Az ágazatra jellemző volumeningadozás miatt bizonytalanság és bizalmatlanság mutatkozik az elektronikai gyártó cégekkel szemben, miközben komoly elvárás, hogy a piaci szereplők az eddiginél alaposabban foglalkozzanak az elektronikai hulladék kezelésével. Többek között ez állapítható meg a B&P Braun & Partners által a szektor kapcsán végzett, a jó hírnévhez kötődő kutatássorozat eredményéből.
Az elemzők a tíz legnagyobb hazai elektronikai gyártó céggel kapcsolatban kérdeztek meg egyebek mellett ágazati, hatósági, fogyasztóvédelemmel foglalkozó szakértőket. A listában szereplő vállalatok közül többen bérgyártással foglalkozó beszállítók, regionális és országos szinten meghatározó szereplői környezetüknek, mivel jelentős munkaadók, illetve megrendelők.
A vezető tízesből a dobogós helyeket a Nokia Komárom Kft., a Philips Magyarország és a Sanyo Hungary foglalja el. Közöttük, illetve a lista végén szereplő vállalatok között igen nagyok az eltérések a társaságok megítélésében. Erre valószínűleg az is hatással volt, hogy mennyire ismertek az adott vállalat kiskereskedelmi márkái – áll az elemzésben. Az öt vizsgált kérdéskör mindegyikében közepes vagy gyenge átlageredményt értek el a cégek. A jövőre vonatkozó tervek és a vállalatirányítási témák terén érték el a legmagasabb átlagos pontszámot, ugyanakkor a szakértők szerint a jó hírnév szempontjából ez a legkevésbé fontos terület. A második legjobban szereplő tematika az elismertség lett, ahol az üzleti partneri és a munkaadói vonzerőt, illetve a termékek és szolgáltatások minőségét vették górcső alá. Közepesen gyengének mondható a szektor szereplőinek az úgynevezett vállalati polgárság terén elért eredménye. Ez a vállalat szűkebb és tágabb környezetéhez való viszonyulását jellemzi, többek között az írott és íratlan szabályok betartását vizsgálja. Ezzel a területtel kapcsolatban a szakértők az elektronikai hulladékokkal kapcsolatos felelősséget emelték ki. Véleményük szerint a szektor szereplőinek nagyobb szerepet kellene vállalniuk az elektronikai hulladék leadásával, újrahasznosításával és veszélyeivel összefüggő információátadás terén.
A vállalati működés hitelességét és átláthatóságát firtató kérdésben még gyengébb pontszámot értek el az elektronikai vállalatok, noha a szakértők ezt tartották a legfontosabb területnek. Itt különösen a bérgyártók kerültek hátrányos helyzetbe a megrendelési volumen hullámzása miatt. Az elemzés arra is felhívja a figyelmet, hogy mivel a szektor szereplői elsősorban az olcsó munkaerő miatt választották Magyarországot, hosszú távú jelenlétük bizonytalan, és ez tovább növeli a bizalmatlanságot. Az ötödik, leggyengébb helyre a vállalatok és a kutatásba bevont szakértők közötti partneri kapcsolatok megítélése, azaz az érzelmi közelség került. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.