BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felfutás elÕtt a távfelügyelet

Támogatás A szolgáltató sokoldalú segítséget nyújthat

A jelzÕrendszeres házi segítségnyújtás hazánkban még gyerekcipÕben jár, noha már tizenöt éve elérhetÕ a szolgáltatás. Magyarországon megközelítÕleg 3,2 millió nyugdíjas él, s csupán egy százalékuk veszi igénybe a távfelügyeletet. Elemzések szerint három-öt éven belül akár hússzorosára is nÕhet ez az arány a növekvÕ igénynek, az új technológiai megoldásoknak és a komplex szolgáltatási csomagoknak köszönhetÕen.

A kezdeti idÕszakban néhány távfelügyelÕ cég mellett tényleges szolgáltatók is elkezdték tevékenységüket. KiemelkedÕ szerepet töltött be a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, ugyanis Õk voltak ennek a szolgáltatásnak a módszertani központja. ElsÕként a Guards Zrt. URH-sávon mÛködÕ termékeivel végezték a rászorulók távfelügyeletét. A készülék egyirányú kommunikációra volt alkalmas, és volt egy „pánik-” és egy „törlés” gombja. Vészhívás esetén a készülék tíz-húsz alkalommal elküldte rádióhullámokon a jelzést, azonban gyakran elveszett a segélykérés az éterben, s az egyirányú kommunikáció miatt riasztás esetén nem lehetett kommunikálni a védett személlyel.

Ezzel párhuzamosan a Bodyguard Kft. terméke is megjelent a piacon. Vezetékes telefonvonalra csatlakoztatott modemmel nyújtották a szolgáltatást, ehhez csuklópántos karóra párosult. Ez a termék már kétirányú kommunikációra is képes volt, tehát fel lehetett venni a kapcsolatot a védett személlyel. Így csökkent az indokolatlan riasztások száma. A beszéden túl azonban nem felügyelték saját eszközeik folyamatos mÛködését, így egy kábelszakadás vagy -sérülés komoly gondot jelentett a szolgáltatásban.

Havi díjat kellett fizetni a telefonvonalért, az elÕfizetésért és magáért a szolgáltatásért is, így jóval nagyobb volt a havi költség. A két eszköz használatában nehézséget okozott a helyhezkötöttség, mivel a távfelügyeleti készülékek dobozszerÛek voltak, kizárólag lakáson belül lehetett használni azokat.

Mivel a távfelügyeleti eszközöket idÕs, gyakran magatehetetlen személyek veszik igénybe, kompromisszumok nélkül, a lehetÕ legegyszerÛbben kell teljes védelmet nyújtaniuk. Ehhez a mobiltechnológia megjelenése jelentheti a megoldást. Egyik képviselÕje, a MOHAnet Zrt. a korábbi fejlesztésektÕl eltérÕ készülékkel jelent meg 2006-ban, amely már teljes mobilitást nyújtott a felhasználónak. A GSM-alapú készülék a lakáson kívül is használhatóvá vált.

Szintén fontos mérföldkÕnek számított a hibrid GSM-kártyák megjelenése, ugyanis ekkor már nemcsak hangátvitelre, hanem adatküldésre is alkalmassá vált a készülék. A távfelügyeleti eszköz így minden állapotváltozást elküld magáról az adatcsatornán keresztül a diszpécserközpontba, például ha bármilyen oknál fogva üzemen kívül volt a készülék, azonnal jelez a rendszer – hívja fel a figyelmet Havasi Zoltán, a MOHAnet Mobilsystems Zrt. vezérigazgatója.

Magyarországon közel 15000 háztartásban használnak telefonvonalas jelzÕrendszeres szolgáltatást, tízezren URH-s távfelügyeletet vesznek igénybe, a GSM-alapú rendszert négyezernél több elÕfizetÕ alkalmazza.

Nyugat-európai mintára a hagyományos otthonápolás a következÕ években új szolgáltatási csomagokkal bÕvülhet. A távfelügyelet mellett várhatóan olyan komplex felügyelettel jelenhetnek meg a cégek, ahol a mindennapokban is támogatást adhatnak a gondozott személyek számára a szolgáltatók. Ez az elÕfizetéstÕl függÕen többfajta megoldás is lehet, a hagyományos távfelügyelet mellett a szolgáltató még a bevásárlásban és egyéb napi feladatok ellátásában is segítséget nyújt. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.