A 350 ezer 1–9 főt foglalkoztató magyarországi mikrovállalkozásból 200 ezernek fontos az informatikai háttér az üzletük szempontjából – derül ki a BellResearch kutatócégnek a Magyar Telekom megbízásából készített friss, reprezentatív felméréséből. A legkisebb hazai cégekre és az egyéni vállalkozókra összesen 580 ezer asztali és hordozható számítógép jut a felmérés szerint, rajtuk keresztül pedig a munkavállalók megközelíthetőleg háromnegyede csatlakozik rendszeresen a világhálóra. A vizsgált vállalkozások elsősorban e-mailes kapcsolattartásra használják IT-rendszerüket, a megkérdezettek fele jelölte meg ezt a lehetőséget. A cégek 10 százaléka különböző honlapokhoz, internetes alkalmazásokhoz kapcsolódó tevékenység miatt megy fel a világhálóra, s pusztán 5 százalékuk veszi igénybe a webet internetes telefonáláshoz vagy chateléshez.
A kutatás azonban arra is rámutat, hogy a magas számítógépes és internetpenetráció ellenére a vállalkozások több mint kétharmada nem költ érdemben informatikai rendszereinek üzemeltetésére. Mindezt annak ellenére, hogy harmaduk már felismerte a folyamatos fejlesztés szükségességét. A cégeknek csupán 10 százaléka használ informatikai biztonsági megoldásokat, s nagy részük nem vesz igénybe külsős segítséget, például fizetős vírusirtót, tűzfalat vagy spamszűrést. Ennek alapján elmondható, hogy a legkisebb hazai vállalkozások informatikai rendszerükhöz fűződő viszonyát alapvető kettősség jellemzi: bár nagy részük költött az infrastruktúrára, de annak fejlesztésébe – legyen szó biztonsági programokról, szolgáltatásokról vagy az eszközök megújításáról – már csak kevesen terveznek befektetni.
Érdekesség, hogy az informatikai rendszerükhöz kapcsolódó döntések meghozatalakor az érintett vezetők elsősorban barátaik, rokonaik és ismerőseik döntéseire támaszkodnak, 68 százalékuk bízik meg inkább bennük, mint a professzionális megoldásokban. Ugyanakkor a vállalkozások 23 százaléka már rendszergazda vagy professzionális informatikai cég segítségét is igénybe veszi. Amennyiben költenek rá, akkor a vállalkozások az informatikai rendszereikhez kapcsolódó beruházásaiktól elsősorban a működésük hatékonyságának növelését, valamint a költségeik csökkenését várják.
„A felmérés egyik fontos tanulsága, hogy a hazai mikrovállalkozások egy része már kezdi felismerni az információs infrastruktúra és az IT-biztonság fontosságát, ugyanakkor a rendszereik fejlesztésére és üzemeltetésére jellemzően már nem igazán költenek, mert rendkívül költségérzékenyek” – véli Horovitz Krisztián, a Magyar Telekom üzleti szolgáltatások ágazatának marketingigazgató-helyettese. Véleménye szerint ennek az üzleti ügyfélkörnek jelenthetnek optimális megoldást a Magyar Telekom informatikai szolgáltatásai, amelyeket a távközlési szolgáltatásaihoz hasonlóan havidíjas alapon kínál számukra. Az előfizetéses konstrukciónak köszönhetően a korábban a nagyvállalatok privilégiumának tartott modern megoldások, a különböző kiszervezett szolgáltatások (például szerverhosting, backup, mail, IVR) már nagyobb befektetések nélkül is elérhetők számukra. Ezek segítségével pedig a kis cégeknek nem kell napi szinten foglalkozniuk informatikai problémáikkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.