BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Faliújságnak is jó a Facebook

Képzés. A munkahelyek egy része a Facebookot tabuként kezeli. Elég csak az elmúlt években napvilágot látott sajtóhírekre gondolni, miszerint hány embert rúgtak ki amiatt, mert túl sok üzenetet írt a közösségi oldalra, az ott megjelent profilképe nem volt összhangban a cég szellemével, vagy egyszerűen azért, mert a róla megjelent fotók, illetve videók rossz fényt vetettek a társaságra. Alapvető dolog – s ezt mindenki számára ajánlják is –, hogy nem árt óvatosnak lenni a Facebookra feltöltött tartalmat illetően, különösen a fotókra vonatkozóan, s ez igaz az oldalt egyre nagyobb számban látogató tinédzserekre is. Tény ugyanakkor, hogy a közösségi média számos előnnyel szolgálhat – mely során a gyerekek biztonsága sem sérül –, ezt a hálón egyre nagyobb számban felbukkanó oktatási csoportosulások is jelzik.

A tanulók, szülők, oktatók jellemzően magáncélra használják a Facebookot, ám a következő lépés az lehetne, hogy olyan oldalak jöjjenek létre, ahol az egyes felhasználók kisebb-nagyobb csoportokba szerveződve, közösen tudnának megvitatni egy-egy olyan témát, amely a gyerekek iskolájával kapcsolatos. A Facebookon létrehozott oldal segítségével az iskolák kontroll alatt tarthatnák a tevékenységüket – hiszen a tartalmat ők adnák –, a professzionális jelenlét pedig lehetővé tenné, hogy valóban hasznos funkciót töltsön be. Egy közösségi szerveződés létrehozatala előtt persze nem árt átgondolni, milyen tartalommal töltsék meg az adott oldalt, milyen információkat szeretnének megosztani a világgal. El kell kerülni ugyanis, hogy olyan privát adatok lássanak napvilágot, mint például a gyerekek neve, mert az akár veszélybe is sodorhatja őket.

Nézzünk néhány példát arra, az iskolák hogyan tudnák a tevékenységükbe integrálni a közösségi hálót. Első helyen alighanem a „faliújság” funkciót lehetne említeni, a Facebook ugyanis kiváló lehetőséget teremt arra, hogy összekösse az iskolát és a szülőket, hiszen ezáltal az információk jóval gyorsabban terjednek. Ha az iskola következetesen mindig naprakészen tartja az oldalt, akkor a szülők és a tanulók is megbíznak a Facebook-felületben. Az iskola például a „következő események” rubrikában feltüntetheti a soron következő programokat, akár azokat is, amelyek a kívülállókra vonatkoznak. Így az iskolai oldalakon helyet kaphat a szülői értekezlet időpontja, annak főbb témái, a hiányzók számára meghirdetett pótórák, vagy akár az olyan programokat, kurzusokat is fel lehetne tüntetni, amelyeket a szülők számára szerveznek. A tapasztalatok szerint az információáramlásban lelhetők fel a legnagyobb hiányosságok. A Facebookon keresztül azonban akár az iskola igazgatója is azonnal kommunikálhatna, legyen szó a nagy havazás miatti iskolabezárásról, vagy bármilyen más rendkívüli bejelentésről. A lényeg persze a következetességen és a naprakész állapoton van, ha ezek teljesülnek, az iskola számára is fontos eszközzé válhat a közösségi portál.

A multimédia-tartalmak, így a fotók és videók is hasznosak lehetnek abban, hogy az iskola tevékenységét bemutassák a külvilág számára. A portálra például fel lehet tenni a legutolsó osztálykirándulás képeit, a sporteseményeken való részvételt. Az ünnepségek, megemlékezések is jó alkalmat jelenthetnek arra, hogy a Facebookra feltöltsék az ott készült videókat, fotókat, mivel ezek látványosan mutatják be az iskola aktivitását.

A portál megfelelő terepet jelenthet az álláshirdetések számára is, a kisebb magániskolák például ezen keresztül egyszerűbben kereshetnek szakképzett tanárokat. Sőt, a potenciális tanulók megnyerése érdekében az iskola az oldalra feltöltött próbaórák, fotók segítségével bemutathatja a tevékenységét.

A Facebook lehetővé teheti a közvélemény-kutatások hatékonyabb lebonyolítását éppúgy, mint egyes témák megvitatását. Számos iskolánál tapasztalhatták a szülők, hogy a tanárok az év vége közeledtével értékelő űrlapokat osztanak szét, amelyeken pontozni kell az intézmény szolgáltatásait, illetve véleményt kell írni arról, milyen újdonságot látnának szívesen a következő évben. A Facebookon keresztül ez jóval egyszerűbben lebonyolítható, ráadásul az esetleges negatív tapasztalatokat – legyen szó például az iskolai menzáról – is hatékonyabban, gyorsabban lehetne megvitatni. n F. B.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.