Ami az informatikai piacot illeti, a jövő mindenképpen a szolgáltatásoké, amelyeknek a részesedése 30-31 százalék, a válság előtt valamivel több volt. A fejlettebb országokban ennek a részesedése már inkább a 40 százalékhoz közelít, illetve az USA-ban eléri az ötvenet is.
A hardverpiacon 2007-ben még enyhe növekedés volt megfigyelhető, ez 2009-re megállt, a vállalatok által preferált asztali gépek esetében – az első féléves adatokra vetítve – 68 ezer darabnál, a notebookoknál 160 ezernél. Tavaly az első fél évben volt egy jelentős felfutás; hat hónap alatt majdnem 200 ezer darabra, az idén viszont már több mint 20 ezerrel csökkent az eladás. A visszaesés oka a magas svájci frank lakossági piacra gyakorolt kedvezőtlen hatása, de hatott az erős év eleji benzinár-emelkedés is – mondja Szécsi Gábor, az IDC másik elemzője. Nem sok jót ígér az előttünk álló időszak sem, a harmadik negyedév igen gyenge startot vett, az új technológiák nem tudtak még megjelenni, mert a PC-márkák egyelőre a múlt év végi készleteiket próbálják eltüntetni. Ez eddig nem tapasztalt alacsony átlagárakat is eredményezett. A notebookok olcsóbb fajtái már 70-80 ezer forintért beszerezhetők – húzza alá az elemző. A szerverpiac tipikus vállalati szegmens, de ott is átlagárcsökkenés tapasztalható, a cégek a kisebb és olcsóbb megoldások felé mennek, vagy elodázzák a vásárlásaikat.
Új kategóriaként nálunk is megjelentek a táblagépek, de ez még a nyugat-európai piacon is sötét lónak számít – fogalmaz Szécsi Gábor. Ami biztos, jelenleg két nagy versenyző van jelen, az Apple és a Samsung. Rajtuk kívül csak a távol-keleti gyártók jöhetnek szóba, a piac ténylegesen általuk képes nőni. Az elemzőcég a magyarországi táblagéppiacot 2011-ben 60 ezer darabra prognosztizálja, s ezt az eddigi szállítások tükrében teljesíthető mutatónak ítéli. Kezdetben igen magas volt ebben a szegmensben a szürkepiac, de amióta a legújabb iPadekért sem kell sorba állni, a nem legális kereskedelem visszaszorult.
„Az informatikai piac másik nagy szegmense a szoftvereké, ahol az idén növekedést várunk” – mondja Fauszt Gábor. 2008-ban még 720 millió forintos nagyságrendet képviselt ez a szegmens, a válság hatására azonban egy évre rá 590 millióra esett vissza, 2010-ben pedig inkább stagnált. Az idei optimizmust az elemző arra alapozza, hogy 2011 elején elindulhattak uniós pályázatok vállalatirányítási rendszerek telepítésére, de sokat nyomnak a latban a távközlési szolgáltatóknál zajló nagy ügyfélkapcsolati (CRM) projektek is. A biztonsági szoftverek ára itt is lejtmenetbe kezdett. Nagy a növekedési potenciál az azonosságkezelő programokban, a tároló- és archiválószoftverek értékesítésében.
Az infokom piac fontos szegmense az irodatechnika, ahol a nyomtatókat tekintve a 2010-es mélypont után erre az évre már 5-6 százalékos növekedés jelezhető előre – mondja Hitter Lénárd, az IDC elemzője. Ami az egyes termékkategóriákat illeti, a multifunkciósok folyamatosan törnek előre, és egyre olcsóbbak is lesznek; a lakossági szegmensben már van 10 ezer forint alatti készülék is.
A technológia alapján a lézernyomtatók lassú erősödésére lehet számítani, főleg az ár és a kellékanyagköltség miatt. A vállalati szférában már erőteljesen szorítják ki a tintasugarasokat, s otthonra is egyre többen vásárolnak belőle fotónyomtatási célra. Értékben stagnál a nyomtatópiac, de az árak az említett 10-15 ezres határ alá nem nagyon mennek. Már a mostani árak egy részén is veszteségesen értékesíthetők a készülékek, de a márkák a kellékanyagon még kereshetnek.
A teljes kellékanyagpiac 2010 utolsó felében stagnált, az idei első fél évben viszont 3 százalékkal nőtt. A jövőben is hasonlóan lassú bővülés várható. A válságot az eredeti kellékanyagok sínylették meg komolyabban, ezek aránya a teljes piacon belül 53 százalék, ez korábban valamivel magasabb volt. A kis- és középvállalatok ugyanis inkább vállalják azt a kockázatot, hogy a garancia lejárta után átállnak a kompatibilis vagy utántöltött kellékanyagokra.
Meghatározó szerepet töltenek be az infokom piacon a mobiltelefonok, közülük a leglátványosabb az okostelefonok menetelése. Ez a szolgáltatóknak is érdekük, az adatforgalmon ugyanis nagyobb a haszon – emeli ki Hitter Lénárd. Ez a szegmens a teljes piacnak már a 26-28 százalékát adja, az év végéig a 28-29-et is elérheti az erős karácsonyi szezon miatt. A márkák közül az utóbbi években különösen a Samsung erősödött meg, a piackutató mérései szerint már le is körözte a Nokiát a teljes mobilpiacon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.