BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Túlszárnyalják a tervet a tabletek

KILÁTÁSOK Magyarországon a márkás eszközök olcsóbb modelljei iránt nagy a kereslet

Egy negyedév alatt is közel megduplázódott a táblagépek értékesítése a világon, éves összevetésben pedig több mint háromszorosára nőtt az eladott mennyiség. Nálunk is egyre népszerűbbek. Aki ilyet vesz, ad a márkára, a nagyon olcsó, „noname” gépek iránt nincs nagy kereslet.

Az idei második negyedévben világszerte 13,6 millió új táblagép talált gazdára, ez az előző negyedhez képest 88,9, az egy évvel korábbihoz viszonyítva pedig 303,8 százalékos növekedést jelent – derül ki az IDC legutóbbi elemzéséből. Az amerikai piackutató a vártnál nagyobb keresletre és a szezonálisan mindig erősebb második fél évre építve 62,5 millióra módosította a korábbi 53,5 milliós előrejelzését. Ez már nem sokban tér el az ugyancsak amerikai Gartner becslésétől, utóbbi szerint az idei globális táblagépkínálat elérheti a 63,6 milliót.

A második negyedévi keresletet egyértelműen az Apple iPad 2 modellje hajtotta, 9,3 milliót adtak el belőle világszerte, ez 68,3 százalékos részesedést jelent a teljes piacból, szemben az előző negyedévi 65,7-del. Ez cáfolni látszik azt a korábbi feltételezést, hogy az alma logójú táblagépek részesedése az egyre nagyobb számban megjelenő riválisok nyomán fokozatosan csökken.

Márpedig jönnek a versenytársak, a kanadai Research in Motion (RIM) a második negyedben lépett először a táblagépek piacára PlayBook modelljével, és azonnal közel 5 százalékos részesedésre tett szert. Az Apple ereje és a RIM belépője az Android-platformú táblagépeknek jelentett rossz hírt. Nyomot is hagyott az utóbbiak piaci részarányán, amely az előző negyedévi 34 százalékról 26,8-re csökkent. Hosszabb távon mérséklődik az Apple-dominancia, bár 50 százalék fölötti fölényét várhatóan 2014-ig képes megőrizni, köszönhetően a termék körül kialakított egységes hardver-, szoftver-, szolgáltatáskoncepciónak – véli a Gartner elemzője.

A táblagépek Magyarországon is egyre népszerűbbek, bár mint legutóbb Szécsi Gábor, az IDC magyarországi elemzője fogalmazott: „A jövőt illetően ketté osztott a piac, az egyik fele mélyen hisz benne, hogy ez a termékkategória nagyon meg tud erősödni, egy másik csoport viszont egyáltalán nem látja ezt megalapozottnak.” A hazai online kereskedelem meghatározó szereplőjének számító Extreme Digital vezetője, Várkonyi Balázs az előbbi kategóriába sorolható. Az eddigi eladások alapján úgy látja, itthon is nagy az Apple-dominancia, noha már megjelentek a nagyon olcsó, márkajelzés nélküli eszközök is. Ez utóbbiak iránt tapasztalatai szerint nincs nagy kereslet, aki ma táblagépre költ, az inkább márkásat vesz, még ha annak az olcsóbb változatát is. Az iPadekből nálunk 140 ezer forint a lélektani határ. Az IDC egyébként a magyarországi táblagéppiacot 2011-ben 60 ezer darabra prognosztizálja, a hazai eladásokban nagyjából 50 százalék az Apple-gépek aránya.

Ami az idei második féléves kilátásokat illeti, az elemzőcég szerint marad az iPad-fölény a világpiacon, és még legalább egy negyedévig csökken az Android-alapúak aránya. A hardvergyártásból kilépni szándékozó HP is beleszól még az idei táblagépes fejleményekbe, kedvezően árazott (99 dolláros) TouchPadjéből közel egymilliót szállít ez évben a világpiacra, ezzel a rajta lévő WebOS operációs rendszer 4,7 százalékos részt hasíthat ki magának a harmadik negyedben.

Az IDC a táblagépekkel együtt vizsgálja az ugyancsak viszonylag újnak számító másik mobileszköz-kategóriát, az e-olvasókat, amelyek a letölthető tartalom alapján elsősorban az angol nyelvű, főként az amerikai piacon népszerűek. (Magyarországon – főként a táblagépek megjelenése óta – az e-olvasók piaca lényegében stagnál.) Ezeknek a – táblagépeknél korlátozottabb felhasználási lehetőségű – készülékeknek az értékesítése sokkal hektikusabban mozog. Az idei második három hónapban például 9 százalékkal, 5,4 millióra csökkent, miközben éves összevetésben 167 százalékot nőtt. A termékfrissítéseket és a karácsonyi szezont is figyelembe véve az idén 27 milliós eladást valószínűsítenek az elemzők, szemben a tavalyi 16,2 millióval. Az e-olvasók piacát az Amazon vezeti 51,7 százalékos részesedéssel, ezt követi a Barnes & Noble 21,2-del.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.