BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ma dőlhet el a Malév sorsa

A közgyűlésen dönthetnek a társaság tőkeinjekciójáról – Augusztus 25-ig kell rendezni a helyzetet

Újabb több milliárd forintos állami pénzinjekcióról határozhat a Malév mai közgyűlése, erre már csak azért is szükség van, mert a jogszabályi előírások szerint augusztus 25-ig rendezni kellene a társaság tőkehelyzetét. Ősszel átdolgozhatják a cég három-öt éves stratégiáját.

Ma tíz órakor kezdődik a Malév korábban többször felfüggesztett közgyűlése, amelyen végre rendeződhet az állami légitársaság pénzügyi helyzete. A sajtóban megjelent hírek szerint egyetlen napirendi pontja lesz a mai közgyűlésnek, ez a cég tőkehelyzetének rendezésére vonatkozik. Már csak azért is valószínűsíthető, hogy végre érdemi lépésekről határozhatnak a mai közgyűlésen, mert a kormány a múlt szerdai ülésén döntött arról – ahogyan arról a Népszabadság beszámolt –, hamarosan sor kerül a Malév Zrt. üzemszerű működésének és pénzügyi mozgásterének biztosítása érdekében szükséges intézkedésekre. A döntés sürgősségét az is indokolja, hogy a légitársaság közgyűlésének augusztus 25-ig kell legalább nullára beállítani a tavalyi mérleg elfogadásakor –22,5 milliárdon álló saját tőkét. Ennek az oka az, hogy a gazdasági társaságokról szóló törvény értelmében nem működhet negatív tőkével a cég, a jogszabály szerint a kötelező tőkerendezést a többségi tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-nek a beszámoló május

27-i elfogadást követő kilencven napon belül, tehát most csütörtökig kell maradéktalanul végrehajtania.

Ehhez összesen körülbelül 23 milliárd forint tőkeinjekcióra lenne szüksége a légi-cégnek, amelyből 4,5 milliárdot már júniusban megkapott (lásd lejjebb), most vélhetően 18,5 milliárd forintos forrást kellene biztosítania az államnak. A Napi Gazdaság meg nem erősített információi szerint nem a teljes összeget, hanem körülbelül nyolcmilliárd forintot kapna a cég készpénzben, a fennmaradó részt más módon biztosítanák.

A Malév tőkerendezéséről szóló döntést korábban már többször elnapolták, a legutóbbi, augusztus 10-i közgyűlésén is ez lett volna a fő téma. Végül mégsem tárgyaltak róla, mert az MNV Zrt. akkori közlése szerint a közgyűlés összehívásáig a rendelkezésre álló idő rövidsége miatt nem született meg a tőkerendezés fedezetének biztosításához szükséges valamennyi döntés. Korábban, a Malév éves rendes közgyűlésén, május 27-én a részvényesek 24,56 milliárd forint veszteséggel fogadták el a társaság 2010. évi mérlegét, és az új vezérigazgató kinevezéséig június 1-jétől Limburger Lórántot bízták meg a vezérigazgatói teendőkkel. A rendes közgyűlésen a tőkerendezésről nem hoztak döntést, azt az orosz Vnyesekonombankkal folytatandó további tárgyalások miatt későbbre halasztották. Az orosz féllel többek között a hitelek átstrukturálásáról kellene megállapodni, a pénzintézetnek a múlt év végi információk szerint 120 millió euróval tartozik a Malév.

Legutóbb a június 24-i közgyűlésen emelték meg 4,5 milliárd forinttal a társaság tőkéjét, augusztus végéig pedig összesen 23 milliárdnyi friss tőkét kell juttatni számára. A Malév az idén ezt megelőzően még az április elsejei rendkívüli közgyűlésén is kapott pénzinjekciót, ekkor az MNV 2,5 milliárd forint tőkét juttatott a társaságnak. Bonyolíthatja a Malév helyzetét, hogy az Európai Bizottság jelenleg is vizsgálja a Malév megsegítésére irányult különféle állami intézkedéseket, az unió júniusi tájékoztatása szerint ebből nyolc tételt állami támogatásnak minősítettek. A Malév 2007 és 2010 ősze között 80-100 milliárd forintnyi segítséget kapott az államtól.

Újratervezik a stratégiát

Mint azt a Világgazdaság korábban megírta, az állami légitársaság jövőjével kapcsolatban úgy tudjuk, ősszel egy új, átdolgozott három-öt éves tervet fogadhatnak el cégnél. Erre azért lehet szükség, mert egyrészt ősszel járnak le a Malév-gépek lízingszerződései, és újra kell tárgyalni azokat, másrészt a jelenleg érvényes, 2010 elején indult hároméves stratégia 2012 végére már üzemi nyereséget irányoz elő, amelyet a mostani helyzet alapján nagyon nehéz lenne tartani. Forrásaink úgy vélik, a Malév jövőjét az biztosítaná, ha tőkeerős, lehetőleg szakmai befektető kerülne a légitársaság mögé. Utóbbinak az elképzelései azonban ismét jelentősen megváltoztathatják a készülőfélben lévő új stratégiát. Az, hogy milyen új befektető vehetné át az állami légitársaságot, kérdéses. Felmerült többször is a kínai Hainan neve, de legutóbb Csehország legnagyobb magán-légitársasága, a hazánkban charterjáratokat üzemeltető Travel Service is bejelentkezett a cégért.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.