BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiheveri a piac a hajóbalesetet

Egyre több magyar állampolgár dolgozik vagy száll fel utasként az olyan óceánjáró luxushajókra, amelyek egyike a minap zátonyra futott. A Costa Concordia balesetének kivizsgálása már megkezdődött, jönnek a kártérítések, aztán az üzlet megy tovább.

Több ezer magyar is dolgozik a múlt pénteken zátonyra futott olasz Costa Concordiához hasonló luxus-óceánjáró hajókon. Az általuk végzett számtalanféle munka iránt aligha csökken a kereslet a legalább hat ember életét követelő és a hajótulajdonos Carnival Corp.-nak hatalmas károkat okozó katasztrófa miatt. „Hosszú távon nem tartunk negatív piaci hatásoktól. A korábbi nagy hajó-, repülő- és vasúti szerencsétlenségeket követően rendre hamar visszatért az utasok bizalma” – fejtette ki a Bloomberg hírügynökségnek Wyn Ellis, a londoni Numis Securities elemzője.

Egyelőre azonban a sokknál és a döbbenetnél tart a világ, még kutatnak az eltűntek után. A Costa Concordián tartózkodó 4229 utas, illetve személyzet között tizenegy magyar is volt. Tizenöt személy, köztük két magyar sorsa még ismeretlen.

A Carnival Corp. részvényeinek árfolyama 23 százalékkal esett a katasztrófa hírére a londoni tőzsdén, később emelkedett. A cég profitja várakozások szerint 95 dollárral is csökkenhet az eset miatt, három nagy biztosítónak együtt pedig 405 millió eurójába kerülhet a 450 millió euróból épített hajó miatti kártérítés. A vizsgálat megindult, a hajó kapitányát gondatlanságból elkövetett emberöléssel és hajótörés előidézésével vádolják. Nem tudni, miért nem próbálta meg kikerülni a hajó a szemmel is látható sziklát, miért nem reagált a tengerfeneket pontosan láthatóvá tévő műszerei jelzéseire, mikor ráadásul oldalirányú irányváltást is lehetővé tévő, még viharos időjárásban is jól manőverezhető motorokkal is fel van szerelve. Az ilyen hajókon keletkezett lék hatását lassítja, hogy a belsejüket egymástól vízzáró acélajtókkal elválasztott rekeszek alkotják, két oldalukon pedig többnyire 10-10, 150 fős mentőhajó áll rendelkezésre.

„Egy ilyen óceánjáró 11–14 emeletes, és van 3-4 víz alatti szintje is. Közel három futballpálya hosszú, vagyis 260-270 méteres. Szélességüknek határt szabnak az átszelendő szorosok, a

Panama-csatornán például legfeljebb 50 méter széles hajó jut át” – mondta lapunknak Vígh Gábor, aki nyolc évig szolgált az amerikai Disney Magic óceánjárón, most pedig a Pincér Akadémia Kft. ügyvezetőjeként

képez ki óceánjáróra pincéreket. Az óriás luxushajók kínálnak

néhány napos, egyhetes de sokkal hosszabb programokat is. Kedvelt a Queen Mary 2 Nyolcvan nap alatt a Föld körül hajóútja vagy a Crystal Cruiser 100

napos (50 ezer dollártól induló) csendes-óceáni rendezvénye. Ezeken a cruisereken a 2700-3500 utas folyamatos kiszolgálásáról 1000-1200 fős személyzet gondoskodik.

„A magyarok minden szakmában megtalálhatók, így sokan pincérek, animátorok (vigyáznak a gyerekekre, és foglalkoztatják őket), de van közöttük zenész, bűvész, jégszobrász, takarító és énekes is. A zenészek és énekesek többsége amerikai, kisebb része hazai ügynökségeken keresztül kap munkát az óceánjárókon, amelyeken sok ismert hazai popsztár is fellép” – mondta Vígh Gábor. Dolgoznak továbbá e hajókon – külföldön végzett – magyar műszaki szakemberek, gépészek is. A megbízások többsége 6-7 hónapra szól, de vannak állandó alkalmazottak is. Magyarok mellett főleg Fülöp-szigetekiekből, indiaiakból és karibiakból áll a személyzet. Tennivaló van bőven, egy ilyen hajó önálló város, saját tengervíz-sótalanítója is van, hulladékait pedig összepréselve rakja ki a kikötőkben.

A magyarok fizetései havi 1200-1800 dollárnál kezdődnek. Egy főpincér megkeres havi 8 ezret, egy szállodaigazgató havi 15-16 ezret. Sok szakmában persze alacsony a hivatalos bér, mert belekalkulálják a kötelező borravalót, de minden munkavégzés szabályos, legális.

Egyre több hazai utas

„Mivel ezekre az utakra külföldről is be lehet jelentkezni, nincsenek megbízható adataink arról, hány magyar vesz részt rajtuk, de jelzésértékű, hogy egyre több hazai utazási iroda is szervez utasokat óceánjárókra” – válaszolt a Világgazdaságnak Molnár Gabriella, a Magyarországi Utazási Irodák Szövetségének elnöke. Tapasztalatai szerint kelendőek a több mediterrán kikötőt egy városnézés erejéig felkereső földközi-tengeri utak, a Hamburgból a norvég fjordokba szervezett hajós kirándulások, de az óceáni utak is.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.