Az iPhone-t használóknál a legvalószínűbb, hogy a következő mobiltelefonjukat is az Apple kínálatából választják, ennél kisebb a márkahűség a többi gyártónál – beleértve a HTC-t és a Samsungot is. Az elmúlt egy évben több jelentős változáson átesett, valaha markánsan világelső Nokiánál először mutatta ki a vevői lojalitás visszaesését az elemzést végző Strategy Analytics – jelenti a Bloomberg.
Az amerikai piackutató felmérése szerint az USA-ban az iPhone-tulajdonosok 93 százaléka, a brit, a német és a francia mobiltelefon-piacon pedig legalább a 88 százaléka ismét alma logójú készüléket vásárolna. Ezzel szemben a Nokia-hívők tábora Európában az idén 63 százalékra zsugorodott az egy évvel korábbi 74-ről, míg Amerikában csak minden második Nokia-tulajdonos tartana ki a finn márka mellett, amely maga is éppen most vált Microsoft-technológiára a jövendő készülékeiben. A Strategy Analytics az elmúlt hetekben Európában közel 1500, az USA-ban 1000 felhasználót kérdezett meg márkaválasztásáról. A vizsgálatot hamarosan kiterjeszti Kínára és Indiára is, mint a két leggyorsabban növekvő mobilpiacra a világon.
Készülve az év végi ajándékozási szezonra, az Apple a napokban mutatta be legújabb – hangfelismerő funkciókkal és egy kimondottan nagy felbontású kamerával ellátott – okostelefonját. Mindeközben a Nokia háza tájáról egyelőre csak olyan híreket hallani, amelyek szerint már csak hetekre vagyunk az első windowsos mobilok megjelenésétől. Némi biztatást jelenthet a cég számára, hogy a múlt keddi Apple-bejelentés hírére a finn gyártó részvényei emelkedtek, az amerikai cég papírjai pedig estek a tőzsdén. Az Apple-tól ugyanis a piac sokkal forradalmibb újdonságokkal felszerelt iPhone-t várt, nem pedig csak egy feljavított iPhone4-et.
A kiemelkedően nagy „almás” márkahűség segíthet a kaliforniai székhelyű vállalatóriásnak, hogy megőrizze vezető helyét az okostelefonok világpiacán, amely a versenytársak szaporodásával egyre zsúfoltabbnak tűnik.
A felmérésben a második helyen a HTC androidos készülékei állnak, Európában 81, Amerikában 75 százalékos újravásárlási rátával. A BlackBerry-gyártó Research in Motion Ltd. mindkét vizsgált térségben 72 százalékos márkahűséget tud felmutatni, míg a Samsung androidos eszközeit a tengerentúlon a mai felhasználók 73, Európában a 66 százaléka cserélné ugyancsak a dél-koreai gyártó telefonjára.
A piac legnagyobb vesztese a Nokia, amely 1998-ban lett a világ vezető mobilgyártója, és ezt a pozícióját mintegy egy évtizedig tartani is tudta. Első igazi kihívója, az Apple és annak első iPhone-ja 2007-ben lépett a színre, megteremtve a mobilkészülék-piacon egy teljesen új termékkategóriát, az okostelefont, amely sok egyéb mellett a vállalati levelezést is kezelni képes, ezenkívül filmek és zene lejátszására is alkalmas.
Az okosok alig néhány évvel ezelőtti megjelenése óta az idén fordult elő először Nyugat-Európában, hogy már több új okostelefont vesznek az ügyfelek, mint hagyományos készüléket. Az előbbiek részaránya a teljes piacból már eléri az 52 százalékot. A piac „okos” szegmense egy év alatt 48 százalékot bővült, miközben a hagyományos mobilokból ezekben az országokban az idei második negyedévben már 29 százalékkal kevesebb talált gazdára. Az IDC amerikai elemzőcég szerint a piac átrendeződését segíti az is, hogy a mobilszolgáltatók többsége ma már inkább az okostelefonokat szubvencionálja. A támogatási politikában végbemenő változások a szolgáltatóknak is elemi érdekük, hiszen a tetemes összegű beruházások megtérüléséhez felhasználókat kell generálniuk. Ráadásul ma már elsősorban az adatforgalomból lehet profitot realizálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.