Az idei harmadik negyedévben
a gyártók a piackutatók által előre jelzettnél kevesebb PC-t szállítottak a világpiacra. A globális mennyiség elérte a 91,8 millió darabot, ez azonban csak 3,2 százalékkal több az egy évvel korábbinál – derül ki a Gartner előzetes jelentéséből. Az amerikai
piackutató a július–szeptemberi időszakra ennél nagyobb, 5,1 százalékos növekedési ütemet várt. Az európai, afrikai és a közel-keleti (EMEA) térség azonban nem hozta a tőle remélt keresletet, főként a nagyon gyenge nyugat-európai piacnak betudhatóan. Az említett régióban a szállított összmennyiség 26,6 millió darab volt, ez éves összevetésben 2,9 százalékos csökkenést jelent.
A harmadik negyedév Magyarországon is igen gyenge startot vett, az új technológiák nem tudtak még megjelenni, mert a PC-márkák nálunk is még a múlt év végi készleteiket próbálják eltüntetni. Ez az IDC magyarországi elemzői szerint eddig nem tapasztalt alacsony átlagárakat is eredményezett. A notebookok olcsóbb fajtái már 70-80 ezer forintért beszerezhetők, ez egy-két
éve még a kevesebbet tudó netbookok ára volt.
Átlagon felüli, 6 százalékos
növekedést produkál ugyanakkor az ázsiai piac, ahol a szállítások megközelítették a 32 millió darabot. A kereskedők agresszív promóciókkal, valamint árkedvezménnyel ösztönzik a vásárlásokat. Ebben a térségben még sokan vannak, akik csak most veszik meg első hordozható PC-jüket. A legnagyobb arányú növekedést ugyanakkor Dél-Amerika mutatja fel, ahol az egy évvel korábbihoz képest közel 20 százalékos piacbővülés volt. Ezen belül is a laptopoké meghaladta a 31 százalékot.
A korábbi időszakok túlzott készletfelhalmozásai nyomán lassult le globálisan az utóbbi négy negyedévben a növekedés. Most próbálják ezeket leépíteni a kereskedők, de szemben találták magukat a vártnál gyengébb szezonalitással is. Az őszi iskolakezdés általában megnyomja a keresletet, ez azonban most főleg a nagyobb vásárlóerővel rendelkező fejlett piacokon végül mégsem következett be – emelik ki a piackutató szakértői. Ez egyértelműen a lakossági piac gyengeségére utal, illetve arra, hogy az újfajta mobileszközök, vagyis a táblagépek, okostelefonok a PC-piacot kannibalizálják.
Ennek hatására egyre látványosabbá válik az iparágban a konszolidációs trend, amit a HP PC-üzletága eladási tervei mellett a kínai Lenovónak – amely a most zárult negyedben jutott fel történetében először a dobogó második fokára – a japán NEC-vel megvalósuló fúziója is fémjelez. A HP az elmúlt negyedévben átlagon felüli növekedést tudott felmutatni, első helyét globális szinten 17,7 százalékos részesedéssel érte el, főként az amerikai
piaci bővülésnek köszönhetően.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.