hogy az a korábbinál sokkal inkább támogatja a hálózati fejlesztéseket. Megjegyzik ugyanakkor, hogy a díjak mértékét illetően kedvezőbbet is el tudnának képzelni, de megértik, hogy rövid távon az állam számára ma igen korlátozottak a lehetőségek. Remélik, hogy középtávon a díjak mértékének felülvizsgálata is napirendre kerül. Ez különösen annak fényében fontos, hogy jönnek az új generációs technológiák (LTE, illetve az UMTS a 900 MHz-es sávban), amelyek új frekvenciasávok, -sávrészek használatbavételét jelentik. Ezekre nézve is nagyon fontos, hogy az állam – a frekvenciahasználati díjakon keresztül is – a díjrendeletben foglaltnál nagyobb mértékben ösztönözze a hálózatépítést, hogy a Digitális cselekvési tervben foglalt célkitűzések megvalósulhassanak. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.