A jelzÕrendszeres házi segítségnyújtás hazánkban még gyerekcipÕben jár, noha már tizenöt éve elérhetÕ a szolgáltatás. Magyarországon megközelítÕleg 3,2 millió nyugdíjas él, s csupán egy százalékuk veszi igénybe a távfelügyeletet. Elemzések szerint három-öt éven belül akár hússzorosára is nÕhet ez az arány a növekvÕ igénynek, az új technológiai megoldásoknak és a komplex szolgáltatási csomagoknak köszönhetÕen.
A kezdeti idÕszakban néhány távfelügyelÕ cég mellett tényleges szolgáltatók is elkezdték tevékenységüket. KiemelkedÕ szerepet töltött be a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, ugyanis Õk voltak ennek a szolgáltatásnak a módszertani központja. ElsÕként a Guards Zrt. URH-sávon mÛködÕ termékeivel végezték a rászorulók távfelügyeletét. A készülék egyirányú kommunikációra volt alkalmas, és volt egy „pánik-” és egy „törlés” gombja. Vészhívás esetén a készülék tíz-húsz alkalommal elküldte rádióhullámokon a jelzést, azonban gyakran elveszett a segélykérés az éterben, s az egyirányú kommunikáció miatt riasztás esetén nem lehetett kommunikálni a védett személlyel.
Ezzel párhuzamosan a Bodyguard Kft. terméke is megjelent a piacon. Vezetékes telefonvonalra csatlakoztatott modemmel nyújtották a szolgáltatást, ehhez csuklópántos karóra párosult. Ez a termék már kétirányú kommunikációra is képes volt, tehát fel lehetett venni a kapcsolatot a védett személlyel. Így csökkent az indokolatlan riasztások száma. A beszéden túl azonban nem felügyelték saját eszközeik folyamatos mÛködését, így egy kábelszakadás vagy -sérülés komoly gondot jelentett a szolgáltatásban.
Havi díjat kellett fizetni a telefonvonalért, az elÕfizetésért és magáért a szolgáltatásért is, így jóval nagyobb volt a havi költség. A két eszköz használatában nehézséget okozott a helyhezkötöttség, mivel a távfelügyeleti készülékek dobozszerÛek voltak, kizárólag lakáson belül lehetett használni azokat.
Mivel a távfelügyeleti eszközöket idÕs, gyakran magatehetetlen személyek veszik igénybe, kompromisszumok nélkül, a lehetÕ legegyszerÛbben kell teljes védelmet nyújtaniuk. Ehhez a mobiltechnológia megjelenése jelentheti a megoldást. Egyik képviselÕje, a MOHAnet Zrt. a korábbi fejlesztésektÕl eltérÕ készülékkel jelent meg 2006-ban, amely már teljes mobilitást nyújtott a felhasználónak. A GSM-alapú készülék a lakáson kívül is használhatóvá vált.
Szintén fontos mérföldkÕnek számított a hibrid GSM-kártyák megjelenése, ugyanis ekkor már nemcsak hangátvitelre, hanem adatküldésre is alkalmassá vált a készülék. A távfelügyeleti eszköz így minden állapotváltozást elküld magáról az adatcsatornán keresztül a diszpécserközpontba, például ha bármilyen oknál fogva üzemen kívül volt a készülék, azonnal jelez a rendszer – hívja fel a figyelmet Havasi Zoltán, a MOHAnet Mobilsystems Zrt. vezérigazgatója.
Magyarországon közel 15000 háztartásban használnak telefonvonalas jelzÕrendszeres szolgáltatást, tízezren URH-s távfelügyeletet vesznek igénybe, a GSM-alapú rendszert négyezernél több elÕfizetÕ alkalmazza.
Nyugat-európai mintára a hagyományos otthonápolás a következÕ években új szolgáltatási csomagokkal bÕvülhet. A távfelügyelet mellett várhatóan olyan komplex felügyelettel jelenhetnek meg a cégek, ahol a mindennapokban is támogatást adhatnak a gondozott személyek számára a szolgáltatók. Ez az elÕfizetéstÕl függÕen többfajta megoldás is lehet, a hagyományos távfelügyelet mellett a szolgáltató még a bevásárlásban és egyéb napi feladatok ellátásában is segítséget nyújt. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.